Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  La gramàtica i les MUD (miniunitats didàctiques)
   

A l'apartat de les MUD (miniunitats didàctiques) de l'edu365.com podeu trobar tota una sèrie de materials que permeten treballar diferents aspectes gramaticals amb els alumnes, tant en llengua catalana com en castellana.

   
Desenvolupament de la pràctica
   

Pràctica

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Des del portal de l'edu365.com accediu a la secció dedicada a l'ESO i escolliu l'apartat de Llengua castellana o el de Llengua catalana.

Llengua castellana
Llengua catalana
Un complemento muy directo
La Susanna és rossa

2. A la part dreta de la pantalla de presentació de l'exercici hi ha cinc botons que ofereixen diferents possibilitats.

Avalua't
Practica
>Pregunta
Eines
Imprimeix

En primer lloc, feu clic al botó Eines; s'obre una nova finestra on podeu llegir la part teòrica de l'activitat, molt útil per introduir el tema.

Teniu la possibilitat d'imprimir aquesta pantalla (i qualsevol altra de les miniunitats) clicant al botó Imprimeix.

3. Per començar els exercicis en la llengua escollida, Feu clic al botó vermell que apareix a la part inferior de la imatge.

MUD DE LLENGUA CASTELLANA:          Un complemento muy directo

4. Una vegada a la pàgina dels exercicis, accediu a l'inici de l'exercici, en què cal anar clicant sobre cadascuna de les imatges per veure quin és el complement directe de cada oració que les acompanya.

Vistos tots els complements directes de les frases corresponents a les il·lustracions, feu clic a la fletxa vermella de la part inferior dreta de la pantalla. Arribeu a una petita explicació teòrica sobre algunes qüestions referents al complement directe.

Fent clic novament a la fletxa vermella, arribeu a l'última pantalla, amb noves mostres d'exemples de complements directes.

Per acabar, feu clic altra vegada a la fletxa vermella i a la de la pantalla següent i arribeu de nou a la pàgina d'inici de la unitat didàctica.
Comproveu-ho tot fent l'exercici que se us proposarà.

5. Escolliu ara el botó Avalua't; accediu a una pantalla en què heu d'identificar el nucli del CD de les oracions que teniu en pantalla. Una vegada identificat, l'activitat us tornarà a mostrar l'oració amb el complement substituït pel pronom corresponent.
Continueu fins a completar les vuit oracions que es presenten.
Comproveu-ho tot seguit:

6. Premeu ara el botó Pràctica; apareixen en pantalla una colla d'oracions. Heu de clicar al punt de l'oració on s'ha omès el CD. El programa completarà llavors el CD que falta perquè l'oració sigui correcta.
Comproveu-ho:

7. El botó Pregunta permet als alumnes adreçar una qüestió al professor virtual del portal edu365.com.

8. Finalment, el botó Imprimeix envia a la impressora el que hi ha en pantalla.

MUD DE LLENGUA CATALANA:          La Susanna és rossa

4. En el cas de l'exercici en llengua catalana, podeu escoltar un diàleg en què, entre altres mots, n'apareixen dos de destacats en color vermell que únicament es diferencien per la pronúncia de la essa, sorda o sonora. Al final de la locució es presenten les dues paraules amb la transcripció fonètica del so essa que contenen; podeu clicar-hi per tornar-les a escoltar. En total hi ha tres diàlegs.

Comproveu-ho fent clic a la fletxa vermella de la imatge següent:

5. Si escolliu el botó Avalua't de la part inferior de la pantalla, demana que identifiqueu els sons que podeu escoltar pels altaveus i que els classifiqueu a la columna adequada.

6. Si escolliu Practica, accediu a una pantalla on heu de fer clic damunt d'uns dibuixos; en fer-ho, sentireu la paraula referent a la imatge i us apareixerà el tipus de so d'essa que conté el mot.

7. El botó Pregunta permet als alumnes adreçar una qüestió al professor virtual del portal edu365.com.

8. Finalment, Imprimeix envia a la impressora la pantalla que s'està visualitzant.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia. L'activitat està concebuda per als cursos d'ESO, tant els de primer cicle com els de segon, i per fer-se de forma individual a l'aula d'informàtica o en una aula que disposi d'ordinadors. Es pot usar com a activitat d'aprenentatge de conceptes nous o com a activitat de reforç (tant en els cursos d'ESO com també de batxillerat). Abans d'abordar aquesta activitat, però, cal una explicació prèvia per part del professorat.
  • Temporització. La durada de l'activitat està prevista per a uns quinze minuts.
  • Recursos. Ordinadors amb connexió a Internet
  • Material adjunt. L'alumne/a ha de disposar d'una fitxa de treball fitxa.
   
Atenció!

Tingueu present que l'activitat en llengua catalana pot ser especialment interessant per a aquells alumnes que tenen problemes a l'hora de distingir entre els dos sons d'essa que presenta la llengua catalana.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Per treballar qüestions d'interferències entre llengua catalana i castellana, disposeu de l'activitat JClic: Interferències castellà-català.

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària