D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 5: Espais virtuals, blocs i wikis

Taula de continguts

Wikis

En la secció 6 del mòdul 4, hem parlat de diferents eines per a treballs col·laboratius en línia, i una d’aquestes era el wiki. Entre tots els wiki gratuïts, hem escollit explicar les funcionalitats bàsiques de Bluwiki per tal de poder utilizar-lo amb una configuració de l’entorn de treball mínima i en el menor temps possible.

Què és un Wiki?

La paraula wiki (d’origen hawaiana, significa ràpid) serveix per indicar un tipus de web en què els continguts no són publicats per una sola persona sinó per diversos col·laboradors. L’estructura d’aquestes eines és fàcil i ràpida (la qual cosa explica el significat del nom wiki) i permet a cada usuari poder editar els textos del web a través d’un navegador amb una sintaxi, per donar format als textos, que no és gaire complicada.

Crear el wiki

Per començar amb el nostre nou wiki haurem d’anar al web de bluwiki http://bluwiki.com i crear un nou compte tot prement sobre l’enllaç “Click here to start your own website!!” que es troba a l’apartat “Create a Free Wiki Site”.

Se’ns presentarà una pantalla que ens permetrà escollir el tipus d’adreça que volem per al nostre wiki. Podrem triar entre una adreça típica de bluwiki del tipus http://bluwiki.com/go/NOSTRE_WIKI (en què NOSTRE_WIKI representa el nom que vulguem) o la forma de domini de 2n nivell (o sigui NOSTRE_WIKI.bluewiki.com); prement sobre el botó “Check availbility” verificarem si el nom que hem escollit és disponible i, en cas afirmatiu, es crearà el wiki.

Configurar l'entorn de treball

Ara que hem creat el wiki, en comptes de començar a escriure, hauríem de configurar l’entorn al nostre gust. Començarem creant un nou compte que, encara que no sigui necessari per escriure articles, ens permet administrar diversos aspectes del nostre entorn col·laboratiu.

Prement sobre l’enllaç “Login / Create account” accedirem a la pàgina que ens permetrà autenticar-nos (si ja tenim un compte) o crear-ne un de nou amb l’enllaç “Create account”; a la següent pàgina emplenarem totes les dades que se’ns demanen i tindrem llest el nostre perfil d’administrador del wiki.

Primer anirem a la secció “Site Toolbox” i escollirem l’opció “Preferences”; aquí, en l’apartat “User profile”, tindrem la possibilitat de canviar l’idioma de tot l’entorn al català. Una vegada canviat l’idioma i guardades les preferències, la majoria d’eines estaran traduïdes al català.

Si escollim ara l’opció “Aparença” podrem modificar l’aparença del nostre wiki. Hi ha diversos models predeterminats i fins i tot, si sabem escriure fulls d’estil per a pàgines HTML, podem crear el nostre estil per al wiki.

Hi ha moltes altres opcions per a la configuració del wiki que poden ser interessants per a determinats objectius (per exemple, l’opció de visualització de formules matemàtiques per a qui vulgui crear un wiki sobre aquest tema), però no les tractarem perquè no són d’interès general.

Escriure en un wiki

Aquesta vegada, en comptes d’escriure sobre el wiki que hem creat, començarem explorant la sintaxi per als vostres articles perquè després pugueu aplicar-hi tots els elements que veurem en l’exercici final.

En accedir a l’adreça del nostre wiki, afegirem en el camp “Cerca” de la secció “Site toolbox” la paraula sandbox i premerem el botó “Vés-hi”, el sistema ens dirigirà a la pàgina d’exercici on podrem experimentar amb alguns elements típics de la sintaxis dels wiki.

En donarem alguns exemples (la resta es pot experimentar de la mateixa manera). Si premem sobre l’enllaç “edit” de la secció anomenada “Large header”, en la finestra d’edició, es veurà com podem crear diversos tipus de capçaleres; mentre, tot modificant un dels paràgrafs on hi ha les imatges, aprendrem a incloure-les de manera normal, redimensionada etc.

Es recomana experimentar en aquesta part del web, ja que la sandbox és una zona on es pot experimentar lliurement sense canviar gens ni mica el wiki principal.