DEP1: Estratègies TIC per a l'educació primària

Mòdul 2: La imatge

Pràctica 3

La fotografia digital a l'aula

Recordeu que, apart del material audiovisual i informàtic del vostre centre, podeu fer ús de les càmeres que disposen els Centres de Recursos Pedagògics de cada zona que cedeixen en servei de préstec i assessoren en el seu ús.

1. La fotografia digital

Avui en dia la incorporació de les càmeres de fotografia digital ha modificat la percepció del que ha de ser la fotografia a l’aula. Ja fa temps que la fotografia analògica hi és present, però s’obren noves possibilitats. Amb les càmeres digitals podem fer moltes més fotografies. Ens estalvia la feina de rebel·lar. No és necessari esperar per a saber com queden, ho veiem de seguida. És un sistema més econòmic perquè només imprimim les que ens són útils o no ens fa falta imprimir perquè les podem treballar a través de la pantalla de l’ordinador o del projector.

La seva facilitat d’ús fa que no necessitem grans coneixements de fotografia per a fer fotos i els mateixos alumnes des de ben petits poden fotografiar fets quotidians de l’aula, treballs específics o festes escolars. Molts alumnes ni tan sols coneixen les càmeres analògiques, creixen en el món digital, per a ells “natural”. Un nen de dos anys d’edat, després de fer-li una foto ja demana veure la càmera per saber com ha quedat.

El repte ara ja no és saber fer fotos, sinó saber-les fer bé. L’opció Mode Automàtic de les càmeres treu complicació (i part de diversió alhora) de controlar la velocitat d’obturació, la profunditat de camp, l’obertura de diafragma... És divertit anar jugant amb les diferents opcions, però se’n pot prescindir. Per a aprofundir, podeu mirar els cursos de fotografia La fotografia a l'aula i La fotografia com a recurs didàctic i llegir les instruccions de la càmera, encara que hi trobeu frases tan pedagògiques com: tingueu la càmera allunyada dels nens.

2. Deu consells pràctics: Aspectes a tenir presents en prémer el botó

La tecnologia no ha igualat encara la complexa percepció de l’ull humà. Per això no fem mai la foto perfecta, encara que la veiem. El resultat no és matemàtic, cal fer proves, repetir una foto variant algun element per veure com afecta a la imatge. Depèn també del model de càmera. És interessant transmetre una finalitat estètica i artística i analitzar les fotos en grup per tal de generar coneixement. Els següents consells no busquen fer la típica classificació, sinó una breu guia per encarar la composició sense grans dificultats. I les normes serveixen per a saltar-les alguna vegada.

1. L’enfoc: quan premeu el disparador fins a mitja posició, la llumeta de la part superior de la pantalla parpelleja fins que ha enfocat (ja estarà enfocat quan deixa de parpellejar). En aquest moment, acabeu d’enfonsar el disparador i feu la foto. Sembla molt fàcil, però l’error més comú és que la imatge surt borrosa perquè no s’espera prou temps a que enfoqui. També passa perquè la càmera es mou al disparar. Si no teniu el pols molt ferm podeu utilitzar una superfície de suport o bé un trípode. Heu de respectar la distància mínima d’enfocament que té cada càmera. Podeu enganyar la càmera enfocant a un punt i disparant a un altre, diferenciant així zones enfocades i zones desenfocades.

11.jpg 22.jpg

A la fotografia de la dreta s’ha enfocat prèviament a l’arbre (no hi ha retoc).

2. L’enquadrament: És important per tal de saber quina informació hi ha dins de la fotografia i quina deixem a fora. Posteriorment, però, la podrem retallar, també en mides no estàndards i en contorns irregulars. L’enquadrament pot ser simètric, central o no. Si inclou massa elements no focalitza l’atenció en el que ens interessa. Alhora de fer fotos a persones s’ha d’evitar l’efecte peus tallats, o feu la persona sencera o talleu més amunt. Fer-la horitzontal o vertical dóna dues expressions diferents, podeu provar de les dues maneres.

v1.jpg v4.jpg v3.jpg

Horitzontal i vertical, amb presència de banc o d’ombres.

3. La regla dels terços: Aquesta norma indica que en la interseccions dels punts resultants de dividir una imatge en terços és on hauria d’haver la informació important de la foto (punts 1, 2, 3 o 4). Si el subjecte principal està ubicat en un punt de força de la imatge (per exemple, el punt 3) l’objecte secundari, en cas de ser-hi, hauria d’estar ubicat en el punt oposat diagonalment (en l’exemple indicat seria el punt 2). Podeu crear atenció i tensió posant èmfasi en una part o altra i buscar l’harmonia de la combinació dels elements d’interès.

tercos.jpg imagen2.jpg

Un nen l’hi pren la pilota a un altre.

