D109: WebQuest: una metodologia per treballar amb Internet a l'aula

Mòdul 1: Què és una WebQuest?

Pràctica 6

L’objectiu d’aquesta pràctica és conèixer algunes experiències de desenvolupament de WebQuest a l’aula.

Experiències a l'aula

Una experiència WebQuest a l’aula, per Teresa Bescós i Sebastià Capella. Escola Estel Vallseca, Barcelona.

Justificació

Al final del curs 2004-2005, ens vam plantejar com introduir les WebQuests al curriculum escolar del cicle superior de primària.

Vam veure quins temes serien els més adients i vam crear algunes WebQuests. Amfibis. Webquest

Per a 5è, vam decidir que, quan tractéssim els animals vertebrats, podríem treballar els amfibis a partir d’una WebQuest.

En el cas de 5è, a més de treballar els amfibis, volíem que la WebQuest fos una eina per aprendre a treballar cooperativament, ja que és un grup molt complex des de parvulari:

La WebQuest que vàrem desenvolupar va ser Els amfibis, disponible a l’adreça: http://www.webquestcat.org/~webquest/amfibis/index.htm

Vàrem fer sis sessions, que s’expliquen tot seguit:

1a sessió

1. Un cop a l’aula d’informàtica, cal fer que els grups busquin la portada de la WebQuest. Tots plegats llegim el que hi ha i observem les imatges.

Cliqueu a la Introducció i llegiu-la:

Fent el treball

Es comenta una mica el que saben sobre els amfibis i es fan preguntes sobre coses que els agradaria saber.

2. Llegim la Tasca, on hi ha el treball general.

3. A continuació, anem al Procés, obrim L’activitat 1, la llegim i l’expliquem.

Els nens van començar a treballar però no van poder acabar l’activitat (buscar informació dels amfibis i plasmar-la en un mural) per manca de temps.

2a sessió

Ens trobem que l’activitat 1 no s’acaba en un dia i cal fer dues sessions.

Anem veient que els costa destriar la informació, extreure dels textos allò que és essencial i el que se’ls demana que facin.

Finalment, un cop han recollit la informació, comencen a fer el mural, que no tots acaben en aquesta segona sessió (només dos grups l’acaben). Fent el muralFent el mural

3a sessió

Com que no havíem mirat l’Avaluació, vam comentar-la tots junts perquè sabessin què era el que n’esperàvem.

Comentem la Rúbrica de col·laboració: es valorarà bàsicament el treball en grup.

Col·laboració

A continuació, comencem l’Activitat 2, que durarà dues sessions. Havien de buscar informació sobre la metamorfosi de la granota i explicar-la per escrit, acompanyada d’imatges.

En aquesta sessió, sembla que van agafant el ritme de treball. Pràcticament tots els grups acaben la feina.

4a sessió

Comencem l’Activitat 3, que consisteix a fer un PowerPoint sobre els amfibis: han de buscar el nom comú, el nom científic i una foto de l’amfibi. Van posar-s’hi amb ganes i van treballar força bé.

Amfibis

5a sessió
6a sessió

Conclusions Conclusions

Comentaris dels alumnes

“M’ha agradat molt treballar amb altres companys.”

“Alguns només xerren, no estan per la feina.”

“Tres és el millor!” (referint-se al nombre de membres del grup) “Ens ha agradat molt treballar la WQ.”

Visualitzant el treball

Conclusions