Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona


![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Introducció | |||||||||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és proporcionar informació al professorat de llengua d'educació primària sobre els recursos que ofereixen Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea. Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. Hi ha material a la xarxa que possibilita el treball a l'aula: en tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, Flash, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència docent. A través d'Internet, és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear material o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb una qualitat excel·lent. Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això, cal familiaritzar-se en l'ús dels cercadors i autodisciplina per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre's en navegacions poc productives. Per començar, s'ha d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de llengua publicat de forma desinteressada a Internet, la seva generositat i la feina feta: sense ells aquest curs no es podria fer realitat. |
|||||||||||||||||||||
Objectius
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Format
|
|||||||||||||||||||||
Per seguir aquest curs, podeu optar entre:
|
|||||||||||||||||||||
Estructura | |||||||||||||||||||||
El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La seva durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per mòdul i 9 hores per fer el projecte. El disseny d'un curs com aquest plantejava, sobre la seva estructura, el dilema següent:
Si l'opció escollida hagués estat la primera, s'haurien elaborat mòduls que portarien títols com: "Quaderns virtuals", "WebQuest", "Clic o JClic", etc. Mòduls que, probablement, necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació i Universitats. També cal considerar que el propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC. Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria va ser el més adient. A cada mòdul es presenten recursos diversos amb un nexe curricular comú. Per dur a terme els objectius del curs, s'havien d'analitzar els continguts d'Internet i de les TIC que es podien aplicar als diversos àmbits curriculars i concretar-ho de manera diferenciada per als cicles inicial, mitjà i superior. Una vegada presa aquesta opció, quedava decidir si calia oferir dos cursos diferenciats: un per a llengua catalana i un altre per a llengua castellana. Es va optar per oferir-ne un, ja que els continguts, els objectius i les estratègies d'aprenentatge, en molts casos, són comuns, i són les exemplificacions en una o altra llengua les que marquen la diferència, per la qual cosa, a les pràctiques de cada mòdul, hi ha exemples de lèxic, jocs, ortografia o literatura en llengua catalana i llengua castellana. Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:
|
|||||||||||||||||||||
Els exercicis que heu de lliurar, perquè us siguin d'utilitat a l'aula, els podeu redactar en la llengua i per al curs que impartiu, d'aquesta manera, disposareu d'un material que serà aplicable directament a la vostra aula. |
|||||||||||||||||||||
Mapa de les pràctiques | |||||||||||||||||||||
Per accedir als continguts del curs, podeu seguir l'ordre dels mòduls. També és possible navegar per les pràctiques a través del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) o altres (cicles, etapa, etc.). Vegeu el mapa de les pràctiques. | |||||||||||||||||||||
Requeriments tècnics | |||||||||||||||||||||
Els materials d'aquest curs es poden visualitzar amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer i Mozilla (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació i a l'aplicatiu CDWeb). | |||||||||||||||||||||
Per fer aquest curs, es requereixen unes destreses i uns coneixements bàsics en el domini de l'entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...
Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||||||||
Les icones utilitzades són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Tutoria | |||||||||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o una tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i les preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu educampus Formació (http://edu365.com/educampus ). Per a aquest mitjà, podeu demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis. | |||||||||||||||||||||
Lliurament d'exercicis | |||||||||||||||||||||
En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits en format ZIP perquè ocupin el mínim espai possible, i utilitzant, també, l'aplicatiu educampus Formació (http://edu365.com/educampus ). |
|||||||||||||||||||||
Projecte | |||||||||||||||||||||
El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per superar el curs. Es pot lliurar en qualsevol format informàtic (document de text en format Word, OpenOffice, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació en PowerPoint o en OpenOffice, pel·lícula de Flash...). Podeu escollir una de les opcions següents: A. El projecte consisteix a fer la programació d'unes 6/8 sessions d'una hora de classe cadascuna, que es duran a terme a l'aula de classe o d'informàtica, i que tindran a veure amb el currículum de llengua catalana o castellana de primària. S'ha d'especificar el cicle al qual va dirigit. Aquestes 6/8 sessions han de tenir una unitat temàtica, però no han de ser necessàriament consecutives. El format de la programació de les activitats pot ser divers: similar a les fitxes de treball que se us presenten a les pràctiques, redactat com a part d'una unitat didàctica, o d'aquella manera que us sigui útil per a la vostra activitat docent i ho convingueu amb el vostre tutor o tutora. B. El projecte consisteix en l'anàlisi de tres WebQuests (una per avaluació, dins el mateix nivell) i una explicació de la manera com faríeu la inserció de les activitats a la vostra programació d'aula. |
|||||||||||||||||||||
Calendari | |||||||||||||||||||||
Vegeu el calendari de l'activitat. | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||