Enrera
Mòdul 3
Informàtica i educació musical
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer i familiaritzar-se en l'ús i la configuració de diverses funcions de reproducció en el Music Time

   
Pistes, veus, ports, canals i timbres
   
Pràctica
El Mapa de pistes
   

En una peça per a diferents instruments, la informació musical de cadascun d'ells correspon a una pista. Per exemple, en una peça per a flauta i piano hi haurien dues pistes diferents.

El mapa de pistes s'utilitza per a configurar aspectes relatius a la configuració i interpretació de cada un dels pentagrames.

   
 
  • Aneu a Fitxer | Obrir... i obriu el fitxer lupo.mus que trobareu a la carpeta D113/fitxers.
  • Activeu el Mapa de pistes que es troba al menú Finestres i observeu els valors que hi ha indicats:

Imatge 1

A la columna "Nom del timbre" s'hi pot mostrar una xifra numèrica o el nom de l'instrument. Feu clic a la capçalera de la columna per alternar entre les dues visualitzacions. El mateix passa amb la columna "Volum": fent clic a la capçalera podeu alternar entre una xifra numèrica o un lliscador.

Per alternar entre les finestres del MusicTime i la de mapa de pistes podeu fer servir el menú Finestres, però us resultarà molt més pràctica una tècnica que funciona en totes les aplicacions Windows: proveu a prémer la tecla Alt i, sense deixar-la anar, aneu tocant la tecla Tabulador fins que arribeu a la icona de la finestra que voleu activar.

Observeu que hi ha 8 pistes en total. La columna Play ens indica que totes elles es troben activades per a la interpretació. Podeu comprovar-ho prement la barra d'espais, que posa en marxa la reproducció MIDI de la peça. Si la torneu a prémer aturareu la reproducció.

  • Feu clic a la columna Play de les pistes 7 i 8, per tal que s'hi mostri un triangle buit, i torneu a posar en marxa la interpretació prement la barra d'espais. Observeu que aquesta vegada sonen tots els instruments excepte els de percussió.
  • Feu clic després a la columna Solo de la pista 1 i feu interpretar la peça: veureu que s'escolta només aquesta pista. També podeu provar a marcar en més d'una pista la columna Solo.
  • El camp Nom s'utilitza en la partitura quan s'activa la casella Títols dels pentagrames del menú Veure | Mostrar/Amagar... Feu clic en el camp Nom i canvieu Vibraphone per Vibràfon (imatge 2).

Imatge 2

  • La columna Mida indica l'escala de tamany en què s'ha de representar el pentagrama corresponent a cada pista. Feu clic damunt el seu valor per la pista 1, desmarqueu la casella "tots els pentagrames" i canvieu-li el valor a "3" (imatge 3). Observeu en la finestra del MusicTime l'efecte que ha tingut aquesta operació.

Imatge 3

  • En la columna To s'indica la transposició que s'ha d'aplicar a les notes de cada pista en el moment d'interpretar-la. Observeu que les pistes 6 i 8 s'interpretaran una octava per sota del seu valor real (-12 semitons), i que la pista 7 ho farà dues octaves avall.
  • Experimenteu amb el valor de la columna To. Per observar millor l'efecte que produeix, us recomanem marcar la pista on feu les proves amb l'atribut Solo.
  • En la columna Canal s'indica la via per on s'emetran les dades corresponents a cada pista. Ja hem vist abans que el MusicTime pot controlar fins a dos ports diferents (anomenats A i B), i que en cada port hi ha 16 canals MIDI on escollir. Si volem que sonin instruments diferents caldrà que assignem també canals diferents a cada pista. La única limitació que cal tenir en compte és que els sons de percussió generalment s'assignen al canal 10.

    Si feu clic damunt alguna casella d'aquesta columna us apareixerà una finestra com la de la imatge 4.

Imatge 4

 

El MusicTime permet treballar amb múltiples capes de notació sobreposades en cada pista o pentagrama, com si fossin escrites en fulls transparents. Les files numerades corresponen a cada una d'aquestes capes, que s'anomenen "veus". Normalment treballarem amb una sola capa, i si en algun moment hem de fer ús de capes sobreposades el més lògic és que totes les notes del pentagrama, siguin de la veu que siguin, corresponguin al mateix instrument. O sigui que us recomanem deixar marcada la casella "Canviar-los tots alhora" i fixar-vos només en la primera fila. Si ho feu així, qualsevol canvi de canal afecta a totes les capes o veus d'un determinat pentagrama.

I per què hi ha dues files per a cada veu? Doncs… això només té utilitat si voleu feu servir alhora dos ports MIDI diferents (per exemple, la targeta de so de l'ordinador i un sintetitzador extern). Com que normalment només treballareu amb un dispositiu MIDI, feu servir la columna corresponent al port "A" i oblideu-vos de la "B".


Atenció !

Els pentagrames o pistes poden ser emmudits o activats en qualsevol moment. L'estat en que quedin s'enregistra amb el fitxer del document.

