Com que aquesta peça no l'enregistrarem directament des d'un teclat MIDI, no necessitem tenir activat el metrònom, per tant podeu desmarcar l'opció Metrònom activat del menú Configuració.
|
||||||||||||||||
| Pràctica |
|
Exercicis
|
||||||||||||||
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és familiaritzar-se amb el funcionament de les eines més usuals del Music Time per elaborar una partitura senzilla. |
|
| Elaboració d'una partitura | |
|
En aquesta pràctica crearem un document amb la partitura
de la cançó popular escocesa "My Bonnie". |
|
|
|
Preparació de la partitura |
|
|
![]() |
|
|
Imatge 1
|
|
|
Com que aquesta peça no l'enregistrarem directament des d'un teclat MIDI, no necessitem tenir activat el metrònom, per tant podeu desmarcar l'opció Metrònom activat del menú Configuració.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 2
|
|
|
La cançó que anem a escriure té una mètrica de 6/8. Caldrà, doncs, que canviem el compàs de la partitura que tenim a la pantalla (inicialment acostuma a ser de 4/4).
|
|
![]() |
|
|
Imatge 3
|
|
|
Observeu que l'operació de canviar la mètrica s'aplica a un rang determinat de compassos. En aquests moments segurament a la part superior de la finestra diu Des del compàs 1 al 1, i a nosaltres ens interessa que ho canviï a tota la peça. A la segona casella hauríem d'escriure el número del darrer compàs.
|
|
|
|
El botó Darrer
compàs |
|
|
Introducció de les notes |
| Aquest és el començament de la cançó: | |
|
|
|
|
Abans de començar a escriure notes llegiu les següents indicacions:
Un cop escrits aquests tres compassos, seleccioneu l'eina d'assenyalar
Activeu la reproducció de la melodia: podeu fer-ho prement la
barra d'espais del teclat o utilitzant
el botó Fixeu-vos que la interpretació del primer compàs és incorrecta. A continuació configureu aquest compàs anacrúsic per a que la interpretació sigui correcta tal i com ho heu fet anteriorment, en la pràctica 3 d'aquest mateix mòdul.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 4
|
|
|
A continuació lligarem les dues notes "mi" del tercer compàs.
|
|
|
|
|
|
Imatge 5
|
|
|
|
|
|
|
|
Imatge 6
|
|
|
Els compassos d'aquest primer pentagrama queden massa amples. De fet, com que el primer compàs només conté una nota potser podríem posar-hi cinc compassos en comptes dels quatre que hi ha ara.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 7
|
|
|
|
El Music Time té una funció que ajusta de manera automàtica les amplades dels compassos i la distribució de les notes, però per activar-la cal haver seleccionat abans el fragment de partitura on s'haurà d'aplicar. En aquest cas, com que només heu escrit notes al primer sistema n'hi haurà prou amb marcar els compassos que en formen part. Això es pot fer d'una manera molt ràpida, fent un sol clic amb l'eina d'assenyalar a l'espai que queda entre el marge de la pàgina i l'inici del primer pentagrama. (Imatge 8)
|
![]() |
|
|
Imatge 8
|
|
|
|
|
|
|
|
Imatge 9
|
|
|
Ara hauríeu de continuar escrivint la resta de la cançó. Per facilitar la tasca de copiar les notes, serà millor activar la numeració de compassos.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 10
|
|
|
|
Observeu que el Music Time dona el número 1 al primer compàs complet: el compàs anacrúsic del començament no el té en compte a l'hora de fixar la numeració.
|
| Aquesta és la partitura que heu d'escriure: | |
![]() |
|
|
Un cop escrita la partitura haureu d'esborrar els tres compassos que sobren.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 11
|
|
|
|
|
|
Introducció d'una segona veu |
|
Per finalitzar aquesta pràctica afegirem una segona veu a la cançó. El primer que cal fer és afegir un nou pentagrama a la partitura.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 12
|
|
|
Si voleu, podeu moure els pentagrames per ajustar la seva disposició.
|
|
|
|
|
|
Imatge 13
|
|
|
|
Si manteniu premuda la tecla Ctrl mentre arrossegueu un pentagrama, la separació que fixeu es produirà també entre tots els que es trobin per sota seu.
|
| Ara ja podeu escriure la segona veu. | |
![]() |
|
|
Escolteu el resultat i guardeu el fitxer amb el nom m3p4_02.mus. |
|