4. La posició de l’horitzó: En el cas d’un paisatge la posició de l’horitzó determinarà on es dóna més importància, si al cel, la terra, el mar...

08.jpg 10.jpg

09.jpg 07.jpg

5. Canviar de punt de vista: Moveu-vos abans de fer la foto, apropeu-vos, ajupiu-vos o alceu-vos sobre una cadira. Modifiqueu l’angle de visió, natural, els picats (des de dalt) i els contra picats (des d’abaix). En cas de fer fotos a persones és bo posar-se a l’alçada dels seus ulls per evitar efectes desagradables.

25.jpg 24.jpg

El mateix objecte (bola i arcs concèntrics) des de dos punts de vista diferents

17.jpg 19.jpg

18.jpg 20.jpg

Picats i contrapicats amb diferents angulacions

6. Els plans: depenent del pla la informació obtinguda és diferent. Seguint la classificació nascuda en el cinema en relació a la figura humana i la seva proximitat a la càmera, diferenciem entre plans:

descr.jpg gran pla general (descriptiu)

111.jpg pla mig (narratiu)

primeríssim pla (expressiu)

7. El moviment: el moviment de la càmera afavoreix que la foto quedi moguda. És diferent el moviment de la càmera, del moviment de l’objecte que és fotografiat. Si l’objecte es mou pot generar efectes curiosos, sobretot si es mouen fonts de llum.

13.jpg 1111.jpg

8. L’efecte del flash: fa variar la mesura automàtica de la llum que capta la càmera. Proveu de fer la mateixa foto amb flash i sense a veure si noteu diferència.

05.jpg 06.jpg

9. La llum, els reflexos, les ombres i els contrallums: jugant amb llum suau, forta... podem crear efectes agradables estèticament. La llum natural sol ser la que queda més bé, per tant, millor espais oberts amb claror natural. També podeu utilitzar filtres de colors per alterar el to de la imatge.

26.jpg aguila.jpg

28.jpg 27.jpg

Reflexos interessants

16.jpg dsc00813.jpg

Contrallums i ombres

10. Captar elements curiosos: els ulls sempre oberts i la càmera a prop per adonar-vos de la presència d’aquests elements poc usuals com les proporcions, l’originalitat, els trucs d’imatge, determinades formes... El factor sort hi intervé, però s’ha de buscar!

04.jpg 03.jpg

02.jpg 01.jpg

Fi

3. Fer fotos a l’escola

Les fotografies en el centre escolar i a l’aula les poden fer els docents i els alumnes, si se’ls ajuda en un inici. Tindran com a referència el model que ofereix el docent. Cal recordar, en tots els casos, que les fotografies de persones és adequat fer-les a l’alçada dels ulls de qui és fotografiat.

Fotos que fem de situacions habituals:

4. Fons fotogràfic

És aconsellable trobar un sistema pràctic i consensuat amb els altres docents per tal de gestionar les fotografies en carpetes i subcarpetes que permetin una ràpida localització quan sigui necessari. Podeu fer un fons comú amb carpetes classificades per dates i temes, així només cal copiar-les quan les voleu utilitzar o difondre.

D’altra banda, Internet és una font inesgotable d’imatges. Podeu visualitzar fotografies d’altres tipus des d’aquestes localitzacions:

5. Activitats amb les fotos

Cal ser flexibles en la preparació de les activitats i adaptar-se als interessos i idees dels alumnes, incloent aquells coneixements que porten de fora de l’escola. Molts poden portar fotos fetes amb càmeres pròpies, i des del mòbil els més grans. Això no vol dir que es deixi de banda el treball d’aspectes formals i continguts escolars.

Possibles activitats a fer amb fotografies:

6. Exemples de la fotografia a l’educació primària

La fotografia és una eina per ajudar a assolir aprenentatges significatius, donar valor i reforçar les diferents àrees del coneixement que treballem. Afavoreix el treball interdisciplinar.

Fotos fetes per alumnes de cicle mitjà del CEIP Pere Vila.

Instruments fets de fusta i Instruments fets de metall

m08.jpg

Instruments que tenen membrana i Relació de so i instrument

Fotos fetes per alumnes de cicle superior del CEIP Pegaso, titulades per ells mateixos.

