El phpMyAdmin és una aplicació web que permet administrar una o vàries bases de dades MySQL.
Si s’hi accedeix amb un usuari/ària que sigui administrador/a del MySQL, el phpMyAdmin permet gestionar totes les bases de dades existents del servidor. Altrament, només es mostren les bases de dades a les que es té accés.
Els usuaris administradors tenen accés a una base de dades anomenada mysql (base de dades de control) que serveix per configurar el motor de bases de dades. És molt important no tocar-la ni fer-hi canvis a menys que es sàpiga perfectament el que s’està fent. En cas contrari, el MySQL podria deixar de funcionar o quedar inoperatiu.
Una vegada s’ha accedit amb usuari/ària i contrasenya, el phpMyAdmin divideix la finestra en dos marcs. El de l’esquerra ofereix un menú desplegable amb les bases de dades a les que es té accés (si són més d’una) i les taules de la base de dades seleccionada.
El marc de la dreta és el lloc on es mostra la informació de la navegació. Inicialment mostra una pantalla de benvinguda amb diversos enllaços.
En clicar al nom de les taules que es mostren en el marc de l’esquerra es mostra la seva estructura (els camps) en el marc de la dreta i apareix un menú horitzontal que permet accedir a les diverses funcionalitats de l’aplicació.
En fer clic damunt del nom de qualsevol nom de taula del marc esquerre, el menú canvia i apareixen més opcions:
L’opció Navega permet accedir als registres de la taula (aquesta opció només apareix quan hi ha una taula seleccionada). Si la taula està buida, l’enllaç apareix deshabilitat.
L’opció Estructura mostra els camps de la taula seleccionada. Si no n’hi ha cap, mostra el llistat de les taules contingudes a la base de dades seleccionada en el marc esquerre.
L’opció SQL permet importar fitxers de text que contenen sentències SQL. També hi ha la possibilitat d’escriure-les o introduir-les mitjançant copiar i enganxar. En les versions més actuals del phpMyAdmin, aquestes funcionalitats es reparteixen amb un enllaç anomenat Importar.
L’opció Cercar serveix per buscar textos a dins de les taules de la base de dades. Malauradament, els resultats no sempre responen a les expectatives.
La Consulta segons exemple proporciona un assistent per construir consultes SQL i executar-les a la base de dades.
L’opció Insereix permet introduir fins a 2 registres a la taula seleccionada. Ofereix dos formularis que cal omplir amb les dades.
L’opció Exportar serveix per crear còpies de seguretat de les taules i els seus continguts. Habitualment les exportacions es fan en forma de sentències SQL que es poden importar si és necessari. Es pot optar entre veure les sentències per pantalla o enviar-les a un fitxer amb extensió .sql.
L’opció Operacions permet realitzar algunes tasques de manteniment, tals com verificar, analitzar i reparar taules. També ofereix la funcionalitat de canvi de noms i còpia de taules.
L’opció Buidar només es mostra en haver-hi una taula seleccionar i serveix per esborrar els registres (dades) sense tocar els camps (estructura).
Per últim, l’opció Eliminar esborra completament la taula seleccionada (registres i camps).
Les operacions més habituals que es duen a terme amb el phpMyAdmin són la creació i importació de taules i registres, per instal·lar aplicacions, i l’exportació, per fer còpies de seguretat. Tot seguit es descriuen els procediments per fer-ho.
Hi ha molts tipus de camps en MySQL, però els més utilitzats són els següents:
Tipus | Descripció | Rang |
---|---|---|
tinyint | Enter molt petit | De -128 a 127 (amb signe) De 0 a 255 (sense signe) |
int | Enter estàndard | De -2147683648 a 2147683647 (amb signe) De 0 a 4294967295 (sense signe) |
varchar | Cadena de caràcters | De 0 a 255 caràcters |
text | Cadena de caràcters gran | De 0 a 65535 caràcters |
date | data amb format AAAA-MM-DD | 1000-01-01 a 9999-12-31 |
time | hora amb format hh:mm:ss | 00:00:00 a 23:59:59 |
Accediu al phpMyAdmin. Si ho feu des del Windows amb l’Easyphp, l’URL és http://localhost/mysql/, mentre que a la Linkat és http://localhost/phpMyAdmin/.
En el cas de l’EasyPHP, s’accedeix directament amb l’usuari/ària root sense que es demani cap contrasenya (això és un forat de seguretat), mentre en el cas de la Linkat cal introduir l’usuari/ària root i la contrasenya en blanc (en un entorn de producció s’ha de canviar aquesta contrasenya).
Una vegada a dins, podeu crear una taula nova indicant el seu nom a la caixa Crea una nova base de dades i clicant al botó Crear.
La base de dades apareixerà en el menú desplegable del marc esquerre.
Creeu una base de dades anomenada prova_intranet. Després hi creareu algunes taules.
