Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  Diccionaris, enciclopèdies...
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és explorar alguns diccionaris, enciclopèdies, conjugadors verbals, etc., que es troben a Internet i veure'n la idoneïtat per al treball quotidià a l'aula. Aquests materials de suport són, en principi, una ajuda que cal ajustar depenent de la informació que es necessita buscar, de l'edat dels alumnes, dels coneixements previs que tenen, de la llengua (català o castellà), etc.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Des de l'Escriptori digital de l'edu365 s'accedeix -prèvia identificació- a un conjunt d'eines de gran utilitat per als mútliples treballs escolars.
http://www.edu365.com/escriptori/index.htm

Accediu, doncs, a l'Escriptori digital i exploreu els materials següents:

  • El Diccionari multilingüe, una eina pensada per ser utilitzada a partir del cicle superior d'educació primària.
  • El DIDAC, un diccionari de llengua catalana amb definicions i exemples molt entenedors, en principi, per a l'educació primària. Cal remarcar com a apartats especialment interessants els verbs conjugats, làmines i il·lustracions aclaridores i la flexió dels noms i adjectius.
  • L'enciclonet, una enciclopèdia en llengua castellana que ofereix diverses possibilitats de cerca. Pot ser útil per a qualsevol etapa amb el benentès que a primària el professorat ha de pautar la cerca.
  • L'Enciclopaedia Britannica, en llengua anglesa, destinada a ESO i batxillerat.
  • L'Enciclopèdia Catalana ens ofereix la Hiperenciclopèdia i el Gran diccionari de la llengua catalana. La Hiperenciclopèdia pot ser d'utilitat a qualsevol etapa, mentre que el diccionari és millor usar-lo de forma generalitzada a partir del segon cicle d'ESO.
Podeu trobar més informació sobre el contingut i l'ús d'aquestes eines al material de formació: El portal edu365.com
http://www.xtec.net/formaciotic/edu365/4_eines/index4.htm
 
Escriptori digital
   
  2. Diverses entitats han publicat a Internet els seus diccionaris que fins fa poc temps només es podien consultar en suport paper. Una bona part d'aquests aplicatius s'actualitzen i amplien tot sovint, amb la qual cosa es disposa d'una informació posada al dia.
Exploreu-los per valorar-ne l'utilitat en el vostre entorn educatiu.
 
Conjugació verbal Conjugació verbal si entreu al portal edu365.com / eso / català podeu accedir directament a la conjugació dels verbs del diccionari DIDAC.
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/conjugacio.htm
 
Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure La Viquipèdia (wikipedia en anglès) és una enciclopèdia lliure, escrita col·laborativament per Internet, fa servir un programa lliure wiki anomenat MediaWiki.
Hi ha versions en més de 195 llengües, inclòs el català, i el conjunt de Viquipèdies reben més de 50 milions de visites per dia (dades del 2005).
http://ca.wikipedia.org
 
Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans El Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans és un diccionari normatiu que inclou mots, locucions i sintagmes considerats correctes per la norma acadèmica. En principi, l'ús d'aquest diccionari s'aconsella a partir del segon cicle d'ESO i batxillerat.
http://pdl.iec.es/
 
Diccionari català- valencià - balear El Diccionari català - valencià - balear és un diccionari integral, que reuneix lèxic propi de la llengua literària, dialectal, antiga i moderna. Com a singularitat s'hi troben etimologies de molts mots i la seva transcripció fonètica.
Escolarment el seu ús es recomana per a final de l'ESO i el batxillerat.
http://dcvb.iecat.net/
 
Diccionaris i vocabularis Pàgina Diccionaris i vocabularis de la web del Consorci per a la Normalització Lingüística; conté llistes de lèxics per especialitats: pastisseria, fusteria, nadó, esports, informàtica, etc. Alguns són materials propis i d'altres són enllaços cap a entitats o pàgines personals.
Poden ser d'utilitat per a qualsevol etapa educativa, segons la pràctica didàctica que es vol portar a terme i el lèxic escollit.
http://www.cpnl.org/recursos/rec013.htm
 
