Enrera
Mòdul 2
Desenvolupament d'aplicacions amb la tauleta sensible
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
L'aplicació Frase
   
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és entendre la configuració d'algunes de les aplicacions d'escriure que ja estan editades, i concretament l'aplicació Frase.

Primerament s'ha de considerar que la creació d'una aplicació va més enllà d'un simple procés de simplificació i substitució del teclat per la tauleta. El disseny de l'aplicació ha de respondre a una manera específica de comunicar-se amb l'ordinador, a una definició dels recursos que l'alumne disposa per treballar i a uns objectius, que es marcaran en funció de l'edat dels alumnes i de la pròpia activitat. Així, per exemple, en infants no lectors, la comunicació amb icones facilita l'autonomia de treball, tanmateix la paraula escrita estimula la lectura global i comprensiva.

   
  Definició dels recursos d'una aplicació
   
 

La selecció dels recursos ha de fer-se de forma coherent, tenint en compte els següents punts:

  • l'objectiu de l'activitat: segons els recursos disponibles, l'objectiu pot variar, degut a la implicació d'habilitats diferents segons el recurs. Per exemple, no és el mateix escriure una llista a l'ordinador a partir d'una làmina on cada àrea és el nom escrit d'un alumne de la classe, que escriure la llista a la pissarra o amb llapis i paper.
  • l'edat dels infants: s'ha de ser coherent en activitats realitzades amb l'ordinador i activitats d'aprenentatge fora de l'ordinador.
  • les possibilitats del programa: amb la tauleta sensible no es pot implementar cap acció que no es pugui fer amb el programa utilitzant el teclat. També s'ha de tenir present que no és adequada l'existència d'icones inactives o innecessàries.
  • la coherència interna del sistema: el conjunt de recursos implementats ha de ser coherent dins de l'activitat. No és bo que hi hagin accions que s'hagin de fer des del teclat, ja que dificulta el treball autònom i crea dependència de l'alumne respecte al mestre.
  • l'autonomia del treball: s'han d'implementar totes les funcions que permeten un treball independent (entrar i sortir de l'activitat, iniciar, esborrar, desplaçar-se, confirmar, etc). A les aplicacions de caire creatiu és necessari incorporar l'accés a la impressora i l'opció de desar i recuperar fitxers del disc.
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Aquesta pràctica es realitza a partir dels fitxers que heu executat en l'ordinador per a l'exercici del mòdul 1. Es tracta de l'aplicació d'escriure Frase.

Hi ha tres fitxers TSW associats a tres activitats que són d'idèntica execució en pantalla, però amb diferents objectius lingüístics.

Obriu el fitxer frase4.tsw, a partir del Tswin. Amb el botó activat, aneu clicant damunt de la zona d'escriptura de l'aplicació. Fixeu-vos que en l'àrea Tecles va canviant el contingut. Les paraules escrites són les unitats significatives que l'infant ha d'entendre amb el dibuix de la làmina.

Activeu l'aplicació amb el botó . S'obre el programa WordPad de Windows.

   
Atenció !

Si teniu la tauleta sensible connectada a l'ordinador podeu prémer les àrees de la zona d'escriptura de l'aplicació i visualitzar en pantalla les paraules que hi ha escrites a la finestra Tecles. Si no teniu la tauleta, en activar l'aplicació, s'obre també el WordPad i una tauleta virtual que funciona prement les zones amb el cursor del ratolí.

   
Pràctica Utilització de l'aplicació Frase
   
 

Construiu la frase LA NENA FOTOGRAFIA UN COTXE AL CARRER. L'acció de prémer té com a conseqüència l'escriptura en el WordPad. El tipus de lletra que utilitza és l'Arial, a 16. El WordPad, per defecte, està configurat amb TimesNewRoman, 10.

El Tswin permet, a més de cridar el processador de textos del Windows, donar una seqüència de tecles inicialment, per tal d'adaptar la visualització de l'escrit al nivell dels infants. En aquest cas, s'ha escollit la lletra Arial, de grandària 16. En el cas de voler un altre tipus de lletra, o bé una grandària major o menor, es modifiquen els paràmetres inicials.

Tanqueu el WordPad, sense desar els canvis. També finalitzeu l'aplicació, si esteu treballant des de la tauleta virtual. Des del Tswin, i amb el frase4.tsw obert, aneu a canviar la configuració inicial d'aquesta aplicació.

   
  Variacions en les Dades Inicials
   

Activeu Dades inicials del Menú Programació.

En aquesta finestra de diàleg, observeu el Directori des del qual s'executa l'aplicació C:\tauleta\frase, el camí fins el fitxer executable del WordPad C:\ARCHIV~1\ACCESO~1\WORDPAD.EXE (on el noms de les carpetes s'ha reduit fins a 8 caràcters) i la línia de paràmetres a Tecles a enviar. A sobre d'aquest línia feu la següent modificació:

  • Seleccioneu la paraula ARIAL i la canvieu per COURIER. Fixeu-vos que no hi ha espai ni davant ni darrera.

Activeu l'aplicació. En prémer a la zona d'escriptura, el WordPad respon amb la lletra indicada.

Després de la comprovació, tanqueu el WordPad sense salvar els canvis.

   
  Modificació del contingut de l'aplicació Frase
   
 

També podeu canviar les unitats significatives de les frases.

Des del Tswin, obriu l'aplicació frase3.tsw. En el moment que surti una finestra emergent preguntant si voleu enregistrar les modificacions al fitxer, responeu que NO. En cas contrari, es desarien els canvis fets a frase4.tsw.

El contingut de les caselles per confegir les frases són:

UNA SENYORA
ASSENYALA
UN CISTELL
A LA BOTIGA
EL GUÀRDIA
DEMANA
UNA PILOTA
AL QUIOSC
EL NEN
EMBOLICA
UN CARAMEL
AL MERCAT
EL MESTRE
COMPRA
UNA REVISTA
AL SUPERMERCAT

Canvieu, des de la finestra Tecles, els substantius de la primera columna per noms de persones. Activeu l'aplicació i realitzeu algunes frases.

Tanqueu el WordPad i el Tswin sense enregistrar els canvis.

 
Amunt