Enrera
Mòdul 5
 WebQuest: una metodologia per treballar amb Internet a l'aula
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  Objectiu: l'apartat de l'avaluació
   
 

Les rúbriques o matrius d'avaluació

La rúbrica es l'eina més utilitzada per a l'avaluació d'una WebQuest amb la finalitat d'aconseguir
una objectivitat més gran. La rúbrica permet mesurar el treball del alumnes i també el seu
funcionament durant el procés, les seves habilitats per treballar de manera cooperativa, etc.

Podeu elaborar diferents rúbriques per avaluar diferents apartats o podeu elaborar una rúbrica
per fer una avaluació global, però sempre amb una gran diversitat de criteris i una graduació detallada.
Podeu dissenyar rúbriques per a l'autoavaluació individual o del grup, rúbriques perquè sigui
el professor/a qui avaluï, o podeu preparar avaluacions mixtes. Heu de tenir en compte el grau
de maduració i d'autonomia dels alumnes per anar implicant progressivament els alumnes en el
seu procés d'aprenentatge.


Després de decidir allò que voleu avaluar, creeu la rúbrica corresponent o matriu d'avaluació.

Exemple de graella buida d'una rúbrica

Graella per a una rúbrica d'avaluació


Atenció:
Els alumnes han de saber des del començament de la WebQuest com i de quins
aspectes seran avaluats, ja que aquest coneixement els és útil perquè:

    • Els ajuda a pensar
    • Els orienta sobre què s’espera d’ells
    • Els fa fixar en tots els detalls
    • Els ajuda a fer un millor treball

També és útil per als professors que apliquin una WebQuest no dissenyada per ells, perquè:

    • Els ajuda a adonar-se d’allò que farà que un producte final sigui bo i per què
    • Els dóna pistes d'on han de posar més èmfasi a l'hora de donar suport als alumnes
    • Els mostra quins detalls són més significatius
    • Els indica cap a on han de dirigir l’atenció de l’alumne/a 
    • Els dóna arguments per millorar la qualitat de les seves instruccions als alumnes 
Podeu crear rúbriques per avaluar:
    - L’actitud
    - Els procediments
    - La interacció entre els grups
    - La implicació individual
    - El procés de treball
    - La presentació del treball
    - Les estratègies de navegació
    - L’elaboració del producte final
    - Les habilitats desenvolupades
    - L'exposició oral del treball
    - L'estructura d'una narració
    etc.

 

Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Anàlisi d'una rúbrica

Fixeu-vos amb la rúbrica següent: és una rúbrica dissenyada per avaluar les habilitats
demostrades pels alumnes a l'hora de cercar informació per Internet i presentar els resultats
de la seva recerca.


Rúbrica d'avaluació

Cliqueu al damunt per veure-la en gran

Aquesta és una rúbrica molt breu que només pretén avaluar quatre dimensions o aspectes del treball:

  • El grau d'autonomia a l'hora de navegar per Internet
  • La quantitat d'informació trobada, processada i presentada
  • La qualitat de la informació presentada i el grau de relació amb el tema principal i
    l'existència o no d'exemples
  • La manera de presentar la informació: completa, clara, detallada

L'escala de qualificació amb els seus nivells d'espectativa no permeten ni l'atzar ni l'ambigüitat
a l'hora de qualificar, sinó que descriuren, de manera molt detallada, quin és el grau
d'assoliment màxim, els graus intermedis i el nivell mínim acceptat.

Els alumnes, si volen, poden fer un treball pràcticament perfecte.

Tant els criteris com les dimensions es poden ampliar i adaptar segons les edats i els nivells.

Aquesta rúbrica esta pensada per ser utilitzada pel professor/a durant l'elaboració del treball:
li serveix de pauta d'observació directa de l'acció dels alumnes, pot servir per avaluar
cada alumne/a individualment o per avaluar un grup de treball cooperatiu.

 
Amunt