D134: La intranet, una eina per a la comunicació i l'aprenentatge

Mòdul 3: Els mòduls de la intranet (I)

Pràctica 4

Taula de continguts

Les múltiples utilitats de les funcions

El mòdul Funcions permet crear formularis personalitzats, decidint quins camps tindran aquests formularis, quines persones hi podran accedir, quines en seran les responsables, si les notes enviades a les funcions són públiques o privades i d’altres paràmetres que es veuran més endavant.

Amb les funcions es poden portar a terme activitats de caràcter didàctic. Per exemple, es pot utilitzar una funció per demanar que l’alumnat enviï un fitxer que contingui una activitat que s’ha fet a l’aula d’informàtica.

També es pot demanar a l’alumnat que reflexioni i opini sobre algunes qüestions plantejades i, a continuació, doni resposta a aquestes qüestions per mitjà d’una funció. Es podrien enviar les opinions per mitjà de notes d’una funció d’accés privat i, quan tot l’alumnat hagués participat, fer-les públiques.

Trobareu més exemples d’activitats didàctiques i de gestió a la pràctica 1 del mòdul 3 del curs telemàtic D203.

La interfície d'usuari

L’accés a les funcions es pot fer des del bloc Menú, o bé des d’un bloc especial per a les funcions.

Accés a les funcions des del bloc Menú Accés a les funcions des del bloc Funcions

En el bloc Funcions apareix la relació de funcions a les quals té accés l’usuari/ària que ha entrat.

En fer clic al nom d’una funció s’accedeix directament al formulari d’enviament de notes d’aquella funció. En canvi, si es fa clic a l’enllaç anomenat Detalls s’accedeix a una taula amb informació de les funcions a les quals es té accés, des d’on, es pot entrar, també, als formularis d’enviament de notes.

Fer clic a l’enllaç Detalls de les funcions a les quals un usuari/ària té accés, és exactament el mateix que fer clic a l’opció Funcions del bloc Menú.

Exemple de taula de les funcions a les quals té accés un usuari/ària

A la taula de les funcions a les qual té accés un usuari/ària, es mostra la informació més destacada de les funcions i, per mitja de l’enllaç Afegeix una nota, es pot accedir als formularis d’enviament de notes. Des de l’enllaç Mostra les notes es pot accedir a les notes enviades a les funcions definides com a públiques.

Quan es fa clic a l’enllaç Afegeix una nota, s’obre un formulari amb diferents camps que cal completar per fer l’enviament.

Exemple de formulari per enviar una nota

Una vegada complimentat el formulari, per a que la nota arribi a la persona o persones responsables de la funció, s’ha de fer clic al botó Envia la nota.

L’aspecte d’aquests formularis varia segons quina sigui la funció a la qual es desitja enviar una nota, degut a que cada un d’ells té definits diferents camps.

A sobre de la taula de funcions, on es pot accedir des del bloc Menú, trobareu l’enllaç Mostra les notes que he enviat.

Accés a les notes que ha enviat un usuari/ària

Des d’aquest enllaç hom pot accedir a les notes que ha enviat on, a més de la informació enviada, n’hi trobarà de relativa al seguiment que estan realitzant les persones responsables de la funció. Les persones que han enviat notes poden saber si han estat visitades pels responsables de la funció i els comentaris o respostes que aquests els transmeten.

Llista de notes que ha enviat un usuari/ària

Algunes persones del centre poden desenvolupar una tasca que pot requerir l’ús d’una funció. Els usuaris que tenen funcions assignades poden accedir-hi des de l’enllaç Mostra les funcions de les quals sóc responsable que hi ha just a sobre de la taula de funcions.

Exemple de taula de funcions de les quals s'és responsable

Des de l’última columna de la taula, per mitjà de l’enllaç Mostra les notes, s’accedeix a les notes enviades a les funcions, des d’on, a més, es pot fer un seguiment de les notes.

Per cadascuna de les notes rebudes es genera una taula amb l’estructura següent:

Exemple de nota vista per un responsable

La primera fila conté dades referents al remitent de la nota:

A partir de la segona fila, i durant algunes files més, es mostren les informacions que va introduir l’usuari/ària en el formulari de la funció:

Les tres darreres files de la taula faciliten el seguiment i la gestió de les notes. El seu contingut és el següent:

Les opcions tenen diverses finalitats:

Les taules de les notes poden tenir diferents colors de fons:

Els colors de les notes són configurables des de l’administració del mòdul, com es veurà més endavant.

En visualitzar les notes d’una funció, en el menú horitzontal del mòdul apareix l’opció Vista resumida.

Accés a la vista resumida

La vista resumida mostra una taula amb el llistat de notes en un format compacte que permet veure moltes notes en poc espai.

Vista resumida de les notes d'una funció

Si accediu a la vista resumida, el sistema ho recordarà i us mostrarà sempre les notes amb aquest format, a no ser que seleccioneu la Vista ampliada.

