Les rúbriques o matrius d'avaluació
La rúbrica es l'eina més utilitzada
per a l'avaluació d'una WebQuest amb la finalitat d'aconseguir
una objectivitat més gran. La rúbrica permet mesurar el
treball del alumnes i també el seu
funcionament durant el procés, les seves habilitats per treballar
de manera cooperativa, etc.
Podeu elaborar diferents rúbriques per avaluar diferents apartats
o podeu elaborar una rúbrica
per fer una avaluació global, però sempre amb una gran diversitat
de criteris i una graduació detallada.
Podeu dissenyar rúbriques per a l'autoavaluació individual
o del grup, rúbriques perquè sigui
el professor/a qui avaluï, o podeu preparar avaluacions mixtes. Heu
de tenir en compte el grau
de maduració i d'autonomia dels alumnes per anar implicant progressivament els alumnes en el
seu procés d'aprenentatge.
Després de decidir allò que voleu avaluar, creeu la rúbrica
corresponent o matriu d'avaluació.
Exemple de graella buida d'una
rúbrica

Atenció: Els alumnes han de saber des del començament
de la WebQuest com i de quins
aspectes seran avaluats, ja que aquest coneixement els és útil
perquè:
- Els ajuda a pensar
- Els orienta sobre què s’espera d’ells
- Els fa fixar en tots els detalls
- Els ajuda a fer un millor treball
També és útil per als professors que apliquin una WebQuest no dissenyada per ells, perquè:
- Els ajuda a adonar-se d’allò que farà que
un producte final sigui bo i per què
- Els dóna pistes d'on han de posar més èmfasi
a l'hora de donar suport als alumnes
- Els mostra quins detalls són més significatius
- Els indica cap a on han de dirigir l’atenció de l’alumne/a
- Els dóna arguments per millorar la qualitat de les seves
instruccions als alumnes
Podeu crear rúbriques per avaluar:
- L’actitud
- Els procediments
- La interacció entre els grups
- La implicació individual
- El procés de treball
- La presentació del treball
- Les estratègies de navegació
- L’elaboració del producte final
- Les habilitats desenvolupades
- L'exposició oral del treball
- L'estructura d'una narració
etc.
|