- Creeu un nou
full i anomeneu-lo Notes (veure pràctica
5).
- Modifiqueu
les mides de les columnes i les files, aproximadament com surt a la
figura.
- Entreu
a C2 el rètol que fa de títol.
- Centreu
aquest rètol en la selecció del rang B2:Q2 com heu
fet en la pràctica 3.
- Entreu
els rètols de la columna C.
- Seleccioneu
el rang D4:P4 per donar el format de text vertical. Accediu a Formato
| Celdas | Alineación i entreu 90 graus en l'apartat Orientación
del texto. Comprobeu que si s'activa l'opció Disposición
vertical el resultat no és exactament el mateix.
- Entreu
els rètols de la fila 4. Observeu com es van situant verticalment.
- Entreu
les notes o d'altres similars en el rang D5:M15.
Formatatge condicional
A continuació
fareu servir l'anomenat Formato condicional que us permetrà
que determinades notes, les suspeses en el nostre cas, surtin amb un color
diferent.
- En primer lloc heu de crear un Estilo de celda
nou, que us servirà per destacar les notes suspeses:
- Obriu la finestra Formato | Estilo y formato
(o premeu F11).
- Amb el botó dret seleccioneu Nuevo.
- A la pestanya Administrar escriviu el Nombre
Font Vermella.
- A la pestanya Efecto de fuente seleccioneu
el Color Vermell.
- Premeu Aceptar i mireu com el nou estil
de cel·la ja surt al llistat d'estils existents a la finestra.
Tanqueu-la (F11).
Càlcul
de mitjanes, notes màximes i mínimes i nombre d'assignatures
suspeses
El pas
següent consisteix en calcular mitjanes, notes màximes i mínimes
i nombre d'assignatures suspeses.
- Entreu
a la cel·la O5 la fórmula =PROMEDIO(D5:M5). Aquesta
fórmula fa servir la funció PROMEDIO( ) que calcula la
mitjana entre els valors del rang situat dintre del parèntesi.
En el nostre cas és D5:M5. Si no poguéssim fer servir
aquesta funció, hauríem d'haver escrit =SUMA(D5:M5)/10.
Observeu el resultat que surt. Aquesta seria la mitjana del primer alumne.
- Copieu
la fórmula de O5 al rang O6:O15. Ja teniu les mitjanes de tots
els alumnes.
- Entreu
la fórmula =PROMEDIO(D5:D15) a la cel·la D17. Amb això
haureu calculat la mitjana de les notes de català per aquests
alumnes.
- Copieu
la fórmula anterior al rang E17:M17. Copieu-la també sobre
la cel·la O17. D'aquesta manera teniu les mitjanes de les assignatures
i la mitjana de les mitjanes dels alumnes.
- Entreu
a la cel·la P5 la fórmula =CONTAR.SI(D5:M5;"<5").
Aquesta fórmula fa servir la funció CONTAR.SI( ; ) que
compta el nombre de valors que compleixen la condició situada
després dels; en el rang detallat. En el nostre cas, calcula
el nombre d'assignatures suspeses (nombres inferiors a 5) en el rang
D5:M5, és a dir, el nombre d'assignatures suspeses de l'alumne
primer de la llista.
- Copieu
la fórmula anterior al rang P6:P15.
- Entreu
en la cel·la D18 la fórmula =MÁX(D5:D15), que calcula
la nota màxima de l'assignatura de català.
- Copieu
la fórmula anterior al rang E18:M18. Ja teniu les notes màximes
de les diferents assignatures. Copieu-la també sobre la cel·la
O18. Aquí teniu la mitjana màxima.
- Entreu
a la cel·la D19 la fórmula =MÍN(D5:D15),
que calcula la nota mínima de català.
- Copieu
la fórmula anterior al rang E19:M19. Ja teniu les notes mínimes
de les diferents assignatures. Copieu-la també sobre la cel·la
O19. Aquí teniu la mitjana mínima.
- Doneu
format de dos decimals a totes les mitjanes.
Assistent de funcions
L'escriptura
de les funcions a OpenOffice Calc es pot veure molt simplificada si es
fa servir l'assistent de funcions que té incorporat. Per tal d'activar-lo
tenim dues possibilitats:
- Accediu a Insertar | Función i s'obre l'assistent de funcions. Només cal seguir les instruccions
sobre cada funció, una vegada triada aquesta.
- Alternativament,
teniu una icona que obre directament aquest assistent de funcions,
situada al costat del símbol de suma, a la barra de fórmules.
Aquesta manera de treballar té
l'avantatge de no haver de memoritzar exactament les particularitats de
totes les funcions, especialment les que menys fem servir. Es podría
repetir ara la introducció d'alguna de les fórmules anteriors
fent servir l'assistent.
Validació
de dades
Com ja
sabreu, les notes de batxillerat han de ser nombres enters situats entre
l'1 i el 10. Per evitar errors en l'entrada de notes es pot fer servir
un procediment anomenat Validació de dades, que tot seguit introduireu
en el full.
- Seleccioneu
el rang D5:M15.
- Accediu
a Datos | Validez. Trieu, a continuació, la pestanya Criterios
i al desplegable Permitir seleccioneu Entero. A continuació,
al desplegable Datos seleccioneu entre i escribiu un Mínimo
d'1 i un Máximo de 10. D'aquesta manera només permetrà
dades que compleixin la condició que heu seleccionat.
- Trieu
l'apartat Mensaje de error , seleccioneu l'Acció
Stop i entreu com a títol Nota incorrecta i com a missatge
Heu d'entrar un nombre enter de l'1 al 10. Premeu Aceptar.
- Proveu
a entrar dades incorrectes en la zona de notes i observeu el que passa.
Acabats del
full
Tot seguit
donareu els últims acabats estètics d'aquest full.
- Traieu
la quadrícula del full com heu fet en la pràctica
6 .
- Seleccioneu
el rang B2:Q20.
- Accediu
a Formato | Celdas, pestanya Borde i a l'apartat Disposición
de líneas
seleccioneu
el contorn exterior, segona icona predeterminada. Accediu també a la pestanya Fondo del mateix menú i trieu un color groc
pàl·lid com a fons. Premeu Aceptar. Observeu com
ha quedat.
- Seleccioneu
el rang C4:M15 i accediu a Formato | Celdas, pestanya Borde
i a l'apartat Disposición de líneas seleccioneu
la quadrícula interior amb contorn exterior, quarta icona predeterminada.
- Feu
el mateix amb la resta de cel·les, tal com es veu a la figura.
Seleccionant d'un en un els rangs a modificar, proveu a fer servir l'opció
Editar | Último comando.
- Aquests últims efectes els podeu aconseguir fent servir els botons desplegables
de la barra d'eines a la part superior de la pantalla. Obriu-los i proveu
de fer canvis. I tingueu sempre present l'opció Editar | Deshacer.
- Doneu
el format de negreta a les cel·les indicades per la figura.
- No
oblideu desar el llibre. En realitat, és convenient desar de
tant en tant la feina feta, sense esperar-se al final, amb l'opció
Archivo | Guardar, abreujadament CTRL+G.
|