Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Exercici
   
  Contes per entendre i entendre's
   

Una de les tradicions més universals és la d'explicar rondalles, llegendes, faules i d'altres narracions que, com sabeu, parlen sovint de sentiments i sensacions que compartim tots els humans. Per això, resulta interessant utilitzar contes amb l'alumnat de cicle inicial, ja que permeten dur a terme activitats de comprensió i de comunicació, i permeten treballar la interpretació i la creació.
Al Racó de contes de la XTEC, disposeu de bons materials, així com a l'edu365.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Accediu al Racó de contes. Com podeu veure, hi ha tot un seguit d'opcions que poden ajustar-se al perfil de l'alumnat de cicle inicial al qual adreceu l'activitat.
http://www.xtec.cat/recursos/lit_inf/contes/

 
Racó de contes
 

2. Ara, trieu-ne un que pugui ser útil per a un grup format per alumnes de diferents orígens. Es tracta de tot un clàssic: el conte d'El lleó i el ratolí.
http://www.xtec.cat/recursos/cultura/contes/lleo/conte.htm

 
El lleó i el ratolí
 

Com veieu, està en diferents idiomes. L'aplicatiu és molt senzill: una vegada es tria l'idioma, comença la sèrie de diapositives amb text (trieu la versió catalana).

 
Conte en català
 

Per moure's per les diapositives, només cal fer clic sobre per passar a la següent i sobre per tornar a l'anterior.

 

3. Si feu la prova amb la versió en xinès, per exemple, obteniu aquesta diapositiva:

 
Conte en xinès
 
 

4. Una altra opció molt apropiada per fer activitats de comprensió lectora amb l'alumnat de cicle inicial és la que han fet al CEIP J. Cusí, de Figueres. Aneu al Racó de contes, a l'apartat Contes d'educació infantil.
http://www.xtec.cat/ceipcusi/exposicions/sales/sala3/Sala3.htm

 
contes d'educació infantil
 
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia. L’activitat de contes per a cicle inicial es pot portar a terme individualment, però pot ser més profitós fer una primera lectura per part del mestre/a i després una lectura col·lectiva.
  • Temporització. L'activitat inicial que es planteja a la pràctica es pot dur a terme en
    una sessió. Per treballar l'intercanvi de comentaris, així com la part de creació, s'hi poden dedicar una parell de sessions més.
  • Recursos. L'alumne/a pot disposar d'una fitxa de treball fitxa.
   
Atenció!

Una proposta interessant, sempre en funció del nivell de competència de l'alumnat, és l'elaboració de la presentació d'un conte creat pels nens i les nenes, que després es pot publicar a la pàgina web del centre.
També es pot plantejar com una feina del grup classe.
Es pot fer servir el programa de presentacions PowerPoint, que demana poc temps per aprendre a explotar les possibilitats didàctiques que ofereix.
Per a més informació, vegeu els materials del curs de Presentacions multimèdia amb el PowerPoint.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària Català
 

Tot contes proposa tota una sèrie de contes amb suport gràfic. Les narracions poden ser útils per treballar a classe a qualsevol cicle.
http://www.totcontes.com/

   
  Castellà
 

Un material interessant el proporciona el portal Averroes de la Junta de Andalucía, amb una activitat anomenada Un dragón despistado.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/concurso2002/premio_3
/index.html

Al mateix portal, podeu entrar a Fondo lector, on hi ha activitats de comprensió lectora classificades per nivells de dificultat. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~cepco3/fondolector/

   
 
Amunt
   
XTEC Internet i llengua a secundària