![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fem química! | |||
Experiments de química a l'edu365 | |||
Fem química! és una proposta del portal educatiu edu365.com per commemorar l'any de la ciència. Consisteix en una sèrie d'experiments curiosos i senzills de muntar que es publiquen periòdicament cada tres o quatre setmanes durant els cursos 2006-2007 i 2007-2008. Els guions dels experiments han estat elaborats per un equip de professors d'educació secundària (Josep Corominas, M. Teresa Lozano, Marta Segura, Josep M. Valls i Teresa Ventura) i estan destinats a l'alumnat de secundària, tant d'ESO com de batxillerat. La pàgina té l'adreça següent: |
|||
Desenvolupament de la pràctica | |||
![]() |
1) Accés a la pàgina de Fem química! |
||
Hi podeu accedir des del portal edu365 fent el recorregut
següent: També hi podeu accedir des del portal de la XTEC seguint aquesta ruta: La primera activitat d'aquesta pràctica consisteix a accedir a la col·lecció d'experiments des de les dues rutes i a afegir l'adreça als favorits del vostre navegador (o al vostre des.icio.us). L'accés més habitual per a l'alumnat és a través de l'edu365 i, per tant, és el recorregut que haureu d'explicar a classe si voleu incloure aquestes experiències en la vostra programació. ![]() Portada de Fem química! |
|||
![]() |
2) Els experiments de Fem química! | ||
Des de la portada s'accedeix a la col·lecció d'experiments publicats que es despleguen en forma de fitxes: imatge, vídeo, descripció i preguntes, i també, material necessari i procediment que s'ha de seguir per reproduir l'experiència. Els experiments es presenten de forma gràfica a través d'un vídeo i una fotografia mitjançant els quals es pot observar el fenomen produït. ![]() Imatge d'un experiment Un petit enunciat descriu o dóna detalls sobre les imatges; per exemple, s'indiquen les substàncies que s'usen, els canvis que experimenten, com es produeixen aquestes transformacions, en quant de temps, etc. |
|||
|
|||
En els experiments que es proposen només
s'utilitzen reactius d'ús domèstic, llana d'acer,
colorants alimentaris, vinagre, aigua oxigenada... però estan
pensats per reproduir-los al laboratori de química, en
presència d'un professor o professora. En aquest sentit,
s'indica el material necessari per reproduir l'experiència i els
passos que s'han de seguir.
|
|||
|
|||
|
|||
![]() |
3) El bloc de Fem química! | ||
Fem química! reprodueix el model de la col·lecció d'experiments de física que es van publicar a l'edu365 durant l'any 2005 per celebrar l'any mundial de la física amb el títol Aquest any, física!, i que es poden veure a l'adreça següent: http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/fisica/index.htm |
|||
|
En aquella col·lecció, els alumnes enviaven la seva resposta a les preguntes plantejades als experiments per correu electrònic. A Fem química!, el disseny de la col·lecció és el mateix, però les respostes dels estudiants es recullen en un bloc. Així, totes les intervencions queden publicades i poden ser llegides i comentades per tots els usuaris. Podeu entrar al bloc des de la portada de la
col·lecció, des de la pàgina de cadascun dels
experiments o directament a través de l'adreça
següent: Entreu al bloc i observeu-ne l'estructura i el contingut.
Vegeu com a cada experiment de la col·lecció li correspon un article al bloc. Tots dos, experiment i article, tenen el mateix títol. Els alumnes donen la seva interpretació a cada experiment fent comentaris a l'article corresponent. Els comentaris dels alumnes es publiquen directament i l'administrador o administradora del bloc manté tots els que són seriosos, siguin correctes o no des del punt de vista científic. Al bloc també hi ha un article perquè el professorat pugui fer comentaris sobre els experiments o sobre les intervencions dels estudiants. És el primer article publicat i està situat a la part inferior de la pàgina. Es titula Opina sobre Fem química!. El maig de 2007, aquest bloc va rebre un guardó I Premio Espiral de Edublogs, concretament el 2n premi de la categoria Menciones. |
||
|
|||
Programació de l'activitat | |||
![]() |
|
||
Informació complementària | |||
![]() |
Altres enllaços amb recursos sobre col·leccions d'experiments i reaccions químiques
|
||
![]() |
Informació sobre blocs Un bloc (weblog o bitàcola o dip) és un espai personal d'escriptura a Internet. És com un diari en línia que s'utilitza per escriure periòdicament. Cada article o post té la seva data de publicació, de manera que la persona que escriu (weblogger) i les que llegeixen poden seguir cronològicament tot el que s'ha editat i publicat. Hi ha grups de treball col·laboratiu que utilitzen un bloc com a espai comú on comentar, opinar i escriure notícies relatives a la seva tasca. Dins d'aquest grup, un cas particular és el dels edublocs, relacionats amb el món de l'educació, que ofereixen unes possibilitats d'interacció molt interessants entre l'alumnat i el professorat, i que duen l'educació més enllà dels límits de l'aula de classe i de l'horari lectiu. Podeu trobar més informació sobre blocs a:
Hi ha diversos serveis de manteniments de blocs, alguns dels quals permeten administrar blocs gratuïtament i sense necessitat de gaires coneixements tècnics. Es pot crear i coordinar un bloc, escriure, esborrar i reescriure articles, moderar els comentaris dels lectors... En són un exemple:
Un aspecte molt interessant dels blocs és que permeten a l'usuari/ària subscriure-s'hi. La subscripció (o sindicació) RSS permet a l'usuari/ària estar al dia de les novetats que es publiquen en els seus blocs preferits sense necessitat de navegar diàriament de l'un a l'altre. Un lector de RSS o agregador de notícies avisa de les novetats. Per a més informació:
|
||
|
|||
![]() |
|||