Quídam: Mot amb què hom designa un subjecte de qui hom calla o ignora el nom.
El projecte QUÍDAM pren l’acció(verb)com unitat d’informació fonamental
en la comunicació. El contingut del missatge és considerat com un
conjunt d’unitats d’informació.
Un continent-imatge (llenguatge universal) que representi a cadascuna
d’aquestes unitats, permet entendre el contingut i integrar, més
ràpidament, els continents de llengua escrita i parlada.
Pensat inicialment per als alumnes d’incorporació tardana i per als qui
presenten dificultats en l’estructuració de llenguatge, pot resultar
una eina útil en la rehabilitació d’afàsies pel fet de presentar
imatge-so-text de manera simultània i automàtica, afavorint-ne el
feedback. També com a eina alternativa de comunicació en discapacitats
motòriques, ja que permet escriure frases amb un simple clic.
Els tres treballs que composen el projecte, Diccionari, Fitxes i Programa informàtic, poden ser emprats de manera independent, tot i ser complementaris.
Es tracta d’un programa informàtic creat l’any 2000, per la qual cosa
estava pensat per a Windows 98, amb la base de dades Access 97 i la
síntesi de veu UPCTV. Tot i això funciona correctament amb el Windows
XP i 2000 i també amb l’Access 2000. Els ordinadors de dotació a
primària l’incorporen a Programari educatiu.
El programa permet quatre activitats complementàries
Totes les activitats tenen so, imatge i text que s’activen
automàticament per tal d’afavorir el feedback immediat. El so també pot
ser activat a voluntat per tal de sentir la frase que es va composant.
En totes les activitats s’ha previst un apartat d’escriptura voluntari
que es pot complimentar per evocació, dictat o còpia i en permet fer la
correcció. Aquesta activitat és molt profitosa pels alumnes
d’incorporació tardana que desconeixen el nostre alfabet i pels que
presenten dificultats en lectoescriptura o n’estan consolidant
l’aprenentatge, ja que els permet comparar auditivament allò que han
escrit amb allò que calia escriure. La possibilitat d’imprimir la
pàgina permet ampliar el treball a classe o a casa.
Diccionari de verbs en infinitiu amb sinònims, en el qual s’han substituït les definicions per dibuixos.
Inclou la conjugació de l’Indicatiu en 3ª persona del passat, del
present i del futur, a més del present del Gerundi i el Participi. Uns
petits pictogrames permeten triar el temps o la traducció als diferents
idiomes. També es pot cercar l’acció partint d’altres idiomes.
Visualitzador de l’estructuració de llenguatge amb elements concatenats i imatge total resultant.
Els elements TSVOL (Temps +Subjecte +Verb +O. Directe + Lloc)de què es
disposa són limitats, però permeten veure una imatge global que
correspon a la frase.
Estructuració, que permet triar el tipus d’estructura base que es vol treballar.
Es poden fer frases amb tots els verbs del diccionari en tots els temps
verbals i amb tots els elements del vocabulari. Tots els elements poden
ser triats a partir dels dibuixos que els representen. Els verbs també
poden ser triats directament escrivint-los.
Les possibilitats són gairebé il·limitades, sobretot quan es juga amb l’absurd.
L’apartat d’escriptura voluntari que es pot complimentar per evocació,
dictat o còpia i en permet fer la correcció, comparant com sonaria de
debò i com sona el que s’ha escrit, és d’especial utilitat.
Seqüències. Es poden triar fins a 3 verbs que representin una seqüència, accions relacionades o bé independents.
Un cop imprès, s’obté una fitxa amb la qual es poden fer frases en tots els temps verbals i ampliar-ho amb sinònims.
Permet seguir el treball a la classe o a casa.
Cerqueu el programa Quídam a l’ordinador de l’escola o bé instal·leu-lo al vostre.
Comproveu que podeu sentir la veu de totes les activitats. Si no és així cal que instal·leu també la Síntesi de veu de la UPC.