![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Introducció | |||||||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és la de proporcionar informació al professorat de física i química d'educació secundària (ESO i batxillerat) sobre recursos que ofereixen Internet i les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), i que donen suport a la tasca docent en aquesta àrea. Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. A la xarxa n'hi ha de molt bo que possibilita el treball a l'aula: de tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també material elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents. A través d'Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent. Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això, cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, autodisciplina per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i per no perdre's en navegacions poc productives. De bon començament hem d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de física i química publicat de forma desinteressada a Internet, la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles aquest curs no es podria fer realitat.
|
|||||||||||||||||||
Objectius | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Estructura | |||||||||||||||||||
El curs està estructurat en 6 mòduls i projecte final. La durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte. El disseny d'un curs com aquest planteja, sobre la seva estructura, el dilema següent:
Si l'opció escollida hagués estat la primera, hauríem elaborat mòduls que portarien títols com "Quaderns virtuals", "Full de càlcul", "WebQuest", "JClic"...; mòduls que probablement necessitarien d'un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació i Universitats. Malgrat presentar recursos creats amb aquests programes, el nostre propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC. Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria ens ha semblat el més adient: a cada mòdul es presentaran recursos diversos que tindran un nexe temàtic comú. Per dur a terme els objectius del curs (que s'han redactat en l'apartat anterior), s'analitzaran els continguts d'Internet i de les TIC que es poden aplicar als diversos àmbits curriculars, concretant-ho de manera diferenciada per al primer i segon cicles d'ESO i el batxillerat. Podeu consultar els nous currículums de física
i química d'ESO i batxillerat des de la pàgina Estudis
de la XTEC: Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:
Cada mòdul té 4 pràctiques i 4 exercicis. Tant en les pràctiques com en els exercicis es presenten recursos que es troben a Internet i es proposa l'aplicació de recursos TIC per la seva aplicació a l'aula. Tenint en compte que l'educació secundària, ESO i batxillerat, té una durada de 6 anys i que és un fet que entre el professorat es donen molts casos d'especialització, les 4 pràctiques i els 4 exercicis de cada mòdul a partir del 1r els trobareu especialitzats per nivells de la forma següent:
Aleshores, els alumnes del curs només haureu de fer 3 pràctiques i lliurar 3 exercicis atenent a l'especialització que tingueu cadascun de vosaltres, si és el cas. Per exemple, a un professor/a especialitzat en 1r cicle d'ESO se li aconsella que faci les pràctiques i exercicis 1), 2) i 4), a un professor especialitzat en batxillerat, les pràctiques i exercicis 2), 3) i 4), etc. Qualsevol altra combinació d'aquests 4 elements agafats de 3 en 3 serà acceptada, i, si algú vol fer les 4 pràctiques i/o lliurar els 4 exercicis del mòdul, per descomptat que també ho pot fer.
|
|||||||||||||||||||
Format | |||||||||||||||||||
Per a seguir aquest curs podeu optar entre:
|
|||||||||||||||||||
Mapa de les pràctiques i exercicis | |||||||||||||||||||
Podeu 'accedir als continguts del curs mitjançant:
|
|||||||||||||||||||
Requeriments | |||||||||||||||||||
Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Mozilla Firefox i Internet Explorer (eines accessibles des del DVD Materials de Formació 2007 i l'aplicatiu CDweb). Per fer aquest curs cal estar familiaritzat amb operacions
com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar
programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic... i
es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el
domini d'eines ofimàtiques. Al llarg de les pràctiques,
podreu accedir al mòdul
de suport amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques
bàsiques fent clic a la icona
|
|||||||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||||||
Les icones utilitzades són: | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Tutoria | |||||||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat formularà les consultes i preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu Educampus Formació (http://edu365.com/educampus). Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant basant-se en els exercicis.
|
|||||||||||||||||||
Lliurament d'exercicis | |||||||||||||||||||
En la data prevista, caldrà enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits perquè ocupin el mínim espai possible, i utilitzant també l'aplicatiu Educampus Formació (http://edu365.com/educampus).
|
|||||||||||||||||||
Projecte | |||||||||||||||||||
El projecte és el treball amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per superar el curs. El projecte consistirà a fer la programació d'una unitat didàctica sobre continguts del currículum de física i química d'ESO o de batxillerat. La unitat ha de contenir una proposta d'activitats. Algunes d'aquestes activitats han de ser plantejades per a l'aula d'informàtica i altres, per ser desenvolupades amb el canó de projecció. La programació haurà de tenir els apartats següents: títol, introducció, objectius, continguts (relació dels continguts tractats), activitats (relació de les activitats proposades) i criteris d'avaluació. Només s'han de desenvolupar les activitats programades per fer a l'aula d'informàtica i/o amb el canó de projecció. No cal que es desenvolupin altres activitats programades a la unitat com, per exemple, pràctiques de laboratori, debats, resolució de problemes, etc., encara que s'hi pot afegir alguna referència per fer-se una idea global de la proposta. Està previst que aquest curs els projectes presentats es publiquin en un wiki de la XTEC. Els materials del projecte han de ser originals, no es poden utilitzar sense autorització d'imatges, ni tampoc documents que tinguin copyright, i s'ha de referenciar qualsevol cita que es faci. La programació es podrà lliurar en qualsevol format informàtic (document de text en format Word, OpenOffice, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació en PowerPoint o en OpenOffice, pel·lícula de Flash...). |
|||||||||||||||||||
Calendari | |||||||||||||||||||
Vegeu el calendari de l'activitat. | |||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||