Comenceu creant, en una pàgina a part, una graella com ara aquesta:
Una de les parts més delicades d’una WebQuest és la creació de la rúbrica, però no és pas difícil si seguiu aquests tres passos:
Pas 1: generar les dimensions potencials
Pas 2: seleccionar un nombre raonable de dimensions
Pas 3: escriure les descripcions de la prova
Pas 1: generar les dimensions potencials
Aquest
primer pas és el més important, és el que diferencia una rúbrica d’una
avaluació tradicional. A l’avaluació tradicional, els doneu només una
nota numèrica o en lletres equivalent a “Mmmm, no està malament...”. En
canvi, si trieu amb molta cura el nombre de dimensions per avaluar,
esteu aclarint les vostres expectatives i la vostra interacció de
retroacció (feedback) és molt més profitosa. Per començar el procés de
crear una rúbrica, agafeu un full de paper i, basant-vos en la tasca
que heu triat com a culminació de l’activitat WQ, comenceu a anotar els
noms de les dimensions que poden tenir sentit per formar part de la
rúbrica
Pas 2: seleccionar un nombre raonable de dimensions
En el primer pas, probablement heu fet una llista de dimensions més
llarga del que realment necessiteu. Ara heu de filar més prim. Quin és
el nombre adequat? Alguns recomanen que la rúbrica ocupi una sola
pàgina impresa, d’altres creuen que de quatre a vuit dimensions és el
correcte. Tot depèn del diagnòstic que vulgueu fer. Si es tracta d’una
avaluació formativa, millor que us en sobrin que no pas que en faltin,
en canvi, si es tracta d’una avaluació sumativa del funcionament d’una
lliçó en concret, amb poques dimensions n’hi ha prou.
Pas 3: escriure les descripcions de la prova
Ara
penseu en cada una de les dimensions i doneu un exemple del que seria
una dimensió magnífica. Feu una descripció breu i clara i escriviu cada
descripció a la columna de la dreta de la rúbrica. Aneu completant
totes les columnes fins que tingueu cada cel·la plena.
This page © 2001 by Bernie Dodge. May be freely used by non-profit educational institutions. (traducció i adaptació per Carme Barba)
Penseu en quin tipus de tasca heu demanat als alumnes i després aneu redactant les dimensions amb l’ajuda del quadre següent:
Si la tasca consisteix: | Heu de considerar aquestes dimensions possibles |
---|---|
A fer una presentació oral | * La projecció de la veu * El llenguatge corporal * La gramàtica * La pronunciació * L’organització |
En una presentació amb diapositives | * La qualitat tècnica * L’estètica * La gramàtica * El vocabulari |
En un producte escrit | * La gramàtica * El vocabulari * L’organització * El format |
En un producte creatiu | * La creativitat * La qualitat tècnica * L’ajustament a les convencions del gènere, època, estil... |
En una col·laboració | * La cooperació * La responsabilitat individual * La resolució de conflictes |
En un disseny | * L’efectivitat de les propostes * La creativitat de les propostes * La justificació de les propostes |
En una persuasió | * La qualitat dels arguments * L’interès que desperten en l’audiència * L’organització * La seqüenciació |
En una anàlisi (científica o d’algun altre tipus) | * La inferència (*) * L’anàlisi de les dades (*) Raonament mitjançant el qual es passa d’una o més proposicions, acceptades com a verdaderes o falses, a una altra proposició, la veritat o falsedat de la qual se suposa que depèn de la veritat o falsedat de la primera o les primeres proposicions |
En un judici | * L’adequació dels elements que cal considerar * L’articulació del elements * La jerarquització de criteris |
En una compilació | * Els criteris de selecció * Els criteris d’organització |
Una activitat de periodista | * L’exactitud * L’organització |