
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Instruccions amb els quaderns digitals | |||
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer una eina que pretén facilitar l'escriptura de textos en llengua catalana i castellana: els quaderns digitals. Estan centrats en la pràctica de diverses tipologies textuals que a partir d'exemplificacions i exercicis previs guia l'alumnat cap a l'elaboració de textos estructurats correctament. |
|||
Desenvolupament de la pràctica | |||
![]() |
1. Podeu accedir a Quadern digital i Cuaderno digital des de XTEC/ Escolaoberta/ Intenet a l'aula o des d' edu365.com/ ESO a la pàgina de portada de català o castellà.
|
||
2. Escolliu una de les dues versions: catalana o castellana. Totes dues tenen els mateixos apartats, tipologia d'exercicis, navegació i entorn; com és obvi, varia la llengua de l'entorn i de les exemplificacions. Observeu la portada; hi veureu dues guies: una per a l'alumnat i una per al professorat. Cal visitar-les totes dues, però comenceu per la Guia de l'alumnat. |
|||
. ![]() |
|||
2. La Guia de l'alumnat consta de dues parts: Què és el quadern digital? i Com s'utilitza el quadern digital. Cliqueu a la primera opció, on hi ha l'estructura del programa. Observeu les tipologies textuals que s'hi treballen; cadascuna consta dels apartats següents: introducció, exemples, activitats prèvies i redacció del text organitzada de forma guiada. |
|||
![]() |
|||
3. Ara cliqueu a ![]() Feu-ne una lectura ràpida. Tingueu en compte que hi podeu tornar per resoldre els dubtes quan comenceu a visionar el material. |
|||
4. Cliqueu a la icona ![]() Visiteu els diferents apartats per saber-ne els continguts i poder-hi anar quan es cregui convenient. |
|||
![]() |
|||
5. Ara torneu a la pàgina principal i cliqueu a Entrada. Es demana el nom; escriviu-lo. | |||
![]() |
|||
6. La primera pàgina presenta les diferents tipologies textuals amb les quals es vol escriure un text. Cliqueu a Instruccions / Instrucciones. | |||
|
|||
7. Treballeu el text instructiu. Podeu accedir als quatre apartats des de les pestanyes superiors o des dels botons del costat dels títols. Observeu que a la part inferior de la pantala teniu unes icones per navegar cap a les pàgines següents o anteriors. Proveu-ho: ![]() |
|||
![]() |
|||
Si cliqueu a Les instruccions, trobeu una explicació sobre aquest tipus de text, idèntics en català i castellà. Cliqueu a Exemples per veure exemplificacions classificades: Receptes de cuina, Instruccions sobre procediments, Instruccions d'ús d'un aparell, Instruccions de jocs, etc. Hi ha algunes diferències en les exemplificacions que, evidentement, no són idèntiques per a cada llengua. Aneu a Activitats i observeu que podeu realitzar-ne de tres tipologies: Ordenar, Relacionar i Col·locar. En altres tipologies textuals se'n presenten algunes de diferents: classificar, escollir... Si les intruccions, els exemples o alguna activitat de les realitzades resulta d'interès per a l'alumne/a o el professorat en vol fer una comprovació o la considera susceptible de ser utilitzada per a l'avaluació, es poden imprimir fent un clic al botó dret del ratolí i a la finestra emergent seleccionar Imprimir del menú desplegat. Finalment, cliqueu a Pas a pas o Les instruccions pas a pas. |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
8. Torneu a la pantalla Quin tipus de text voleu escriure i analitzeu-ne un de diferent del que se us ha presentat. Us suggerim que feu les activitats; d'aquesta manera sabreu si són convenients per al vostre alumnat. | |||
Programació de l'activitat | |||
![]() |
La programció del treball d'aula amb els quaderns digitals suposa que en primer lloc cal decidir si es faran servir de forma completa, cosa que suposaria una dedicació aproximada de trenta-cinc hores. Si es decideix que es faran servir algunes tipologies textuals que formen part de la programació particular d'aula o que es repartiran al llarg de diferents cursos, cal tenir en compte que la durada de cada tipologia textual pot ser d'unes cinc hores. Cal preveure la millor manera per deixar el treball a mig fer i com recuperar-lo a la sessió següent. | ||
![]() |
|||