Realitza una representació mitjançant símbolos braille de la informació visualitzada en un ordenador.
Susa amb tecles que permeten moures de forma lineal per la pantalla de lordinador.
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica | ![]() |
Exercicis |
||||||||||||||
L'entorn de treball dels alumnes amb discapacitat visual | ||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar els conceptes bàsics de les tecnologies que poden utilitzar els alumnes amb deficiència visual o amb ceguesa per accedir a la informació. L'entorn de treball amb que ens trobem i les formes d'accedir a l'ordinador tant a l'entrada com a la sortida d'informació. En aquesta pràctica veureu-ho els següents continguts:
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
Quadre de recursos TIC per adapatar l'entorn de treball en la informàtica als alumnes amb discapacitat visual |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
Diferència entre tecnologies estándar i tecnologies específiques |
|||||||||||
|
Una tecnologia estàndar és aquella que va dirigida al públic en general i que no sempre en el seu disseny s'ha pensat en satisfer les necessitats de les persones amb necessitats especials. Dins la tecnologia específica es troben aquells productes dissenyats i fabricats pensant en les necessitats físiques, sensorials o intel·lectuals d'un col·lectiu de persones que per la seva discapacitat no poden utilitzar satisfactòriament la tecnologia estàndar i necessiten d'algun ajut compensatori com instrument d'accés a ella. |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
La Tiflotecnologia són el conjunt de coneixements, tècniques i recursos encaminats a procurar a les persones amb deficiència visual o ceguesa els mitjans oportuns per a la correcta utilització de la tecnologia. En un sentit més específic la tiflotecnologia és la tecnologia que s'aplica per compensar les limitacions produïdes com a consequència de la deficiència visual o ceguesa. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
![]() |
Els
ajuts tècnics que posibiliten l'accés a la informàtica
a les persones amb discapacitat visual es divideixen en:
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Els magnificadors de pantalla són programes que permeten a les persones amb deficiències visuals greus accedir a la lectura de la informació que apareix a la pantalla d'un ordinador en els diferents sistemes operatius, gràcies a les prestacions que ofereixen per personalitzar el tamany, forma, colors, etc.
|
|||||||||||
|
En el mercat es disposa
de diferents magnificadors.
|
|||||||||||
|
Fes
clic a Zoomtext per a veure una demostració
del seu funcionament.
|
|||||||||||
|
![]() |
|||||||||||
|
Finestra del Zoomtext |
|||||||||||
![]() |
En les primeres etapes educatives, Educació Infantil i primer cicle de Primària, l'alumne encara no és capaç d'utilitzar un magnificador de pantalla. Cal utilitzar programes d'Estimulació visual o dissenyats seguint criteris visuals d'accessibilitat característiques d'ampliació. Quan l'alumne s'inicia en la lectoescriptura, segons el grau o tipus de deficiència visual n'hi ha prou amb utilitzar les funcions d'accessibilitat de Windows explicades en el mòdul 2. En altres casos cal utilitzar un magnificador de pantalla. El magnificador escollit ara per ara a l'ONCE és el Zoomtext.
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Els revisors de pantalla són programes que permeten als usuaris cecs treballar en entorns Windows oferint resposta de veu i/o braille. | |||||||||||
|
El seu funcionament es basa en el seguiment constant del focus de Windows, proporcionant informació sobre a ón es troba el focus i què està fent Windows. S'utilitza sempre amb comandaments de teclat i no de ratolí. El mercat disposa de diferents revisors de pantalla:
|
|||||||||||
![]() |
Fes clic a Jaws per a veure una demostració del seu funcionament. | |||||||||||
|
|
|||||||||||
|
![]() |
|||||||||||
|
Caratula del revisor de pantalla Jaws |
|||||||||||
|
L'ONCE atorga als seus alumnes el Jaws com a adaptació de lloc d'estudi. | |||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Realitza una representació mitjançant símbolos braille de la informació visualitzada en un ordenador. Susa amb tecles que permeten moures de forma lineal per la pantalla de lordinador. |
|||||||||||
|
Fes clic a Línea per a veure una demostració del seu funcionament. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
![]() |
|||||||||||
|
Us de la línea braille per treballar amb el word
|
|||||||||||
|
Ajuts tècnics que permeten la lectura de text en suport tradicional "vista" |
|||||||||||
|
L'accés a la informació escrita es realitza per mitjà de LupesTV i sistemes OCR (Reconeixement òptic de caracters). Les lupesTV proporcionen una imatge ampliada a través d'un monitor i estan indicades per a persones amb resta visual suficient per accedir a aquest tipus d'ampliacions. Els OCR's proporcionen versions digitals del document que s'introdueix en un escanner. Una persona cega pot accedir al text obtingut per aquest sistema a través d'un sistema informàtic i llegir-lo amb un revisor de pantalla amb veu i/o braille. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
Sistema de reconeixement òptic de caracters (OCR) |
|||||||||||
|
Els OCR'S permeten que els usuaris cecs o amb problemes visuals disposin d'un sistema de lectura de documents en tinta.El procés per arribar a la lectura d'un text és el següent:
|
|||||||||||
|
Ajuts tècnics que permeten l'escriptura, i el tractament de la informació en Braille |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Una anotador electrònic parlant és una agenda electrònia del tamany d'un llibre de butxaca o una mica més gran, depenent del model, que ens permet realitzar funcions de lectura i escriptura introduint text a través d'un teclat braille i s'accedeix a la informació a través de la veu. Pot realitzar diverses tasques relacionades amb el tractament de la informació, prendre apunts, lectura de texts i documents, indicar la data, hora, impressió en tinta i/o braile, connexió amb altres dispositius i utilitzar una calculadora bàsica i científica.
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Dos tipus d'anotadors: El braille'n Speak, i el Braille
Lite
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
La impressora Braille connectada a l'ordinador imprimeix el text en format braille després d'haver passat el document per un programa conversor de text a braille. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
El programa utilitzat és el Quickbraille. Aquest programa permet la conversió de documents de text Word, arxivats en format .rtf al format .bra Després es pot imprimir en format braille amb una impressora braille. |
|||||||||||
|
Aquest procés de conversió de text a Braille és el que s'utilitza per transcriure els apunts i llibres als alumnes amb deficiència visual o ceguesa que utilitzen el sistema braille com a sistema de lecto-escriptura. | |||||||||||
|
||||||||||||
![]() |
Entra a la pàgina web de l'ONCE i amplia la informació en l'apartat de Serveis Socials i Tiflotecnologia. www.once.es | |||||||||||
|
|
|||||||||||
![]() |
L'ONCE proporciona als alumnes afiliats els programes tiflotècnics que li son necessaris per desenvolupar la seva tasca escolar tant a l'escola com a casa seva. Són les anomenades adaptacions d'estudi. | |||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|