D134: La intranet, una eina per a la comunicació i l'aprenentatge

Mòdul 8: Integració del Moodle a la maqueta. Ús bàsic del Moodle

Pràctica 4

L'administració del Moodle

Moodle, com molts altres entorns d’aquest tipus, utilitza la identificació d’usuaris per a l’assignació de recursos dins del sistema.

En aquesta pràctica es dóna una ullada ràpida al menú d’administració.

Obriu un navegador i aneu a la pàgina inicial on heu instal·lat el Moodle. Recordeu que l’adreça és: http://hipolit.xtec.cat/nom_usuari/moodle.

Un cop carregada la pàgina identifiqueu-vos com a administradors clicant Entrada.

Accés a l'entrada d'usuari

En el nom d’usuari heu de col·locar el nom de l’administrador/a que heu col·locat a la pràctica anterior i que s’ha recomanat que fos el mateix que el de l’administrador/a de la intranet, és a dir, admin. La contrasenya és la que heu indicat, que es proposava que fos 05intra.

Cliqueu a Entrada.

Entrada d'usuari

En haver entrat apareixerà la primera pàgina amb un seguit de possibilitats per escollir. Localitzeu el menú d’administració.

Bloc del menú d'administració

Observeu que apareixen diverses opcions. Accediu al menú general d’administració clicant a Admin....

Configuració de la base de dades

Apareix una pàgina on veureu un missatge sobre la seqüència de manteniment cron.php. Aquest fitxer s’ha d’executar regularment perquè determinades tasques de gestió interna del Moodle es realitzin correctament. Trobareu la informació corresponent als enllaços.

La seqüència de manteniment cron.php

També es demana que es registri el lloc que acabeu de crear. Tot i no ser obligatori, sí que és recomanable realitzar el registre atès que d’aquesta manera es dóna a conèixer el lloc a tota la comunitat, en especial als desenvolupadors. No es tracta en cap cas d’un sistema de vigilància sinó de cooperació.

Registre del Moodle

A continuació, apareix el menú general d’administració. La primera de les opcions fa referència a la configuració del sistema, on es poden gestionar distints aspectes de l’entorn.

Configuració de l'entorn

Podeu accedir a cada una de les opcions per veure què contenen. Ja que aquest és un mòdul introductori, no s’entrarà en detalls.

El següent apartat és el dels usuaris, on podeu escollir-hi el mètode d’autentificació, l’edició dels comptes d’usuari, afegir un usuari/ària nou, o bé carregar diferents usuaris des d’un fitxer de text. En el Moodle hi ha explicades les diverses possibilitats.

També es poden assignar alumnes a cursos, assignar tasques al professorat i d’administració d’usuaris.

Administració dels usuaris

També podeu veure un apartat per a la gestió dels cursos. S’utilitza constantment una terminologia molt semblant a la de la intranet, per tant us serà fàcil identificar les diferents categories dels cursos i els propis cursos assignats a cada categoria.

Administració dels cursos

A continuació, apareixen dues possibilitats més: Registres i Fitxers del lloc.

Els registres fan referència a l’activitat que els usuaris han tingut en el sistema. Aquí podreu veure què ha fet cada usuari/ària, cosa que proporciona una gran capacitat de control.

Els fitxers del lloc són tots aquells fitxers que no pertanyen al Moodle i que s’hi han pujat, ja sigui via FTP o via plana web, per ser utilitzats a l’entorn de formació.

Opcions diverses del menú d'administració

Finalment, trobareu la llicència d’ús del Moodle, un apartat referent a la documentació, un altre sobre la informació del codi de programació i un sobre el registre del lloc.

Registrar el lloc pot proporcionar contactes amb altra gent que està utilitzant el Moodle amb els mateixos propòsits. És més que recomanable tenir l’espai registrat. A més, això permet estar al dia de les actualitzacions i dels problemes de seguretat.