Assegureu-vos de que teniu la taula prova_intranet seleccionada, tal i com es mostra a la imatge següent:
Al marc de la dreta, cliqueu a l’opció Estructura del menú horitzontal. Apareixerà el formulari per crear una taula nova. Introduïu el nom estudiants i indiqueu 6 camps.
Cliqueu a Executar.
Ara cal concretar els noms dels camps de la taula i indicar de quin tipus són.
id: heu de fer que aquest camp sigui numèric i definit com a auto_increment per tal de que el seu valor el fixi el sistema de manera automàtica. A més, cal marcar-lo com a clau primària, de manera que servirà com a element únic (no repetit) per identificar els alumnes. La resta de camps poden tenir el valor repetit, però aquest no.
cognom_1, cognom_2 i nom: són cadenes de caràcters de longitud variable. Indiqueu el tipus varchar amb un valor de 50. En el cas del camp cognom_1, afegiu-li la característica d’índex per tal de que les cerques per aquest camp siguin més àgils.
curs: camp númeric de dues xifres per identificar el curs.
observacions: definiu-lo com a un camp de tipus text per a que pugui contenir una gran quantitat d’informació.
El formulari us ha de quedar tal i com es mostra a les imatges següents (el formulari s’ha dividit en dues imatges degut a la seva mida horitzontal):
En el camp Comentaris de la taula introduïu una descripció, per exemple Taula d’estudiants del centre i feu clic a Guardar.
El phpMyAdmin us mostrarà un missatge indicant que la taula s’ha creat, juntament amb la instrucció SQL que ho ha fet possible.
Immediatament a sota de la instrucció, trobareu l’estructura de la taula que acabeu de crear.
Una vegada disposeu d’una taula, el pas següent és omplir-la amb registres. Feu clic a l’opció Insereix del menú horitzontal.
Introduïu dades corresponents a un alumne/a fictici. El camp id no s’ha d’omplir perquè està definit com a autoincrement, de manera que el seu valor el fixa el motor de la base de dades de manera automàtica.
Cliqueu al botó Executar, ubicat a la part inferior de la finestra, per desar les dades.
Podeu veure el registre que acabeu d’entrar fent clic a l’opció Navega del menú horitzontal.
La base de dades conté, entre d’altres coses, tota la informació generada pels usuaris: missatges, agendes, notícies, etc. raó per la qual és important fer-ne còpies de seguretat.
La còpia de seguretat consisteix en una exportació que permet la seva reconstrucció total, cosa que pot servir per recuperar les dades i/o per fer una còpia de la intranet.
Per fer una exportació, heu de fer clic a l’opció Exportar del menú horitzontal.
Apareixerà un formulari on heu d’indicar què voleu exportar i si ho voleu fer a un fitxer o per pantalla.
Cliqueu a Executar per fer l’exportació. Com que heu marcat l’opció d’enviar, s’obrirà una finestra on podreu indicar la ubicació i el nom del fitxer que contindrà l’exportació. El més habitual és que aquest fitxer tingui extensió .sql.
Una importació consisteix en executar les sentències SQL obtingudes mitjançant una exportació, amb l’objectiu de restaurar el contingut de la base de dades o crear-lo si no existeix.
Si heu completat amb èxit l’exportació indicada a l’apartat anterior, ara podreu practicar la importació. És molt important que l’exportació inclogui les sentències DROP TABLE, perquè sinó aquest exercici donarà un error.
Feu clic a la pestanya SQL del menú horitzontal.
Observeu que teniu dues opcions: una caixa per introduir sentències SQL i un petit formulari on indicar un fitxer. Podeu optar per qualsevol de les dues opcions.
La primera opció consisteix en obrir el fitxer .sql obtingut amb l’exportació amb un editor de text (per exemple el Wordpad en el Windows i el gedit a la Linkat), seleccionar tot el seu contingut i copiar-lo a dins la caixa. Recordeu que podeu copiar i enganxar fàcilment utilitzant les combinacions de tecles CTRL-C i CTRL-V.
La segona opció consisteix en fer clic al botó Navega i buscar el fitxer .sql mitjançant la finestra que s’obrirà, de manera que la ruta del fitxer aparegui en el camp Ubicació del fitxer de text.
En aquesta opció cal parar atenció al menú desplegable corresponent al joc de caràcters, perquè ha de coincidir amb la codificació del fitxer. Els usuaris del Linux han de seleccionar uft8, mentre que els del Windows han d’escollir latin1. Aquest valor depèn del servidor, per tant, en el cas del phobos serà uft8, encara que el vostre ordinador funcioni amb el Windows.
Sigui quina sigui l’opció escollida, el darrer pas és fer clic a qualsevol dels dos botons Executar (són equivalents).
Si ho feu i tot és correcte, apareixerà un missatge indicant-ho, mentre que si s’ha produït algun error, el phpMyAdmin mostrarà la sentència que l’ha provocat.