![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Eines diverses per al professorat |
|
Editors d'equacions i cerca de recursos multimèdia | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer altres recursos que poden ajudar a preparar materials (guions, fulls d'exercicis, exàmens...) i a trobar recursos per utilitzar les noves tecnologies a les classes. |
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
![]() |
1. Inserir un objecte amb l'editor d'equacions |
Els paquets ofimàtics solen incloure un editor d'equacions amb què
se situen números, símbols i text per crear fórmules en
un document o presentació. 1.1. Inserir un objecte amb l'editor d'equacions del Microsoft Word Per inserir una fórmula en un document amb el Microsoft Word,
heu de seguir els passos següents: |
|
![]() |
|
Selecció d'un objecte equació amb el Microsoft Word |
|
En fer-ho, s'activa l'editor d'equacions mostrant la barra d'eines Ecuación i el marc de l'equació. |
|
![]() |
|
Barra d'eines de l'editor d'equacions
|
|
Entreu els elements de la fórmula a la ranura de fórmula del marc de l'equació. |
|
![]() |
|
Exemple d'equació |
|
Les fletxes de desplaçament del teclat
permeten moure's per l'equació i sortir de la ranura de la fórmula
quan s'hagin acabat d'introduir els valors o les expressions corresponents.
Els valors numèrics i literals s'han d'escriure amb el teclat i
la resta de símbols matemàtics amb les eines de l'editor.
Tot i que els símbols necessaris per a l'edició d'una expressió
són als botons de símbols (es poden desplegar per tenir la
llista sencera de cada grup), també es poden fer servir les tecles
normals del teclat per escriure'n alguns: +, -, =, / . |
|
Podeu veure una breu animació amb
el funcionament de l'editor d'equacions del Microsoft Word.
|
|
![]() |
Si heu trobat un missatge del processador de textos que avisa que no teniu instal·lat l'editor d'equacions, és probable que necessiteu fer la instal·lació personalitzada del processador de textos amb el CD-ROM original. Atenció: tal vegada us adonareu que dins l'editor d'equacions la barra d'espai no funciona. Per obtenir un espai hi ha una plantilla específica dins la barra d'eines Ecuación, però també podeu emprar la combinació de tecles Control + barra d'espai. |
1.2. Inserir un objecte amb l'editor d'equacions de l'OpenOffice |
|
L'OpenOffice és un paquet ofimàtic de codi lliure que podeu trobar gratuïtament i traduït al català a la web de SoftCatalà o al CD-ROM de programari lliure distribuït en col·laboració amb El Periódico. Funciona perfectament amb el Windows i la mecànica de treball és similar a la del paquet de Microsoft. Aquí ens centrarem en l'ús de l'editor d'equacions. Per fer aquest apartat de la pràctica, suposarem que heu instal·lat el paquet OpenOffice i que heu obert un document de text d'aquest paquet des del menú Inicia. Si necessiteu més informació, podeu consultar la pràctica 3 del mòdul 7 del curs telemàtic D120 Ofimàtica amb l'OpenOffice. Per inserir una fórmula en un document amb l'OpenOffice, heu de
seguir els passos següents: |
|
![]() |
|
|
|
En clicar a Fórmula, s'activa l'editor de fórmules i es mostra la barra d'eines Selecció i el marc de l'equació. |
|
![]() |
|
|
|
Podeu generar l'equació escrivint directament el codi Math de l'OpenOffice a la finestra d'ordres, o bé podeu fer servir l'ajuda visual de les icones de la finestra de selecció. En qualsevol cas, podeu observar com es va generant la fórmula dintre el seu marc, de manera que podeu aprendre a emprar el codi Math interactivament, sense necessitat de memoritzar res, només clicant a les icones necessàries. En aquest exemple necessiteu icones del grup
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
