|
La comanda desplaçador |
|
|
|
Una de les novetats de la versió 2008 de la Wiris és la
incorporació d'un recurs que permet modificar de forma molt àgil
un valor numèric que intervingui en els càlculs d'una activitat
Wiris. En aquesta pràctica en coneixereu la sintaxi i us en presentem
alguns exemples.
|
|
|
 |
Sintaxi de la comanda desplaçador
|
|
|
|
El recurs que ara presentarem, concretat en la
comanda desplaçador(...), té com
a objectiu poder modificar de manera interactiva els valors d'una variable
numèrica i observar les variacions en els càlculs o les construccions
gràfiques que en depenguin. |
|
|
|
Conseqüentment a això que acabem de dir, sempre que vulguem
fer ús d'aquesta comanda haurem d'assignar-la a una variable numèrica
a := desplaçador(....)
Ho hem de fer mitjançant el signe :=,
el que permet l'actualització interactiva, perquè volem
que la variable prengui el valor que en cada moment indiqui el desplaçador.
|
|
|
|
Què hem d'indicar com a arguments a la comanda desplaçador?
- Valor mínim i valor màxim que volem que pugui prendre
la variable. El valor mínim i el valor màxim es donen
com un recorregut de la Wiris.
- Opcional: Salt entre un valor i un altre dels que volem per a la variable.
Si el volem indicar es farà incorporant-lo al recorregut que
s'acaba de comentar. Si no indiquem salt la variació d'un valor
a un altre correspondrà al valor decimal corresponent a un píxel
segons el dibuix del desplaçador.
- Opcionalment: valor inicial que volem que tingui la variable (si no
l'indiquem s'assigna a la variable el valor mínim)

|
|
|
|
Vegeu tres exemples:

- El primer donarà valors a una variable a compresos entre
1 i 10. Com que no li diem res en contra seran valors decimals. Inicialment
serà a=1.
- El segon donarà valors a una variable b compresos entre
1 i 10, que varien de 1 en 1 (salt). Això és el que caldrà
fer si volem valors enters per a una variable i en aquest cas, com que
no s'ha indicat valor inicial, seria b=1.
- El tercer donarà valors a una variable c entre 1 i 15
variant de 2 en 2, és a dir valors del conjunt {1, 3, 5, 7, 9,
11, 13, 15}. Com que així ho indiquem el valor inicial serà
c=3.
|
|
Com ho farem per visualitzar el desplaçador en el tauler gràfic
interactiu?
- Mitjançant una comanda dibuixa.
Si el desplaçador té de nom a posarem dibuixa(a)
i apareixerà al tauler gràfic un element de dibuix semblant
al següent, que correspon a l'últim dels exemples anteriors:
- Naturalment per tal de modificar el valor de la variable associada
al desplaçador caldrà moure la peça pentagonal.
- La presentació que fa la Wiris dels desplaçadors, de
moment, queda molt fixada.
- La mida és fixa, amb un nombre de píxels determinat.
Si fem zoom aquesta acció no s'aplica al desplaçador.
- Podem variar el color de la "peça mòbil",
posant un argument a la comanda dibuixa.
- Podem variar el punt del tauler gràfic on es dibuixarà
el desplaçador, indicant-ho també en el lloc oportú
de la comanda dibuixa. La referència
és el punt de l'esquerra, on es comença a escriure
l'etiqueta que dóna en cada moment el valor del desplaçador.
Vegeu un exemple:
|
 |
Alguns exemples d'activitats Wiris amb l'ús
de la comanda desplaçador |
|
|
|
En la pràctica
1 del mòdul 3 es donaven les idees fonamentals per a elaborar
una activitat que dóna una idea molt clara de què representa
la gràfica d'una funció. Allà ja anunciàvem
que, una vegada coneguda la comanda desplaçador
se'n podria elaborar una altra versió. Ara és, doncs, el moment! |
|
|
|
El desplaçador serveix per a moure el punt sobre
l'eix de les x
i observar, d'aquesta manera, el valor de la imatge i el punt sobre la
gràfica
|
|
|
|
Podeu obrir una finestra activa
i analitzar com s'ha elaborat el codi.
Pel que fa al desplaçador:
- observeu que s'ha definit perquè la variable pugui variar
entre -10 i 10. Com que no s'ha indicat res en contra, a pren
"tots" els valors decimals entre aquests dos.
- observeu també que s'ha indicat en quin punt de la pantalla
el volíem situar.
|
|
En segon lloc teniu accés a un altre exemple
en el qual el desplaçador només pot prendre valors enters
superiors o iguals a 3. S'insereix en una activitat
que dibuixa un polígon regular inscrit en una circumferència
del qual es pot anar variant el nombre de costats amb el desplaçador.
Mitjançant la divisió del perímetre d'aquest polígon
entre el diàmetre de la circumferència es fa visual una aproximació
del número p. |
|
|
|
Us suggerim una altra possibilitat d'ús d'un desplaçador
amb valors enters per copsar què representa la idea d'esfera
polièdrica, que és la forma com la Wiris representa
el que de vegades se'n diuen "cossos rodons". Mireu el codi
següent i practiqueu:

|
|
|
|
Per acabar un exemple més elaborat:
construcció d'un triangle conegudes les longituds dels tres costats,
que s'entraran mitjançant tres desplaçadors.
- Estudieu el codi, amb el benentès que algun detall convindrà
que el consulteru a l'índex alfabètic de la Wiris (per
exemple la comanda arc) i d'altres (especialment
el tractament de la intersecció de figures) heu de saber que
es treballaran més a fons en el mòdul següent.
- Imagineu variants didàctiques d'aquest exercici però,
sobre tot, penseu com aprofitareu la possibilitat de variar les longituds
dels costats amb els desplaçadors.
- Alerta!!! Estudieu què passa quan volem construir un triangle
amb tres longituds de costats que no ho permeten. La manera de treballar
de la Wiris fa que la figura no es dibuixi però en canvi no apareix
cap missatge d'error. (Queda dibuixada la figura anterior i a continuació
podem passar a fer un cas amb solució sense cap problema.)
|
|
|
|
Convé
recordar que l'actualització interactiva de gràfics és
molt més àgil ("en temps real") si es treballa amb
la Wiris Desktop. Si es fa així el gràfic s'actualitza
en cada moviment del desplaçador; en canvi si es treballa en línia
no s'actualitza el gràfic fins que es deixa de prémer el botó
del ratolí. Si ho mireu amb el primer i l'últim d'aquests
exemples que acabem de donar constatareu clarament la diferència
de resposta entre un programa i l'altre. Per si ho voleu provar podeu descarregar-vos
la versió per a la Wiris Desktop de les tres activitats
que acabem de proposar. |
|
|
 |
|
|
|
|