Diccionarios.com

Diccionarios.com és un portal de l'empresa Spes Editorial que ofereix els seus diccionaris en línia per subscripció, però també permeten algunes consultes "en obert". Disposa de diccionaris de castellà: de la llengua, sinònims i antònims, conjugador verbal i ideològic; també s'hi troben diccionaris de traducció: castellà-català, anglès, francès i alemany.
http://www.diccionarios.com/index.phtml?redirect=true

 
Diccionario de la Lengua Española, RAE Diccionario de la Lengua Española de la RAE és un diccionari normatiu en contínua revisió, cosa que permet saber en tot moment les modificacions i les darreres actualitzacions. Els americanismes ja hi estan incorporats. S'hi mostra la conjugació dels verbs. Escolarment és d'ús per a alumnes de segon cicle d'ESO i batxillerat.
http://buscon.rae.es/diccionario/drae.htm
 

Universidad de Oviedo

La Universidad de Oviedo i la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria ofereixen, , per a la llengua castellana, eines de gran interès en procés d'ampliació i perfeccionament com són: conjugadors verbals, lematitzadors, diccionari de sinònims i antònims, traductors de pàgines web, etc.
Els conjugadors verbals i els flexionadors són eines que a l'aula ofereixen múltiples possiblilitats d'aplicació didàctica a qualsevol etapa educativa. http://tradu.scig.uniovi.es/conjuga.html
http://www.gedlc.ulpgc.es/investigacion/scogeme02/flexver.htm

Universidad de Gran Canaria

  Programació de l'activitat
   
Programació
  • L'ús de les eines que aquí s'han presentat queda inserit en la programació d'una activitat en què per a la seva resolució cal revisar l'ortografia, recollir informació enciclopèdica o semàntica, constatar informacions morfològiques, etc.

 
  • A tall d'exemple, es proposa una activitat per a segon cicle d'ESO amb dos objectius bàsics: llegir llegendes per deduir-ne característiques generals i cercar el significat de lèxic propi de les Balears en el context d'una llegenda.
    Aquesta activitat podeu portar-la a terme en tres fases:
    1. El professorat ofereix a tot el grup elements de reflexió sobre dialectalisme i llegendes.
    2. Es realitza, individualment o per parelles, l'activitat d'Internet seguint les indicacions d'una fitxa de treball.
    3. Es valora el treball realitzat i es complementa amb altres activitats d'aula.
    4. S'avalua tota la unitat didàctica amb els paràmetres convinguts pel professor/a.

  • Temps: Les explicacions del professor/a i la realització de les activitats poden iniciar-se durant l'horari escolar, però la consulta al diccionari pot fer-se fora de l'aula com a activitat d'investigació complementària. La fase de lectura de la llegenda, selecció dels mots i consulta al diccionari no hauria de sobrepassar el temps d'una sessió (una hora); ara bé, tot depèn del nombre de paraules que els alumnes hagin de cercar i de la forma de la presentació del treball que el professor/a demani.

  • Material adjunt: La fitxa de treball fitxa amb les instruccions de l'activitat els alumnes l'han de fer servir com a guió del treball que han de dur a terme amb l'ordinador i que el professorat ha d'inserir en una programació -més àmplia- de la unitat didàctica.
    Aquesta fitxa de treball de l'alumne/a està redactada en català, però els objectius seleccionats poden ser transferibles a llengua castellana, per la qual cosa només cal traduir la fitxa i buscar la lectura i els diccionaris de consulta adients.

  • Observacions: Convé que en sessions anteriors els alumnes hagin realitzat algunes activitats relacionades amb continguts com: els tipus de diccionaris segons el suport -electrònic o paper-, formes de cerca, manera d'interpretar i recollir la informació obtinguda, etc.

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària