|
||||||||||||||||
| Pràctica |
|
Exercicis
|
||||||||||||||
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és familiaritzar-se amb la utilització dels diferents tipus de línies divisòries, repeticions, acabaments i abreviacions de repetició. |
|
| Repeticions, acabaments i abreviacions de repetició | |
|
En aquesta pràctica partint de l'acompanyament per a piano de la cançó dels Beatles, Michelle, introduirem la melodia en un nou pentagrama i indicarem les repeticions i acabaments corresponents, de manera que el Music Time les interpreti. |
|
|
|
Preparació d'una partitura per a flauta i piano |
|
En primer lloc obrirem un fitxer amb l'acompanyament de piano i escriurem la melodia per a flauta.
Ara afegireu un nou pentagrama i escriureu la melodia següent:
Imatge 1
|
|
![]() |
|
|
Imatge 2
|
|
|
|
|
|
Potser us preguntareu, per què no escollir l'opció Afegir un pentagrama a aquesta pauta de piano. Si escolliu aquesta opció, el Music Time afegeix un pentagrama però el manté en la mateixa pista que els altres i per tant ens obliga a utilitzar un únic timbre d'instrument. Amb l'opció que heu escollit, afegeix un nou pentagrama i una nova pista per aquest pentagrama. |
|
Per escriure un grup irregular, en aquest cas, els diferents tresets que apareixen al llarg de la peça, seleccioneu primer la figura normal corresponent a les notes i feu clic en la icona inferior de la paleta de notes (imatge 3). A continuació, escriviu les notes en la partitura.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 3
|
|
|
|
Si voleu canviar el valor irregular feu clic dues vegades en la icona corresponent (imatge 3). Us apareixerà una finestra de diàleg (imatge 4) on podreu canviar l'opció activa. A més de la indicació habitual del treset (3:2) podeu introduir altres expressions com el cinquet (5:4) i d'altres.
|
![]() |
|
|
Imatge 4
|
|
|
En el pas següent seleccionarem el timbre i posarem el nom dels instruments que han d'interpretar la peça.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 5
|
|
|
|
Acabaments i repeticions |
|
En aquesta segona part de la pràctica, configurarem les repeticions i els acabaments per a una interpretació correcta d'aquest tema. Per a un millor seguiment de la pràctica podeu numerar els compassos.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 6
|
|
Ara posarem els signes de repetició:
|
|
![]() |
|
|
Imatge 7
|
|
Aquest fragment us ha de quedar com el de la imatge 8. Escolteu el resultat.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 8
|
|
|
|
![]() |
|
|
Imatge 9
|
|
|
Ara ens interessa que, en la primera interpretació del fragment de la imatge 8, el Music Time interpreti els sis compassos (del 5 al 10), però en la repetició ha de saltar del compàs 9 al compàs 11, sense interpretar el compàs 10.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 10
|
|
El compàs 10 us apareixerà com a la imatge següent:
|
|
|
|
|
El compàs 11 us apareixerà com a la imatge següent:
|
|
|
|
|
|
Si reproduïu la peça escoltareu com en la repetició d'aquest fragment salta del compàs 9 al compàs 11.
|
|
|
|
Fixeu-vos que el bloquejat de l'acabament del
compàs 10 és tancat i el del compàs 11 és obert.
Des de la finestra Acabaments podeu escollir el tipus de bloquejat que desitgeu, obert o tancat, però si deixeu aquesta opció en blanc el Music Time representarà amb el bloquejat tancat els compassos que tinguin una repetició o una doble barra a la dreta presentant un bloquejat obert en els altres casos.
|
El pas següent serà introduir les
abreviacions de repetició.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 11
|
|
Ara introduirem una nova abreviació de repetició en el compàs 9.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 12
|
|
|
|
Podeu ajustar la posició d'una abreviació de repetició clicant sobre la mateixa amb l'eina d'assenyalar i arrossegant el ratolí fins la posició desitjada.
|
|
|
![]() |
|
|
Imatge 13
|
|
|
Escolteu la peça i comproveu que la interpretació és correcta i segueix totes les indicacions que heu introduït. Guardeu el fitxer amb el nom m4p2_01.mus. |
|