Torneu a la taula de funcions fent clic a l’enllaç Funcions del bloc Menú.

Observeu que hi ha algunes funcions creades. Si heu entrat amb un usuari/ària que pertanyi al grup d’administradors, podeu veure que sou responsables d’elles.

Envieu algunes notes a aquestes funcions amb usuaris dels grups alumnat i professorat (haureu de sortir de la intranet i entrar amb aquests usuaris).

Torneu a entra amb un usuari/ària administrador, accediu a alguna de les funcions de les quals sou responsables i mireu les notes rebudes. Doneu resposta a les notes, ja sigui des de les mateixes notes, o per mitjà d’un missatge privat.

La interfície d'administració

La creació, l’edició i l’esborrament de funcions es fa des de la interfície d’administració del mòdul. Es pot accedir a l’administració de les funcions des del Tauler d’administració fent clic a l’enllaç Funcions, ubicat a la pestanya Intranet.

Icona d'accés a l'administració del mòdul de funcions

També s’hi pot accedir des del menú horitzontal de la capçalera: Administració –> Intranet –> Funcions.

Accediu al tauler d’administració de les funcions. Apareixerà un menú horitzontal amb les opcions del mòdul i, a sota, una taula amb les funcions existents a la intranet.

Pantalla inicial de l'administració de les funcions

Feu clic a l’enllaç Configura el mòdul ubicat sobre la taula de funcions definides.

Configuració del detic_funcions

La pantalla de configuració mostra una taula amb les categories existents. Inicialment no n’hi ha cap. Creeu-ne una fent clic a l’enllaç Crea una nova categoria i indicant el seu nom, la seva descripció i el grup que hi té accés.

L’ús de categories a les funcions és opcional. Les categories comencen a tenir sentit quan hi ha moltes funcions creades i serveixen per agrupar les categories segons la seva utilitat i fer possible el filtrat de funcions. Alguns exemples de categories són:

Davall la taula de categories es troben les opcions del mòdul que permeten definir les extensions admeses pels fitxers, la seva mida màxima i la seva ubicació al servidor.

També permeten indicar on es troben les fotos dels usuaris, el nombre de caràcters que es mostraran en els textos les notes públiques, si s’ha d’utilitzar la vista resumida quan l’usuari/ària no ha indicat res i els colors de les anotacions.

Reviseu aquests paràmetres i modifiqueu-los si ho creieu oportú. Deseu els canvis. Tornareu a la pantalla inicial de l’administració del mòdul.

Feu clic a l’enllaç Afegeix una funció nova.

Accés al formulari de creació de funcions

Apareixerà el formulari de creació de funcions.

Formulari de creació de funcions

Ompliu el diferents camps del formulari.

Per a cadascun dels camps de la funció es pot definir:

Els tipus de camps tenen aquest aspecte:

Text: mostra un camp de text encapçalat per la descripció corresponent.

Camp de text

Àrea de text: També mostra un camp de text però, en aquest cas, permet escriure més d’una línia.

Camp de d'àrea de text

Data: permet triar un dia i un mes dins d’un parell de menús desplegables.

Camp de data

Hora: permet triar una hora i uns minuts dins d’un parell de menús desplegables.

Camp d'hora

Sí/No: mostra un quadre de verificació.

Camp de sí/no

Selecció: mostra un menú desplegable amb les opcions que s’hagin indicat del camp Opcions. Les opcions s’han de separar un guions (-).

Camp de selecció

Informació: mostra el text indicat a la descripció del camp i no demana cap dada.

Fitxer: obre una finestra que permet navegar pel disc dur de l’ordinador de l’usuari/ària per seleccionar un fitxer i enviar-lo al servidor.

Camp de fitxer

URL: permet definir un enllaç a un URL.

Camp d'URL

Una vegada completat el formulari, feu clic al botó Crea una funció nova.

Creeu diferents funcions per a diverses utilitats procurant fer ús dels diferents tipus de camps. Feu que algunes de les funcions que creeu siguin d’accés públic i altres d’accés privat. Poseu-vos com a responsables d’alguna de les funcions.

Observeu que a la darrera columna de la taula de funcions definides, hi ha les opcions d’editar, esborrar i copiar funcions.

Editeu una de les funcions que heu creat fa uns moments, feu algun canvi i deseu-la.

Esborreu alguna de les funcions. Quan s’esborra una funció, també s’esborren totes les seves notes i no és possible recuperar-les. Per tant, si només voleu deixar una funció inaccessible per un temps, la millor opció és desactivar-la.

Feu clic sobre l’opció de copiar una funció. Se us obrirà un formulari de creació d’una funció nova complimentat amb les dades de la funció que voleu copiar. Modifiqueu les dades que creieu oportunes i feu clic sobre el botó Crea una funció nova. S’haurà creat una còpia de la funció amb les dades modificades.

La còpia de funcions és un mecanisme ràpid per crear noves funcions similar a d’altres que ja existeixen.