BENQ�, BENQ�, BENQ�, BENQ caiguda_simetrica.jpg

Estrella angular i Caiguda simètrica

esfera_atrapada.jpg finestra_hexagonal.jpg

Esfera atrapada i Finestra hexagonal

Fotos fetes per alumnes de cicle superior del CEIP Emili Juncadella.

cimg4744.jpg cimg4745.jpg

cimg4749.jpg cimg4751.jpg

fotos d’arxiu de quan va arribar a l’escola:

arnau.jpg marina2.jpg

amb càmera digital amb efecte blanc i negre:

a12.jpg a16.jpg

autoretrat amb càmera digital amb pantalla que es gira:

a01.jpg a03.jpg

amb escàner un dibuix autoretrat a mà alçada:

dibua08_1_.jpg dibua10.jpg

de retoc fotogràfic pintant amb les eines de dibuix digital:

dibua08.jpg dibua11.jpg

7. El retoc digital

Als centres teniu programes com el el Gimp o el Paint Shop Pro que són útils per a fer el retoc digital de les fotografies quan és necessari, però cal una mica d’habilitat en el seu ús. Estan sortint noves eines més intuïtives i ràpides per a fer processos iguals o similars. Amb connexió a Internet podeu editar des de www.picnik.com on no fa falta ni instal·lar el programa, es fa el retoc en línia. Altres eines de tractament digital es poden trobar als materials: Eines de tractament digital i el curs Aprofitament de la imatge fixa digital

picas.jpg

Per a un ús amb una mica més de prestacions podeu utilitzar el Picasa, que és un programa de Google Inc que podem trobar a http://picasa.google.es/ La instal·lació no presenta dificultats. Podeu triar l’idioma. Si us cal més informació podeu consultar la Jornada Tècnica d’audiovisuals.

pic22.jpg

El programa permet fer presentacions, fer CDs de reculls i fer àlbums web, però ens centrem en les senzilles opcions de retoc que té que són àgils i intuïtives. Quan iniciem el Picasa busca automàticament les fotografies i pel·lícules que hi ha a l’ordinador, deixeu-li un temps per a fer aquesta operació. Quan ha acabat veureu les carpetes amb les imatges. Per obrir l’editor feu doble clic a la foto que voleu tractar. El menú d’edició té tres pestanyes: Arreglos básicos, Perfeccionamento i Efectos.

La primera pestanya permet retallar, torçar, treure l’efecte d’ulls vermells, provar l’opció tindré sort que fa unes modificacions automàtiques, contrast, color i brillantor.

La segona pestanya ajuda a modificar la llum de fons, els punts destacats, les ombres, la temperatura del color i el color neutre.

L’última pestanya té dotze efectes: millorar nitidesa, sèpia, blanc i negre, més calidesa, gra de pel·lícula, to, saturació, desenfocar, boira, filtrat blanc i negre, blanc i negre parcial i to graduat.

pic11.jpg

Podeu provar totes les opcions per veure com modifica la imatge. Si no us agrada teniu l’opció de tornar endarrere i desfer els canvis. Per guardar la imatge com un nou arxiu utilitzeu el botó Exportar de la part inferior dreta que permet modificar el nom i mida.

picasaexport.jpg

8. La fotografia amb un taller

La realització d’un taller pot ser la manera d’introduir a l’aula els nous mitjans audiovisuals, de manera que queden després com a eines incorporades a la tasca diària.

L’experiència del taller Allò que + m’estimo al CEIP Floresta consta de sis sessions. Els i les alumnes aprenen a utilitzar la càmera fotogràfica digital, l’escàner, Internet i programes informàtics de tractament de la imatge. El procés d’elaboració comença al capturar una imatge que estimen. Hi ha qui escull objectes, fotos o dibuixos que captura a través de l’escàner, hi ha qui prefereix fotografiar-se directament i també hi ha qui busca idees per Internet. Fotos de quan eren petits o objectes que els han regalat són materials que ajuden a identificar-se i a involucrar-se amb el treball que fan. A continuació tracten la imatge amb diferents tècniques amb programes d’edició fotogràfica.

Una cop tenen la imatge final, fan la transició amb l’Animation Shop i hi afegeixen un breu text per contextualitzar-la i penjar-la al web del centre. El fet de compartir el treball exposant-lo al web permet que més gent el conegui i que els seus autors i autores se sentin orgullosos i orgulloses del treball que han fet. Té un caràcter interdisciplinar perquè treballa el llenguatge verbal, visual, plàstic, simbòlic, els models geomètrics, les eines de capturadors, el tractament de la informació i la comunicació, els processadors d’imatges, els generadors de fotogrames... També treballa l’educació en valors, l’autoestima, el respecte al treball propi i dels companys i companyes amb esperit de curiositat, recerca i experimentació.

Pràctica: practica el retoc fotogràfic amb fotos fetes per tu.