Les fletxes de desplaçament del teclat permeten
moure's lliurement per la línia de codi i introduir espais en
blanc i tots els símbols que calguin des del teclat. |
|
Podeu veure una breu animació amb el funcionament de l'editor d'equacions de l'OpenOffice. |
|
![]() |
L'editor d'equacions de l'OpenOffice és un mòdul completament independent dins d'aquest paquet ofimàtic. De fet, s'hi pot treballar sense necessitat de recórrer a cap a altra eina més, perquè disposa de tots els mitjans per produir, partint des de zero, qualsevol edició on intervinguin fórmules matemàtiques. |
1.3. Tenir aquestes eines més a mà |
|
|
|
Vegeu ara, amb una animació, com podeu obtenir un botó a les barres d'eines del Microsoft Word per poder accedir ràpidament a l'editor d'equacions. |
|
D'una manera molt semblant, també podeu personalitzar la barra d'eines de l'OpenOffice perquè mostri la icona d'inserir una fórmula. | |
Vegeu alguns exemples on no convé emprar l'editor
d'equacions: |
|
Vegeu, per acabar, un exemple on es combina l'ús de diferents botons: el de l'editor d'equacions, subíndex, superíndex i el d'inserir símbol. | |
![]() |
2. Cerca de vídeos a la Videoteca digital de la XTEC |
Com sabeu, teniu disponible a
la XTEC, dins l'apartat d'Escola oberta, la Videoteca
digital: Normalment, són petits vídeos didàctics, d'uns minuts de durada, que poden servir per introduir un tema, per ressaltar algun aspecte que difícilment podem reflectir d'un altra manera, etc. Els vídeos es troben en format Real Player (i alguns en format DivX). A la pàgina esmentada, trobareu com instal·lar els programes per a la visualització correcta dels vídeos. La pàgina també conté un cercador molt pràctic. Per exemple, proveu-ho a Destinataris: Educació Secundària Obligatòria. (Alerta! No escriviu el terme, escolliu-lo de la finestra que s'obrirà en prémer el signe més + del costat!). Feu-ho també a Tema: Física i química. Apareixeran més de 80 vídeos. Podeu escollir la qualitat en funció de l'amplada de banda disponible al vostre centre (200 o 500). També podeu baixar-vos el vídeo al disc dur de l'ordinador, des del qual fareu la projecció o a la vostra unitat dins la xarxa del centre per no dependre de la velocitat de la connexió en el moment de fer la projecció. |
|
|
|
![]() |
Pròximament, estarà a disposició de tota la comunitat educativa el portal edu3.cat. És el resultat d’un conveni conjunt del Departament d’Educació i de la CCRTV i presenta un recull de materials audiovisuals procedents de TV3, Catalunya Ràdio i el Departament d’Educació. S’adreça a l’alumnat, al professorat i a tota la comunitat educativa. Des de la portada, es pot accedir als recursos classificats en 8 àmbits temàtics, entre els quals es troba el de ciències naturals i el de tecnologia. A la portada, també apareix un cercador i es dóna l’opció de fer una cerca avançada per nivell, àrea (i matèria de batxillerat) i també per àmbit temàtic. |
Imatge (provisional) del nou portal |
|
El portal presenta una àrea restringida per al professorat amb identificació XTEC des de la qual és possible descarregar els audiovisuals. Els vídeos i els àudios es veuen i s’escolten en Real Player. |
|
![]() |
3. Cerca d'informació en enciclopèdies digitals en línia |
Un dels problemes que sovint trobem
quan encarreguem a l'alumnat que cerqui informació a Internet és
que no tenen cap mena de criteri sobre la qualitat, la veracitat i l'exactitud de la informació trobada, i molts cops es limiten a copiar i enganxar
allò que troben en els primers enllaços d'una cerca feta amb el Google. És,
doncs, molt important que ensenyem a l'alumnat a cercar
informació a enciclopèdies digitals accessibles mitjançant Internet.