   
 

La columna Nom del timbre és la que serveix per a escollir amb quin timbre ha de sonar cada pista. Feu-hi clic al damunt i accedireu a la pantalla on apareix una llista amb 128 opcions diferents. Inicialment està seleccionat un dispositiu anomenat "Genèric", que identifica els timbres amb xifres numèriques. Per veure el nom dels instruments seleccioneu el dispositiu anomenat General MIDI (Imatge 5)

Imatge 5

Per a la majoria de canals cal deixar al camp Dispositiu l'opció "General MIDI". Només per a les pistes de percussió (que enviem pel canal MIDI 10) cal escollir el valor "GM Percussió", on ens apareixen diferents tipus de bateries. Recordeu que per al canal MIDI número 10 els missatges de nota són, de fet, timbres diferents d'una determinada bateria: un "do" correspon a un timbal, un "re" a un bongo… etc.

  • Proveu a canviar els timbres que s'assignen a les pistes melòdiques i, si teniu un bon sintetitzador connectat a l'ordinador, experimenteu també amb les diferents bateries de percussió.
  • La darrera columna que ens queda per comentar del Mapa de pistes és la corresponent al Volum. Aquí podeu fer servir els lliscadors per assignar a cada pista una intensitat relativa diferent a la de les altres.

Quan hagueu acabat d'experimentar amb la peça lupo, tanqueu el fitxer sense enregistrar els canvis.

   
Pràctica
Veus
   
 

És important tenir present que el concepte de veu en el Music Time difereix, en gran mesura, dels diferents significats que pot tenir el mot veu dins l'àmbit musical.

Les "veus" són, per al Music Time, capes que es sobreposen en una mateixa partitura, com si estiguessin escrites en papers transparents. Normalment treballarem amb una sola veu, però hi ha situacions on cal utilitzar-ne més d'una. Per exemple, per escriure això:

S'han de combinar aquestes dues veus (o "capes"):

 
 

 

Per treballar amb una determinada veu s'ha d'utilitzar el Selector de veus (imatge 6).

Imatge 6

Quan hi ha una veu seleccionada les seves notes es mostren en negre i les de les altres en gris. L'opció per defecte, anomenada Veu- o Totes les veus les mostra totes en negre. Amb aquesta opció activada, les notes s'escriuen sempre a la veu 1 excepte en les pautes de piano, on s'utilitza la veu 5 per al pentagrama inferior.

El selector de veus també afecta a la interpretació MIDI. Quan hi ha seleccionada una determinada veu, les altres queden emmudides.

Quan al selector de veus s'activa una de les vuit opcions diferents de Veu- o Totes les veus, les notes que s'introdueixin s'assignaran a la veu activa.

De vegades, per escriure correctament al Music Time una idea musical necessitarem fer servir dues o més veus, es a dir dues o més capes.

Ara us proposem completar un exemple en el qual s'ha d'utilitzar dues veus diferents.

  • Poseu en marxa el Music Time i maximitzeu la seva finestra.
  • Desmarqueu l'opció Espaiament automàtic del menú Configuració.
  • Aneu a Fitxer | Obrir... i obriu el fitxer veus1.mus que trobareu a la carpeta D113/fitxers.

Aquest fitxer consta de dos compassos que s'han escrit en la Veu 1. (Imatge 7)

Imatge 7

  • Seleccioneu la Veu 2 del Selector de veus (imatge 8). Veureu com les figures escrites s'han tornat de color gris, indicant que la veu a la que pertanyen s'ha desactivat.

Imatge 8

 

  • Cliqueu sobre la rodona en la paleta de notes i escriviu dos "re" rodones clicant en el lloc corresponent.
  • Mantenint premuda la tecla Majúscules, cliqueu sobre les dues rodones que acabeu d'escriure per seleccionar-les.
  • Premeu Ctrl+T, per lligar-les.
  • Obriu el selector de veus i marqueu Totes les veus.

El resultat ha de ser com el de la imatge 9.

Imatge 9

  • Activeu el menú Fitxer | Anomenar i desar... i guardeu el fitxer amb el nom m3p2_01.mus.

Quan s'utilitza més d'una veu, sovint és recomanable amagar alguns silencis per evitar complicar o fer confusa la notació.

  • Obriu el fitxer m3p2_01.mus que heu creat en la pràctica anterior des del menú Fitxer | Obrir... per afegir-li unes semicorxeres. (Imatge 10)

Imatge 10

  • Comproveu que l'opció Espaiament automàtic del menú Configuració estigui desmarcada.
  • Obriu el Selector de veus i seleccioneu la Veu 1.
  • Feu clic a l'esquerra del pentagrama per a seleccionar-lo.
  • Cliqueu Pliques avall del menú Notes | Pliques.
  • Escolliu la Veu 5 en el Selector de veus.
  • Escriviu els silencis de negra i les quatre semicorxeres.
  • Cliqueu a l'esquerra del pentagrama per a seleccionar-lo.
  • Escolliu Pliques amunt del menú Notes | Pliques.

Per acabar amagarem els silencis de la veu que hem afegit.

  • Obriu el menú Veure | Mostrar/Amagar... i desmarqueu la casella 5 de Silencis a les veus. (Imatge 11)

Imatge 11

El resultat final serà aquest:

Podeu escoltar els exemples clicant sobre el botó d'interpretació.

  • Guardeu el fitxer amb el nom m3p2_02.
   
 
Amunt