Enrera
Mòdul 5
Processament de textos avançat
  Pràctica
1
2
4
5
6
7
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar les taules com a taules de càlcul i la inserció de fulls de càlcul Excel en un document.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Conceptes

Taules de càlcul
Les fórmules al Word 2000

Una taula també es pot comportar com un full de càlcul i les cel·les es referencien com a A1, A2, B1, B2, etc. La lletra representa la columna i el número representa la fila. 

 
La funció Tabla | Fórmula... permet inserir fórmules senzilles mitjançant una finestra d'edició de fórmules. Desplegant l'opció Pegar función, s'hi poden escollir les diferents funcions disponibles que ens faciliten l'escriptura de la fórmula. Un cop acabada l'edició i en prémer el botó Aceptar, el Word insereix el resultat del càlcul en forma de camp a la cel·la seleccionada. Les funcions més habituals són les següents: 
 

Si es varien els valors continguts a les caselles als quals fan referència les fórmules, aquestes no reflecteixen els canvis realitzats.  Perquè es valors s'actualitzin, és necessari prémer la tecla F9 amb les caselles on hi hagi les fórmules seleccionades (o amb tota la taula, fila o columna on estiguin seleccionades).

Les fórmules es poden copiar d'una cel·la a un altra, però sols s'actualitzen amb la tecla F9, si s'utilitzen les referències esmentades abans; si les referències són de cel·la, cal editar la fórmula i modificar-la:

  • =suma(encima), s'actualitza amb la tecla F9, calculant la suma de les caselles superiors al lloc on s'ha realitzat la còpia.
  • =A1+A2+A3, cal editar-la i adequar-la al nom de les caselles superiors del lloc on s'ha fet la còpia; en cas contrari, si s'actualitza sense canviar-la, calcula el resultat referit a les caselles inicials (sempre suma A1, A2 i A3)

L'opció de Formato de número per a l'entrada de fórmules permet definir el tipus de format: decimal, monetari i percentual. Aquest format també es pot aplicar a l'entrada de valors numèrics com a fórmula. 

Cal tenir en compte que les taules del Word són molt limitades com a taules de càlcul i, en moltes ocasions, és més aconsellable treballar amb un full del Microsoft Excel inserit al document. 
 

Fulls del Microsoft Excel

El Word permet inserir en un document fulls del Microsoft Excel. Sols cal activar la icona de la barra d'eines estàndard , especificant el nombre de files i columnes del full.  El full inserit es mostra com a full de càlcul quan està seleccionat i com a taula quan no ho està.

Els fulls del Microsoft Excel inserits en un document del Word es converteixen en veritables fulls de càlcul; el signe d'igual (=) a l'àrea de fórmules permet entrar el nom de funcions o referències a altres cel·les.
Per fer canvis al contingut de les caselles d'un full de l'Excel inserit en un document, cal fer un doble clic a sobre i començar l'entrada o revisió de les dades.
Per últim, les línies grises que són visibles al document no sortiran impreses a la impressora.  Caldria dibuixar-les al full de càlcul amb l'eina Bordes  .

   
Practiqueu
Utilitzeu fórmules en una taula
   
 
  1. Creeu una taula (taula o full Excel) amb les següents dades: 
Alumnes
Català
Anglès
Matemàtiques
Joan
5
8
7
Maria
8,5
8
7,5
Iolanda
5
5
5
Jaume
6,5
5,5
9
Marc
7
6
6
Àngels
8
9
8,5
  1. Afegiu una fila per les mitjanes de cada matèria. 
  2. Afegiu una fila que informi del valor màxim de cada matèria. 
  3. Afegiu una fila que indiqui del valor mínim de cada matèria. 
  4. Afegiu una columna que informi de la mitjana de cada alumne/a. 
    • Utilitzeu Tabla | Insertar fila per inserir les files i Tabla | Insertar columnas per a les columnes (cal seleccionar, abans, els elements de la columna).
    • Recordeu que per a fer els càlculs amb Tabla | Fórmula... haureu d'introduir, a les caselles corresponents, les expressions:
      • Promedio( )
      • Max( )
      • Min( )
  5. Deseu el document amb el nom ACT_46
 

Solució de la pràctica
SOL5601.DOC

   
Practiqueu
Utilitzeu taules de càlcul per crear una factura (pràctica opcional)
   
 

  1. Creeu una factura que tingui la següent informació:
    • Logotip de l'empresa vinícola (amb Insertar | Imagen | Imágenes prediseñadas... trobareu imatges adients).
    • Dades de l'empresa: Nom, adreça, NIF.
    • Dades del client: Nom, adreça, NIF.
    • Data i número de factura.
    • Detall:
      • 10 caixes de vi blanc Segre a 2500 ptes /caixa. Albarà 345 12/03/99. 
      • 5 caixes de vi negre Segre a 2400 ptes / caixa. Albarà 415 20/04/99. 
      • 6 caixes de cava brut Segre a 5500 ptes / caixa. Albarà 492 15/05/99.
    • Import total: base imposable.
    • Total IVA al 16 %.
    • Total factura.
  2. Deseu el document amb el nom ACT_47.
 

Solució de la pràctica
SOL5602.DOC

   
Atenció !

Tots els fitxers de les pràctiques i solucions, així com els exercicis d'aquest mòdul, es troben a la carpeta d58m5\docs.

   
 
Amunt