Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Exercici
   
  Llengua i societat
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és explorar i conèixer materials de llengua castellana que formen part del Proyecto Cíceros destinats a alumnes d'ESO i de batxillerat.
Aquí n'explorareu una part de batxillerat que pot ser d'utilitat per als alumnes com a font d'informació i per poder comprovar, per mitjà d'exercicis interactius, els coneixements adquirits de forma autònoma.
La pràctica que s'ha escollit com a exemple presenta continguts sobre la formació del lèxic castellà des de les perspectives diacròniques i sincròniques.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Accediu al portal del MEC, al Proyecto Cíceros de l'àrea de llengua i literatura; una vegada hi entreu, és convenient que prèviament a la revisió dels materials, conegueu la guia d'ús, la descripció del projecte i les normes d'accessibilitat.
http://iris.cnice.mecd.es/lengua/index.html

 
Àrea de lengua y literatura. Proyecto Cíceros

 
2. Quan hagueu visitat els apartats citats anteriorment, cliqueu a Alumnos / Cursos / Bachillerato, primero / Lengua y sociedad.

 
Àrea de lengua y literatura. Proyecto Cíceros
 
Alumnos-Cursos
Lengua y Sociedad
  3. Escolliu el bloc Lengua y sociedad que ofereix dos grans temes:
  • 1- Las variedades espaciales de la lengua
  • 2- Las variedades sociales de la lengua
Cliqueu a la segona possibilitat i accediu a una pàgina a la qual més endavant retornareu per explorar-ne les diferents possibilitats que hi ha, però ara cliqueu a la pestanya Actividades.
 
Las variedades sociales de la lengua
Actividades
 

4. A la pàgina d'Actividades s'hi desenvolupen els continguts teòrics i les activitats programades per constatar els aprenentatges.

Observeu que hi ha tres tipus de botons: dos relacionats amb l'avaluació (inicial i autoavaluació) i uns que indiquen el número de l'activitat; són de color vermell i quan s'activen són de color verd.

 
evaluación inicial
Actividad 2
autoevaluación
 

5. Entreu a qualsevol de les activitats, incloses les d'avaluació, i veureu que s'hi presenten:

  • Enllaços a finestres emergents i a pàgines web on s'exposa el contingut teòric de la unitat o els elements necessaris per respondre alguna pregunta.
  • Exercicis autocorrectius que per respondre'ls és imprescindible haver llegit el contingut teòric de la unitat. Cada vegada que s'hi accedeix, els exercicis es presenten amb l'ordre canviat. Mireu, per exemple, el contingut de la unitat 3.
    La puntuació s'obté de forma acumulativa mentre es duen a terme els exercicis de la unitat.
 
Exercicis de l'activitat 3
 
Exercicis de l'activitat 3
 


6. Reviseu el contingut de les finestres emergents i veureu que des d'una finestra podeu passar a una altra; d'aquesta manera es va ampliant el contingut teòric de la unitat.
Visiteu també les pàgines web que es recomanen.

 
 

7. Retorneu a la pàgina de Bachillerato des d'on podeu escollir Primero o Segundo i analitzeu el material segons les vostres necessitats a l'aula.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Convindreu en la consideració que a batxillerat les pràctiques per constatar els aprenentatges adquirits sobre llengua o literatura ja no se sustenten fonamentalment en la resolució d'exercicis més o menys sistemàtics, sinó que és essencial per als alumnes de batxillerat que aprenguin a investigar i a recollir informació per diferents camins.
    Actualment, Internet ofereix una gran multiplicitat d'informació que cal aprendre a recollir, seleccionar, classificar, contrastar, emmagatzemar, etc., segons les necessitats de cada moment. No cal oblidar l'ús de la documentació que es troba a les biblioteques, ja que una forma d'investigar no exclou l'altra, sinó que ambdues són complementàries.
    A tall d'exemple, aquí es proposa encomanar als alumnes de batxillerat una reflexió des d'un punt de vista sincrònic del canvi que ha sofert la llengua (català/castellà) a partir de la introducció de les tecnologies de la informació en la vida quotidiana.
    L'objectiu fonamental és la reflexió sobre un fenomen lingüístic -especialment els neologismes- que també s'ha donat en altres moments de la història de la llengua, per la qual cosa han d'iniciar el seu estudi des de la perspectiva diacrònica.

  • Temps: La realització del treball s'inicia a classe de llengua, però evidentment s'ha d'acabar fora de l'aula; és convenient donar als alumnes una setmana per dur a terme la recerca d'informació, validar-la i contrastar-ne la idoneïtat.

  • Material adjunt: Aquí es realitza una proposta redactada en català, però també pot ser susceptible de redactar-se en castellà, ja que aquesta fitxa de treball fitxa per a l'alumne/a simplement vol servir de pauta per elaborar-ne altres d'ajustades a les necessitats d'uns alumnes concrets.

  • Observacions: Convé demanar a l'alumnat que a la bibliografia consti la consulta de dues fonts, biblioteca i Internet, així poden constatar com ambdues es complementen i una no exclou l'altra.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

És fonamental que els alumnes sàpiguen les possibilitats de recollida d'informació que ofereix Internet i com s'ha de gestionar.
Prèviament a la realització d'una tasca amb la qual s'hagi de consultar Internet, cal constatar que tots els alumnes saben com han de fer les cerques.

Podeu trobar una explicació sistemàtica de la cerca a Internet als materials de formació: Creació d'aplicacions a Internet: WebQuest, mòdul 3, que pot ser d'utilitat com a material complementari per als alumnes de batxillerat que vulguin conèixer més a fons diferents maneres de cercar informació a Internet.
http://jasper.xtec.cat:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/td109/index.htm

A la XTEC/ Un cop d'ull al món / Eines de cerca trobareu adreces de cercadors temàtics i generals.
http://www.xtec.cat/cgi/websmon

   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària