Enrera
Mòdul 2
Desenvolupament d'aplicacions amb la tauleta sensible
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  La tauleta sensible i les aplicacions d'escriure
   
 

Amb l'experiència i els estudis s'ha demostrat que els alumnes de parvulari aprenen a escriure a l'ordinador amb més facilitat que si ho fan amb els estris convencionals (llapis, guix, retoladors...). Els infants tenen un domini motriu limitat, per la qual cosa la producció cal·ligràfica acostuma a ser poc acurada i breu.

En els moments inicials de l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, els infants, a través de la percepció visual, reconeixen globalment les paraules més significatives per a ells. No s'acostuma, però, a donar recursos per fer una escriptura global.

El teclat de l'ordinador ofereix la possibilitat d'escriure analíticament, lletra per lletra. La tauleta, a més d'aquesta possibilitat, també permet en cada àrea definida escriure un text (des d'una paraula amb significat -noms propis, paraules d'un mateix camp semàntic...-, paraules poc significatives per als infants -connectors, nexes...- fins a textos breus). D'aquesta manera es facilita la percepció visual de textos, que alhora serviran per interactuar amb l'ordinador. La resposta a la pressió dels infants en els textos sobre la tauleta sensible (text, imatge, so...) depèn dels objectius i del disseny de l'aplicació.

S'han editat aplicacions que utilitzen la tauleta sensible i un processador de text per escriure a l'ordinador. L'objectiu d'aquestes aplicacions és triple:

  • Potenciar la lectura comprensiva.
  • Potenciar l'escriptura com a eina de comunicació entre els infants no lectors.
  • Familiaritzar els infants amb l'editor de text, els processos bàsics d'escriure (producció, supressió, reproducció...) i accions específiques (enregistrament, impressió...).

Aquestes aplicacions són entorns de treball oberts que el mestre/a pot adaptar amb facilitat a les diverses situacions de la classe. Es fonamenten en l'escriptura i la lectura global de paraules i utilitzen la comunicació d'icones de la tauleta sensible i de textos a la pantalla i sobre el paper.

   
  Objectius
   
 
  • Interpretar una aplicació d'escriure ja editada.
  • Conèixer els elements que componen una aplicació.
  • Entendre el concepte de macro.
  • Aprendre la tècnica de crear aplicacions.
  • Confegir la làmina de la tauleta sensible amb el programa Paint Shop Pro.
   
  Continguts
   
 
  • Aplicació d'escriure Frase
    • coneixement de les dades inicials de l'aplicació
    • modificació del contingut textual de l'aplicació
    • modificació de les macros de l'aplicació
  • Macros
    • concepte
    • interpretació de la seqüència de tecles en el WordPad
  • Confecció d'una aplicació d'escriure
    • coneixement de les possibilitats del WordPad
    • utilització dels botons del Tswin
    • seguiment de l'elaboració d'una aplicació
    • guarda de l'aplicació
  • Confecció d'una làmina
    • relació entre l'edició de les zones amb el Tswin i el Paint Shop Pro
    • incrustació de fitxers gràfics en la làmina
    • divisió de la làmina
    • inserció dels fitxers gràfics en un document del Word
    • impressió de la làmina