D134: La intranet, una eina per a la comunicació i l'aprenentatge

Mòdul 6: Els mòduls de la intranet (IV)

Pràctica 3

Taula de continguts

Enviament de notícies

Un dels aspectes més interessants del web d’un centre docent és la publicació de notícies amb l’objectiu de fer difusió dels afers que afecten al centre i són d’interès pels seus integrants.

Normalment la pàgina d’inici de les intranets mostra les notícies. D’aquí la importància d’aquest mòdul.

La forma en què es mostraran les notícies depèn de l’entorn visual que s’estigui fent servir. A la imatge següent hi teniu un exemple de notícia.

Aspecte d'una notícia

Les notícies es poden classificar en temes que el PostNuke anomena Topics. Els usuaris podran, només, visualitzar les notícies dels temes dels quals tenen permís de lectura. En aquesta pràctica veureu un exemple de permisos relacionat amb el mòdul de notícies.

Com podeu veure a la imatge anterior la informació que conté la notícia es divideix en tres zones. A la primera zona hi ha el títol de la notícia i informació sobre qui i quan ha fet l’enviament. La zona central conté el text principal de la notícia. A part, la notícia pot tenir text addicional. Des de la tercera zona, la que hi ha a la part inferior, es pot accedir al text complet de la notícia i a la impressió en PDF o per la impressora.

Es pot accedir a l’enviament de notícies des de l’enllaç Notícies del bloc Menú.

Accés a l'enviament de notícies

Les notícies poden contenir taules, imatges llistes, enllaços...

En aquesta pràctica veureu com s’administra el mòdul de notícies i procedireu a enviar-ne de noves.

Enviament de notícies

Accediu al formulari d’enviament de notícies fent clic a l’opció Notícies del bloc Menú.

Creeu la notícia, poseu-la dins d’un tema i envieu-la.

Formulari d'enviament de notícies

Els camps del formulari d’enviament de notícies són:

Observeu que alguns dels camps són obligatoris i en canvi d’altres són opcionals.

Per enviar una notícia s’ha de fer clic al botó Vista prèvia. Desprès de fer clic sobre aquest botó, s’obrirà una vista prèvia de la notícia i es demanarà conformitat per materialitzar l’enviament.

Les notícies poden contenir codis HTML que permetran afegir-hi enllaços, imatges, taules... No totes les etiquetes HTML són admeses a les notícies. Només s’admetran les etiquetes que en la configuració de la intranet hagin estat marcades. Això depèn de la configuració general de la intranet, vista a la pràctica anterior.

Icona d'accés a la configuració de la intranet

Taula, dins de les opcions de configuració, de les etiquetes HTML permeses

Envieu una notícia a la intranet que contingui un enllaç i una imatge. En aquest cas necessitareu fer servir un parell d’etiquetes. Per tant, us heu d’assegurar, des de la configuració general de la intranet, que puguin ser utilitzades. Les etiquetes que haureu de fer servir són:

En els dos casos pot passar que l’element a enllaçar estigui en el mateix servidor de la intranet o que estigui en un servidor extern. En el primer cas serà suficient escriure l’adreça relativa de l’element (exemple: documents/web/imatges/imatge.jpg). En el segon cas, caldrà escriure l’adreça absoluta (exemple: http://phobos.xtec.cat/...../documents/web/imatges/imatge.jpg).

Si us és necessari, en el text extens de les notícies poden tenir-hi més d’una pàgina. En aquest cas, per fer la divisió entre pàgines s’ha d’escriure el codi <!–pagebreak–>.

Una vegada enviada una notícia, abans de ser publicada, haurà de ser validada per un usuari/ària amb permisos de validació de notícies.

Els administradors podran veure que hi ha notícies pendents de validació, observant en el Menú d’administració on apareix, si escau, un enllaç per a la validació dels enviaments.

Notificació d'enviaments i accés a la validació de notícies

Validació de noticies (Administració)

Com s’ha comentat, les notícies abans de publicar-se han de ser validades. Es pot accedir a la validació de notícies des de l’enllaç del bloc d’administració i també fent clic a la icona Nou article del tauler d’administració i a continuació a l’enllaç Històries pendents de revisió.

Accés a creació i administració de les notícies

En el moment de validar notícies se’n pot modificar el text, canviar-li l’idioma, moure-la de tema, decidir si admet comentaris i programar-ne la publicació, és a dir, decidir si ha de ser accessible pels usuaris a partir d’una hora i data concretes.

Creació i esborrament de temes (Administració)

Com s’ha comentat, les notícies es poden classificar en temes. Com veureu més endavant a l’exemple de permisos, els temes són clau a l’hora de decidir si els usuaris tenen accés a una notícia concreta o no en tenen.

Per accedir a l’administració dels temes de les notícies s’ha de fer clic a la icona anomenada Temes que teniu accessible des del tauler d’administració.

