Enrera
Mòdul 5
 WebQuest: una metodologia per treballar amb Internet a l'aula
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  L'objectiu d'aquesta prąctica es comparar l'avaluació tradicional amb l'avaluació integrada.
   
   
Conceptes

 

 

Avaluació, proves, exàmens..., diversos noms per a una realitat: comprovar mitjançant preguntes i respostes, generalment escrites, que els alumnes han retingut, si més no fins al dia de la prova, una part important de la informació transmesa. Tots sabem l'angoixa que això causa, les múltiples i cada dia més sofisticades maneres de copiar, és a dir, d'enganyar per obtenir millor nota, i les nits perdudes dels mestres i professors corregint. I tots sabem molt bé la facilitat i la rapidesa com aquests coneixements agafats s'obliden.

Sense comptar que molts alumnes dominen una matèria però, en canvi, no tenen les habilitats lingüístiques necessàries per demostrar-ho de manera prou apropiada.

Les WebQuests aposten per una manera d'avaluar més complexa: l'avaluació que
anomenem integral o autèntica enfront de les proves que formen part de l'anomenada
avaluació tradicional.
Més avall, teni un un quadre comparatiu dels dos tipus d'avaluació que s'han traduït i adaptat del portal d'Eduteka.

Com podeu veure, l'avaluació tradicional prioritza les proves escrites, que consiteixen 
bàsicament a contestar preguntes, i que, entre molts altres aspectes negatius, no permet saber si l'alumne/a és capaç d'aplicar aquests coneixements a situacions reals.

L'avaluació integrada o autèntica utilitza múltiples fonts d'informació i instruments, entre els quals hi ha la rúbrica.

Una rúbrica ben dissenyada presenta molts dels avantatges de l'avaluació integrada. En destaquen:

  • Subministra informació precisa al docent per optimitzar el procés d'aprenentage.
  • Subministra informació a l'alumne/a sobre les aspectes en els quals ha de millorar.
  • L'alumne/a pot participar en el disseny de les eines d'avaluació.
  • Involucra l'aprenentatge en situacions de la vida real i en problemes significatius
    i complexos.
  • Els estimula en el compromís de la seva pròpia avaluació i en el control del seu propi
    aprenentatge.
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
AVALUACIÓ TRADICIONAL AVALUACIÓ INTEGRADA
INSTRUMENTS
FONTS D'INFORMACIÓ i INTRUMENTS
  • Examen de veritable o fals
  • Examen d'identificació o ubicació del coneixement
  • Examen de jerarquització
  • Examen de relació o correspondència
  • Examen de completar
    Examen de resposta breu
  • Examen d'elecció múltiple
  • (aquests exàmens generalment escrits que donen avantatge a l'alumne/a amb una bona intel·ligència lingüística)
  • Observació del professor/a
  • Elaboració de projectes
  • Experiments
  • Demostracions
  • Productes escrits
  • Recerques
  • Debats
  • Revisió i discussió de documents
  • Observació directa de l'aplicació dels coneixements
  • Valoració de treball fet
  • Autoavaluació
  • Rúbrica d'avaluació
  • Examen oral
  • Valoració del dossier
ASPECTES POSITIUS ASPECTES NEGATIUS ASPECTES POSITIUS ASPECTES NEGATIUS

Fàcil d'aplicar

Fàcil de qualificar

Relativament fácil
d'elaborar

Es pot utilitzar pràcticament per a qualsevol contingut i matèria

Ideal per avaluar coneixement memorístic

Ideal quan s'ha
d'avaluar una gran quantitat de coneixements no interrelacionats

Possibilidad d'endevinar la resposta

Possibilidad de còpia

No avalua els processos complexos del pensament

Té tendencia a avaluar només els nivells cognitius inferiors

La majoria de vegades no es demana a l'alumne/a que justifiqui les seves respostes

No dóna gaire informació sobre les àrees en les quals ha de millorar

Generalment, exigeix una sola resposta possible a problemes complexos

No garanteix que l'alumne/a sàpiga aplicar els coneixements

S'aplica al llarg del temps i cobreix un ventall ampli de realitzacions dels estudiants

En construir-se en un termini de temps ampli, pot reflectir el creixement, la maduresa i l'aprofundiment de
l'aprenetatge

Involucra l'aprenentatge en situacions de la vida real i en problemes significatius i complexos

Exigeix que l'alumne/a construeixi les respostes

Els estimula en el compromís de la seva pròpia avaluació i en el control del seu propi aprenentatge

Avalua nivells cognitius superiors. L'alumne/a, per construir les seves respostes, necessita posar en joc habilitats adquirides en altres materies i, per tant, s'aconsegueix una integració curricular millor

Subministra informació precisa al docent per optimitzar el procés
d'aprenentage

Subministra informació a l'alumne/a sobre els aspectes en les quals ha de millorar

L'alumne/a pot participar en el disseny de les eines d'avaluació

Es necessita més temps per a la seva aplicació

La seva implementació pot resultar més costosa

Compareu els dos tipus d'avaluació.

   
Atenció ! 

Traduït i adaptat de:

La valoración integral como fuente de información: http://www.eduteka.org/comenedit.php3?ComEdID=0013http://www.eduteka.org/
comenedit.php3?ComEdID=0013

 
Amunt