Enrera
Mòdul 2
Curs de full de càlcul avançat
  Exercicis

E21: Escacs variable

Modifiqueu el full de la pràctica 1 d'aquest mòdul de manera que el nombre inicial de grans de la primera casella del tauler i el factor que multiplica la quantitat de cada cel·la sigui variable. Haureu d'ampliar el full amb tres files més, col·locar a la cel·la C3 el valor inicial i a la cel·la C4 el factor que haurà de multiplicar-les. D'aquesta manera, variant el contingut de les cel·les C3 i C4, ha de canviar automàticament el nombre de grans de tot el tauler d'escacs. A més, cal que a les cel·les C3 i C4 només s'hi puguin introduir nombres naturals. En cas contrari, ha de sortir un rètol avisant de l'error comès (validació de dades).

Utilitzeu per a totes les cel·les el format Científic, ja utilitzat a la pràctica, per tal d'assegurar la correcta visualització dels resultats en tots els casos.

El full de càlcul que reflecteixi aquesta situació pot ser:

Imatge

E22: Fotocòpies

Us proposem que dissenyeu un full de càlcul per comptabilitzar els imports d'un servei de fotocòpies. El resultat ha de ser semblant a:

Consideracions:

• A les cel·les C4 i D4 heu d'entrar el preu de cada tipus de fotocòpia. Aquestes cel·les han de ser variables.
  • La cel·la D6 conté el percentatge de descompte. Ha de tenir un format personalitzat com el de la pràctica 4. De la mateixa manera, a la cel·la C6, només entrant un nombre qualsevol, ha de sortir la paraula còpies. Per aconseguir-ho, heu d'aplicar un format personalitzat com l'anterior, però amb els caràcters ## " còpies". El contingut d'aquestes dues cel·les ha de ser variable.
  • A la columna Valor, va sortint el cost de la quantitat de fotocòpies fetes, segons si s'ha entrat la lletra C (de color) o no. És clar que hi ha d'haver un condicional.
  • A la columna Descompte, amb un condicional, s'haurà de calcular el descompte indicat a la cel·la D6, segons si la quantitat supera el contingut de la cel·la C6.

E23: Notes

Es proposa fer un full de càlcul en el qual, donades les notes obtingudes en dues proves diferents, es pugui visualitzar la situació de cada alumne respecte a la mitjana de la nota de la classe de cada prova. Això vol dir representar tantes + com proporcionalment té cada alumne a la seva nota per sobre de la mitjana, o tantes - si és per sota. També ha de recollir la mitjana, el valor màxim i el mínim de cada prova.

Les cel·les de les notes han de tenir un format condicional (com en la pràctica 3), de manera que tinguin un aspecte diferent segons si la nota està per sobre o per sota de la mitjana.  Fixeu-vos que si la nota és igual a la mitjana, el format condicional no li ha d'afectar.

A més, a la columna I, han de sortir uns rètols, també amb un format condicional, sempre que les dues notes estiguin per sota de la mitjana. Per aconseguir-ho, haureu de fer servir un SI condicional amb un operador lògic I( ; ), semblant a l'utilitzat en la pràctica 6.

Nota: en cada un dels paràmetres del condicional SI es poden posar altres funcions. En el cas del de les cel·les dels rangs E5:E13 i G5:G13, cal repetir un símbol d'un tipus o d'un altre segons es verifiqui o no una determinada condició. Per tant:

SI (condició; REPT("+"; nombre1); REPT("-"; nombre2))

Un model de full de càlcul podria ser:

nnn

E24: Jocs amb paraules

El següent exercici és una variació de la pràctica 7 d'aquest mòdul. Es proposa aplicar els coneixements adquirits en aquella pràctica per construir el full següent:

La longitud màxima prevista per a les paraules és d'11 caràcters. Utilitzeu la lletra de pas fix Courier New per fer columnes amb els caràcters de manera adequada.

E25: Més paraules (exercici optatiu)

Com a exercici complementari i opcional, amplieu l'anterior full de càlcul amb tres noves activitats com les de la figura següent. A la darrera activitat, en format d'arbre, si la paraula té menys d'11 caràcters, apareixerà a les últimes cel·les un asterisc "*" centrat a la cel·la.

E26: Equació de segon grau (exercici optatiu)

Com a exercici optatiu, us proposem que construïu un full de càlcul per resoldre equacions de segon grau de la forma ax2 + bx + c = 0. La mecànica proposada és la següent:

• L'usuari fixa els valors dels coeficients de l'equació a, b i c
  • El full ha de calcular, en primer lloc, el discriminant de l'equació:
  • D = b2 - 4ac
  • Si D és negatiu, l'equació no té solucions amb nombres reals i el full només dóna un missatge explicatiu.
  • Si D = 0, l'equació té una única solució doble, el full dóna un missatge explicatiu i calcula l'arrel.
  • Si D és positiu, l'equació té dues arrels, el full dóna un missatge explicatiu i calcula les dues arrels.
  • Les fórmules per calcular les solucions són:

• Haureu d'utilitzar una expressió condicional del tipus:

• SI(D<0;"situació 1";SI(D=0; "situació 2"; "situació 3"))

• La funció d'Open Office Calc que calcula l'arrel quadrada és ARRELQ( ).

• El full proposat serà similar al següent: