![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer i familiaritzar-se en l'ús i la configuració de diverses funcions de reproducció en el Music Time |
||
Pistes, veus, ports, canals i timbres | ||
![]() |
El Mapa de pistes | |
En una peça per a diferents instruments, la informació musical de cadascun d'ells correspon a una pista. Per exemple, en una peça per a flauta i piano hi haurien dues pistes diferents. El mapa de pistes s'utilitza per a configurar aspectes relatius a la configuració i interpretació de cada un dels pentagrames. |
||
Imatge 1 A la columna "Nom del timbre" s'hi pot mostrar una xifra numèrica o el nom de l'instrument. Feu clic a la capçalera de la columna per alternar entre les dues visualitzacions. El mateix passa amb la columna "Volum": fent clic a la capçalera podeu alternar entre una xifra numèrica o un lliscador. Per alternar entre les finestres del MusicTime i la de mapa de pistes podeu fer servir el menú Finestres, però us resultarà molt més pràctica una tècnica que funciona en totes les aplicacions Windows: proveu a prémer la tecla Alt i, sense deixar-la anar, aneu tocant la tecla Tabulador fins que arribeu a la icona de la finestra que voleu activar. Observeu que hi ha 8 pistes en total. La columna Play ens indica que totes elles es troben activades per a la interpretació. Podeu comprovar-ho prement la barra d'espais, que posa en marxa la reproducció MIDI de la peça. Si la torneu a prémer aturareu la reproducció.
Imatge 2
Imatge 3
Imatge 4
El MusicTime permet treballar amb múltiples capes de notació sobreposades en cada pista o pentagrama, com si fossin escrites en fulls transparents. Les files numerades corresponen a cada una d'aquestes capes, que s'anomenen "veus". Normalment treballarem amb una sola capa, i si en algun moment hem de fer ús de capes sobreposades el més lògic és que totes les notes del pentagrama, siguin de la veu que siguin, corresponguin al mateix instrument. O sigui que us recomanem deixar marcada la casella "Canviar-los tots alhora" i fixar-vos només en la primera fila. Si ho feu així, qualsevol canvi de canal afecta a totes les capes o veus d'un determinat pentagrama. I per què hi ha dues files per a cada veu? Doncs això només té utilitat si voleu feu servir alhora dos ports MIDI diferents (per exemple, la targeta de so de l'ordinador i un sintetitzador extern). Com que normalment només treballareu amb un dispositiu MIDI, feu servir la columna corresponent al port "A" i oblideu-vos de la "B".
|
||
![]() |
Els pentagrames o pistes poden ser emmudits o activats en qualsevol moment. L'estat en que quedin s'enregistra amb el fitxer del document. |
|
La columna Nom del timbre és la que serveix per a escollir amb quin timbre ha de sonar cada pista. Feu-hi clic al damunt i accedireu a la pantalla on apareix una llista amb 128 opcions diferents. Inicialment està seleccionat un dispositiu anomenat "Genèric", que identifica els timbres amb xifres numèriques. Per veure el nom dels instruments seleccioneu el dispositiu anomenat General MIDI (Imatge 5) Imatge 5
Per a la majoria de canals cal deixar al camp Dispositiu l'opció "General MIDI". Només per a les pistes de percussió (que enviem pel canal MIDI 10) cal escollir el valor "GM Percussió", on ens apareixen diferents tipus de bateries. Recordeu que per al canal MIDI número 10 els missatges de nota són, de fet, timbres diferents d'una determinada bateria: un "do" correspon a un timbal, un "re" a un bongo etc.
Quan hagueu acabat d'experimentar amb la peça lupo, tanqueu el fitxer sense enregistrar els canvis. |
||
![]() |
Veus | |
És important tenir present que el concepte de veu en el Music Time difereix, en gran mesura, dels diferents significats que pot tenir el mot veu dins l'àmbit musical. Les "veus" són, per al Music Time, capes que es sobreposen en una mateixa partitura, com si estiguessin escrites en papers transparents. Normalment treballarem amb una sola veu, però hi ha situacions on cal utilitzar-ne més d'una. Per exemple, per escriure això: S'han de combinar aquestes dues veus (o "capes"): |
||
![]() |
![]() |
|
Per treballar amb una determinada veu s'ha d'utilitzar el Selector de veus (imatge 6). Imatge 6 Quan hi ha una veu seleccionada les seves notes es mostren en negre i les de les altres en gris. L'opció per defecte, anomenada Veu- o Totes les veus les mostra totes en negre. Amb aquesta opció activada, les notes s'escriuen sempre a la veu 1 excepte en les pautes de piano, on s'utilitza la veu 5 per al pentagrama inferior. El selector de veus també afecta a la interpretació MIDI. Quan hi ha seleccionada una determinada veu, les altres queden emmudides. Quan al selector de veus s'activa una de les vuit opcions diferents de Veu- o Totes les veus, les notes que s'introdueixin s'assignaran a la veu activa. De vegades, per escriure correctament al Music Time una idea musical necessitarem fer servir dues o més veus, es a dir dues o més capes. Ara us proposem completar un exemple en el qual s'ha d'utilitzar dues veus diferents.
Aquest fitxer consta de dos compassos que s'han escrit en la Veu 1. (Imatge 7)
Imatge 7
Imatge 8
El resultat ha de ser com el de la imatge 9. Imatge 9
Quan s'utilitza més d'una veu, sovint és recomanable amagar alguns silencis per evitar complicar o fer confusa la notació.
Imatge 10
Per acabar amagarem els silencis de la veu que hem afegit.
Imatge 11 El resultat final serà aquest: Podeu escoltar els exemples clicant sobre el botó d'interpretació.
|
||
![]() |
||