D202: Projectes europeus i les TIC

Mòdul 5: Espais virtuals, blocs i wikis

TwinSpace

El TwinSpace és l’espai que eTwinning ofereix als agermanaments per compartir i desenvolupar tasques en col·laboració. També permet fer pública la feina feta, en el moment que els socis ho considerin oportú, i mostrar-la a Internet.

Amb el TwinSpace podem compartir paraula escrita, imatges, idees, calendaris, reflexions, esborranys, esquemes, presentacions, etc., de forma immediata.

El tutorial Twinspace del Servei Nacional és molt i molt útil per donar els primers passos en l’ús d’aquesta eina i us convidem a fer-hi una ullada.

Si voleu conèixer el TwinSpace en profunditat i basar el vostre exercici en aquesta eina, heu de posar-vos en contacte amb el Departament d'Educació, que us donarà un usuari i contrasenya en el portal de proves d’eTwinning, on podreu simular un agermanament per fer proves, encara que no el tingueu.

En aquesta pràctica ens centrarem en les possibilitats didàctiques que ofereixen cadascuna de les eines del TwinSpace.

Si teniu alguna idea sobre com engrescar l’alumnat fent servir el TwinSpace i la voleu compartir, us convidem a fer-ho al fòrum del curs.

Fer servir el TwinSpace amb l'alumnat

Calendari: És important fer servir el calendari per apuntar les dates de lliurament de les diferents tasques, els dies que coincidireu a l’aula d’informàtica, els xats, etc. Això ho pot fer el professor/a, o pot demanar a l’alumnat que ho faci. L’alumnat es pot responsabilitzar també, per torns, de fer un llistat d’aniversaris, celebracions i esdeveniments importants. També és important marcar els dies de vacances, exàmens i avaluacions, viatges i altres incidències que cal que els vostres socis recordin.

Fòrum: El TwinSpace compta amb un fòrum general des d’on es pot estructurar el debat amb els altres membres, crear nous temes o respondre a qüestions plantejades. Els autors dels missatges els poden esborrar en qualsevol moment.

A més del fòrum general, el TwinSpace permet crear fòrums a cada carpeta. L’alumnat pot crear fòrums relacionats amb la feina que està desenvolupant. També pot crear fòrums per conèixer-se, parlar dels seus gustos i aficions o practicar llengües estrangeres.

Trobareu una guia didàctica sobre fòrums i currículum molt interessant al projecte El món dels llibres.

Bústia de correu: S’utilitza per comunicar-se per escrit entre els membres del projecte. Tots els missatges queden a la bústia i poden servir com a element d’avaluació del treball fet.

Blocs de notes: Es pot fer servir per intercanviar petits missatges i notícies amb la resta de participants, avisar dels aniversaris o fer comentaris que volem fer públics.

Xat: Es poden programar xats entre alumnes en qualsevol moment. També es poden crear debats en què participi tota o una part de la classe, i xats en què els uns preguntin i els altres facin el paper d’experts (per parlar, per exemple, de costums i tradicions). El xat es pot plantejar com un concurs en què uns pregunten i els altres responen, amb la supervisió del professorat. Un xat també pot durar deu minuts al final d’una sessió, i ser un “premi” perquè l’alumnat es relaxi i parli de les seves coses en llengua estrangera.

El meu equip: Des d’aquí podeu inscriure el vostre alumnat al TwinSpace. El perfil de cadascú és el primer lloc on l’alumnat s’haurà de dirigir per tal de presentar-se en un entorn segur en el qual penjar fotografies no sigui un problema per a la seva seguretat.

CMS: El Content Management System és el lloc des d’on es gestionen els continguts. És des d’aquí que es creen les carpetes i els fòrum i es pugen arxius o galeries fotogràfiques.

Són els “file archives” els que us permeten pujar arxius de formats diferents, crear fòrums i planes web. És convenient crear-ne tants com necessiteu dins de, per exemple, carpetes per temes.

A “file archives” es pot pujar qualsevol format d’arxiu, sempre que no excedeixi dels 5 MB. La millor opció per a les fotografies és fer una galeria.

Dins d’una carpeta, a més de “file archives”, es poden crear subcarpetes.

Gràcies al CMS el professorat té la possibilitat de donar drets específics d’edició de carpetes o arxius a alumnes concrets, afavorint així la responsabilització de l’alumnat mentre es manté un control que evita possibles malifetes. Aquesta capacitat de gestió que el TwinSpace permet a l’alumnat l’ajudarà a aprendre a planificar, organitzar i fer un seguiment de la seva feina i a estructurar-la de forma eficient.

Totes aquelles persones que tinguin drets d’edició poden canviar o suprimir qualsevol document en qualsevol moment.

Des del CMS es pot decidir si es vol fer pública una part o la totalitat del TwinSpace. Això permet que el TwinSpace sigui al mateix temps un espai de treball i un aparador de la feina feta.

Si voleu provar el TwinSpace abans de tenir un agermanament, heu de posar-vos en contacte amb els responsables d'eTwinning del Departament.

Paràmetres: Des de paràmetres podeu accedir a totes les eines del CMS i, a més, modificar el nostre perfil.