D109: WebQuest: una metodologia per treballar amb Internet a l'aula

Mòdul 1: Què és una WebQuest?

Pràctica 2

L’objectiu d’aquesta pràctica és fer un cop d’ull a un seguit d’activitats d’aprenentatge basades en Internet. Aquestes activitats us poden ser molt útils segons el tipus d’objectius que us proposeu. Val la pena conèixer-les.

Diferents activitats basades en Internet

1. Viatges virtuals: Virtual Field Trips o Internet Field Trips

Els viatges virtuals constitueixen una altra estratègia interessant per integrar els recursos d’Internet a l’aula. Els VFT, Virtual Field Trips o Internet Field Trips, com o se’ls coneix en anglès, són la millor forma de viatjar exceptuant els viatges autèntics, naturalment!

Es poden utilitzar de tres formes:

  1. Abans d’un viatge real, per preparar els estudiants per a les aventures reals que viuran. El professor/a ho aprofita per introduir els principals punts d’interès als quals vol que els estudiants parin més atenció.
  2. També es poden utilitzar després d’un viatge real per reforçar els conceptes apresos i com a llibre de records.
  3. Però també poden constituir viatges únics. El viatge autèntic i veritable consisteix a visitar diferents llocs d’Internet.

Aquest tipus de viatges us permet arribar on potser mai no podríeu anar físicament:

I sense cap limitació d’horaris, des de l’aula o des de casa, cadascú al seu ritme, segons els seus interessos, i tornar-hi cada vegada que vulgui.

Els creadors o els planificadors d’aquests viatges han d’escollir un destí i planejar el recorregut fins a arribar als llocs que els alumnes hauran de visitar. Aquests llocs (pàgines web) han de ser prèviament seleccionats amb rigor i han de ser revisats i supervisats pels professors.

S’ha d’aconseguir que els estudiants sentin que estan visitant realment el lloc i, per a això, heu d’incloure imatges, vídeos, gràfics, simulacions, animacions, sons, etc. Tot allò que pugui ajudar a crear aquest efecte de visita real.

Els llocs seleccionats, a més, hauran d’enriquir l’estudi d’un tema o d’un assumpte específic del pla d’estudis, a les àrees de llengua, música, art, matemàtiques, ciència, geografia, etc.

Aquests viatges o visites poden contribuir a obrir l’aula al món, i l’alumne/a ha de sentir més intensament que en forma part.

Els mestres i els professors poden trobar llocs web amb llistes de viatges virtuals i poden començar a crear les seves pròpies bases de dades amb els llocs que vagin descobrint en la seva navegació per Internet.

Des d’un punt de vista constructivista, els VFT correctament seleccionats proporcionen als nens noves experiències rellevants per mitjà de les quals poden construir i ampliar els seus coneixements.

Per tant, els professors han d’elegir els VFT que siguin rellevants per a les vides de nens i joves, que satisfacin les seves curiositats naturals, despertin el seu pensament i els proporcionin sensacions gratificants. La curiositat i les sensacions positives, alternadament, poden servir per motivar els nens a descobrir i a desenvolupar conceptes nous i interessants.

També els alumnes poden planejar els seus viatges virtuals com a part d’una tasca d’investigació quan ja poden començar a utilitzar l’Internet independenment. Això els ajuda a ampliar els coneixements, entendre millor el tema que estan treballant i, alhora, adonar-se de la importància de la tecnologia com a recurs.

Exemples:

LA TRANSICIÓ

VIAJE A L'ÁFRICA

VIATGE PER INTERNET

ART I SOCIETAT: VIATGE AL LLARG DE LA HISTÒRIA

VIAJES VIRTUALES DE AULA DE LETRAS

FEDERICO FELLINI

BUSTER KEATON

VIATGES VIRTUALS

2. Caceres del tresor: Treasure Hunt o Scavenger Hunt

Una caça del tresor (en anglès, Treasure Hunt, Scavenger Hunt o Knowledge Hunt, de les tres formes es coneix) és una estructura d’activitat didàctica molt popular entre els docents que utilitzen Internet a les seves classes.

En essència, una caça del tresor és una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes.

Al final, s’acostuma a incloure la “gran pregunta”, la resposta de la qual no apareix directament a les pàgines web visitades i exigeix integrar i valorar allò que s’ha après durant la recerca.

Les caces del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i per practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació i amb l’accés a la informació a través d’Internet.

Normalment s’utilitzen per temes puntuals i d’actualitat.

3. Projectes telemàtics

Els projectes telemàtics són una manera innovadora de treballar el currículum en què els rols de l’alumnat i del professorat són diferents dels que habitualment es desenvolupen a l’escola. Seure en una cadira i esperar a veure què diu la mestra, copiar del llibre o la pissarra i deixar la ment en blanc, són actituds i situacions que no són vàlides en la dinàmica del procés d’aprenentatge que aquí es planteja.

Anna Pérez, Sabina Redondo. Projectes telemàtics a l’educació primària: un recurs per transformar l’escola. dossiers did@ac-TIC’s.nº1 Editorial UOC.

Els projectes telemàtics d’Iearn Pangea iEARN són les inicials que designen la International Education and Resources Network (Xarxa Internacional d’Educació i Recursos). Es tracta d’una organització sense ànim de lucre que, des del 1989, fomenta la realització de projectes telemàtics cooperatius entre centres d’ensenyament d’arreu del món.

Entre els seus objectius, cal destacar el foment de les relacions d’amistat entre professorat i alumnat de diferents comunitats, basades en el coneixement mutu i el respecte.

Per assolir aquesta fita, iEARN promou l’ús col·laboratiu de les TIC i ofereix a la comunitat educativa un ampli ventall de projectes i recursos.

Podeu mirar diferents projectes d’iearn pangea

4. Altres

A la xarxa podeu trobar un munt d’activitats en què podeu participar amb l’alumnat.

A continuació, se n’ofereixen algunes de representatives classificades per matèries.

Llengua:

Inventa't un conte

La Volta al Món en 80 dies

El Lladre d'Ombres

L'Ona i el Robot

Harry Potter

Missatge de Plastilísia

Matemàtiques:

Geometria a l'escola

La Volta a Espanya amb les matemàtiques

La Formiga matemàtica

Socials i naturals:

El llibre dels animals

La web del barri

Bongoh

Aigua 2000

Educació física:

Juguem!

En aquesta pàgina podeu trobar una àmplia exposició de Jordi Vivancos sobre activitats d’aprenentatge basades en Internet.