Enrera
Mòdul 5
 WebQuest: una metodologia per treballar amb Internet a l'aula
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  Com crear una rúbrica
   

Comenceu creant, en una pàgina a part, una graella com ara aquesta:

   
 
Graella per a una rúbrica d'avaluació
   
  Una de les parts més delicades d'una WebQuest és la creació de la rúbrica, però no és pas difícil si seguiu aquests tres passos:

Pas 1: generar les dimensions potencials
Pas 2: seleccionar un nombre raonable de dimensions
Pas 3: escriure les descripcions de la prova

Pas 1: generar les dimensions potencials

Aquest primer pas és el més important, és el que diferencia una rúbrica d'una avaluació tradicional. A l'avaluació tradicional, els doneu només una nota numèrica o en lletres equivalent a "Mmmm, no està malament...".
En canvi, si trieu amb molta cura el nombre de dimensions per avaluar, esteu aclarint les vostres expectatives i la vostra interacció de retroacció (feedback) és molt més profitosa.
Per començar el procés de crear una rúbrica, agafeu un full de paper i, basant-vos en la tasca que heu triat com a culminació de l'activitat WQ, comenceu a anotar els noms de les dimensions que poden tenir sentit per formar part de la rúbrica

Pas 2: seleccionar un nombre raonable de dimensions

En el primer pas, probablement heu fet una llista de dimensions més llarga del que realment necessiteu. Ara heu de filar més prim. Quin és el nombre adequat? Alguns recomanen que la rúbrica ocupi una sola pàgina impresa, d'altres creuen que de quatre a vuit dimensions és el correcte. Tot depèn del diagnòstic que vulgueu fer. Si es tracta d'una avaluació formativa, millor que us en sobrin que no pas que en faltin, en canvi, si es tracta d'una avaluació sumativa del funcionament d'una lliçó en concret, amb poques dimensions n'hi ha prou.

Pas 3: escriure les descripcions de la prova

Ara penseu en cada una de les dimensions i doneu un exemple del que seria una dimensió magnífica. Feu una descripció breu i clara i escriviu cada descripció a la columna de la dreta de la rúbrica. Aneu completant totes les columnes fins que tingueu cada cel·la plena.

This page © 2001 by Bernie Dodge. May be freely used by non-profit educational institutions.
(traducció i adaptació per Carme Barba)

   
  Desenvolupament de la pràctica
   
  Penseu en quin tipus de tasca heu demanat als alumnes i després aneu redactant les dimensions amb l'ajuda del quadre següent:
   
Pràctica

Si
la tasca consisteix:

Heu de considerar aquestes dimensions possibles

A fer una presentació oral

  • La projecció de la veu
  • El llenguatge corporal
  • La gramàtica
  • La pronunciació
  • L'organització

En una presentació amb diapositives

  • La qualitat tècnica
  • L'estètica
  • La gramàtica
  • El vocabulari

En un producte escrit

  • La gramàtica
  • El vocabulari
  • L'organització
  • El format

En un producte creatiu

  • La creativitat
  • La qualitat tècnica
  • L'ajustament a les convencions del gènere, època, estil...

En una col·laboració

  • La cooperació
  • La responsabilitat individual
  • La resolució de conflictes

En un disseny

  • L'efectivitat de les propostes
  • La creativitat de les propostes
  • La justificació de les propostes

En una persuasió

  • La qualitat dels arguments
  • L'interès que desperten en l'audiència
  • L'organització
  • La seqüenciació

En una anàlisi (científica o d'algun altre tipus)

  • La inferència (*)
  • L'anàlisi de les dades
(*) Raonament mitjançant el qual es passa d'una o més proposicions, acceptades com a verdaderes o falses, a una altra proposició, la veritat o falsedat de la qual se suposa que depèn de la veritat o falsedat de la primera o les primeres proposicions

En un judici

  • L'adequació dels elements que cal considerar
  • L'articulació del elements
  • La jerarquització de criteris

En una compilació

  • Els criteris de selecció
  • Els criteris d'organització

Una activitat de periodista

  • L'exactitud
  • L'organització
   
   
 
Amunt