De fet, tot l'alumnat (i el professorat) hauria de conèixer que
mitjançant el seu nom d'usuari/ària i la contrasenya del portal edu365 (http://www.edu365.cat)
poden accedir gratuïtament a l'Enciclopèdia Catalana, l'Enciclopèdia
Britànica i l'Enciclonet. A tall d'exemple: a) A la Viquipèdia, busqueu la definició actual de metre. b) A través de l'escriptori
de l'edu365 (primer cal que us hagueu identificat), accediu a l'Enciclopèdia
Catalana. c) Accediu ara (també des de l'escriptori de l'edu365) a l'Enciclopèdia
Britànica. e) Des de l'escriptori de l'edu365, podeu accedir a l'Enciclonet. Com sempre, podeu fer una cerca oberta, però proveu de fer clic a l'apartat Ciencia y tecnología, Física i Óptica (o Química i Nomenclatura de los compuestos químicos: normas IUPAC). f) Per últim, des de la pàgina principal de l'edu365, accediu a ESO, Ciències de la naturalesa. Trobareu la imatge |
|
|
|
Accés a les Enciclopèdies de ciències |
|
que dóna accés a les enciclopèdies de ciències d'accés restringit a usuaris edu365 i XTEC (des dels centres, s'hi pot accedir sense identificar-se perquè l'aplicació reconeix la IP): |
|
|
|
Enciclopèdies de ciències |
|
Entreu, per exemple, a l'Enciclopèdia de la ciència. A l'esquerra, apareixen els diferents temes. A part de definicions i explicacions breus, conté diversos tipus de materials multimèdia. Proveu, per exemple, d'entrar a Física, Força i moviment o Dinàmica i observeu i escolteu l'àudio i l'animació que conté. |
|
![]() |
4. Cerques d'arxius d'un determinat tipus |
Sovint, quan preparem material per fer una classe, pensem que segurament algú ja ha fet la mateixa feina de preparació. Un dels avantatges d'Internet és que permet compartir, reutilitzar i adaptar la feina feta per altres persones. En aquest apartat, utilitzareu la característica avançada de cerca del cercador Lycos per trobar vídeos o powerpoints sobre un tema concret. | |
Entreu a: http://www.lycos.es/busqueda/avanzada/ |
|
a) Intenteu trobar el vídeo del famós experiment fet per l'astronauta de
l'Apol·lo 15, David Scott, comparant la caiguda lliure d'una ploma i un objecte
pesant en un lloc sense fricció de l'aire (la Lluna). On diu Catálogos, feu clic a Vídeo i entreu com a termes a cercar: apollo 15 gravity moon. . Premeu el botó Go. |
|
Imatge de la pàgina de cerca avançada del Lycos |
|
Segur que en trobeu uns quants, per exemple: |
|
![]() |
En general els altres cercadors també permeten realitzar cerques avançades en les quals podem especificar entre altres coses el format (htm, vídeo, word, powerpoint,...) de la informació a cercar. Per exemple, en Google és:
http://www.google.com/advanced_search?hl=ca http://www.xtec.cat/~mmarti16/camp_gravitatori.ppt http://www.indexnet.santillana.es/rcs/_archivos/contribuciones/forces.ppt Si no en teniu prou, podeu fer la cerca amb els termes en castellà (leyes newton) o en anglès (newton laws). |
![]() |
|
![]() |
5. Compartir i cercar amb les eines del web 2.0 |
També les eines del web 2.0 ens faciliten compartir i cercar informació en
una varietat de formats. Ja hem parlat anteriorment de la Viquipèdia. Però podem compartir i cercar: a) Presentacions Entreu a SlideShare: http://www.slideshare.net. A la part superior, cerqueu, per exemple, Newton's law. Trobareu un munt de presentacions. Algunes podeu descarregar-les al vostre ordinador mentre que d'altres caldrà que les feu servir en línia. No serà magnífic quan també pugueu trobar centenars de presentacions en català? Animeu-vos a fer-ho! És també una forma senzilla de compartir-les amb el vostre alumnat. b) Vídeos Segur que heu sentit a parlar del YouTube (http://www.youtube.com) o de Google Video (http://video.google.es). Per exemple, cercant en aquest darrer Teoria cuerdas, trobareu els tres vídeos (en castellà, d'uns 50 minuts cadascun, aproximadament) d'aquesta fantàstica sèrie divulgativa sobre la visió actual de la física (supercordes, dimensions addicionals, teoria M, etc.). c) Blocs El nombre de blocs ha crescut exponencialment i podem trobar desenes de milers de blocs relacionats amb les nostres matèries. Només comentar-vos un de força interessant: Sobre notícies d'actualitat de física (en
català!): |
|