Accés a l'administració dels temes

En fer clic sobre aquesta icona s’obrirà la informació de les categories creades. Des d’aquí es podran crear categories noves, editar les categories existents i configurar el mòdul dels temes.

Administració dels temes

A cadascun dels temes és possible associar-li una icona i una descripció breu. Les icones han de ser pujades prèviament a la carpeta images/topics/ del servidor. Gràcies a aquestes icones, que es mostren juntament amb la notícia, es poden distingir les temàtiques de les informacions amb facilitat.

Des d’aquesta finestra també és possible accedir a la configuració del mòdul de temes. Els únics paràmetres configurables d’aquest mòdul són la carpeta del servidor on estan ubicades les icones dels temes i el nombre d’icones que es mostren a cada fila en la finestra d’administració dels temes.

Configuració del mòdul de temes

Modificació de notícies (Administració)

Per modificar una notícia s’ha de fer clic a l’enllaç Edita. En aquest enllaç, si es tenen permisos per editar les notícies, s’hi pot arribar des de l’interior de la notícia, una vegada s’ha fet clic sobre el títol.

Accés a l'edició d'una notícia

Després de fer clic a l’enllaç s’obre un formulari des d’on es pot modificar la notícia.

Proveu d’editar algunes de les notícies de la intranet i observeu que un cop fetes les modificacions no es veuen reflectides en la notícia. Això és així perquè abans han de ser validades per un usuari/ària que tingui drets de validació de notícies.

Exemple de permisos per al mòdul de notícies (Administració)

En aquest mòdul l’administració dels permisos és una mica complexa, ja que cal tenir en compte diverses coses.

Tot seguit teniu un exemple comentat de com es podrien definir els permisos d’aquest mòdul. L’ordre dels permisos té importància, la qual cosa no significa que no pugui haver-hi altres línies de permisos intercalades. La taula que teniu a continuació és només un extracte de la taula general de permisos de la intranet. Només s’hi han posat aquells permisos que tenen efecte sobre les notícies del portal.

Grup Component Instància Nivell de permís Explicació
Administradors .* .* Administració Dóna permís d’administració a tots els mòduls i funcionalitats de la intranet
No registrat/da Stories::Story .* Lectura Permet al grup d’usuaris no registrats veure els continguts del mòdul de notícies
No registrat/da Topics::Topic Noregistrats:: Lectura Permet veure al grup de no registrats les notícies classificades en el tema No registrats
No registrat/da Topics::Topic Informació:: Lectura Permet veure al grup de no registrats les notícies classificades en el tema Informació
No registrat/da .* .* Cap A partir d’aquí els membres del grup No registrats no tindran accés a res
Tots els grups Stories::Story .* Lectura Permet veure a tots els grups usuaris els continguts del mòdul de notícies
Tots els grups Topics::Topic Informació:: Addició Permet a tots els grups enviar notícies dins del tema Informació
Tots els grups Topics::Topic Comunitat:: Addició Permet a tots els grups enviar notícies dins del tema Comunitat
Tots els grups Topics::Topic Alumnat:: Addició Permet a tots els grups enviar notícies dins del tema Alumnat
Tots els grups Submit news:: :: Addició Permet a tots els grups crear notícies noves
Direcció Topics::Topic AMPA:: Addició Permet a la direcció del centre enviar notícies dins del tema AMPA
Professorat Topics::Topic Docència:: Addició Permet al professorat enviar notícies dins del tema Docència
Famílies Topics::Topic AMPA:: Addició Permet a les famílies enviar notícies dins del tema AMPA

A la taula següent podeu veure resumits els drets dels grups usuaris sobre el mòdul de notícies segons la configuració anterior:

No registrats Informació Comunitat Alumnat Docència AMPA
AdministradorsVeu
Envia Edita Esborra Administra
Veu
Envia
Edita Esborra Administra
Veu
Envia
Edita Esborra Administra
Veu
Envia Edita Esborra Administra
Veu
Envia Edita Esborra Administra
Veu
Envia Edita Esborra Administra
No registratsVeuVeu
ProfessoratVeu
Envia
Veu
Envia
Veu
Envia
Veu
Envia
AlumnatVeu
Envia
Veu
Envia
Veu
Envia
DireccióVeu
Envia
Veu
Envia
Veu
Envia
Veu
Envia
FamíliesVeu
Envia
Veu
Envia
Veu
Envia
Veu
Envia

Serien possibles moltes altres combinacions jugant amb els permisos de Lectura, Addició, Edició, Esborrament i Administració.

Com podeu comprovar l’administració dels permisos en el mòdul de notícies és complex. Amb pràctica podreu aconseguir la configuració del mòdul segons els vostres interessos.

És important pensar bé els temes sota els quals es classificaran les notícies. Gràcies aquests temes i als permisos, podreu decidir quines persones usuàries tenen accés a les diferents notícies que es publiquin. Normalment, convé disposar, com a mínim, d’un tema al qual tinguin accés les no registrades i poder, així, posar notícies a la pàgina d’inici prèvia a la validació.