Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Exercici
   
  Vincles
   

Amb aquesta pràctica, coneixereu un material, Vincles, que ha estat concebut com a material d'aprenentatge per a alumnes de procedències geogràfiques i culturals diferents de les nostres i que, en incorporar-se al nostre sistema, necessiten adquirir competència bàsica en llengua catalana. Tanmateix, és molt adequat per al cicle superior d'educació primària.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

1. Aneu a www.edu365.com / primària / català / +enllaços i accediu a Vincles. Veureu que, actualment, hi ha dos interactius. Cliqueu al primer.
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/vincles/

 
Vincles
  Observeu la pantalla d'inici: podeu veure que l'activitat està dividida en cinc blocs: Qui sóc, Qui són, Què faig normalment, Què tinc i Què m'agrada. Cadascun d'aquests blocs està dividit en diverses lliçons.
1. Feu clic a Qui sóc per accedir al primer bloc d'activitats.
 
Primer bloc Vincles 1
  Tot seguit, cliqueu a la primera lliçó: Presentació.
A la part superior esquerra, hi ha unes icones que proporcionen informació sobre el tipus d'habilitat que es treballarà.
En passar-hi el cursor, apareix una etiqueta informativa de l'habilitat.
Hi podeu trobar les icones següents:
 
Presentació Primer bloc Vincles 1       Icones          Icones
 
A la part inferior esquerra, es mostren les icones que proporcionen la relació entre la tasca activa a la pantalla i el llibre de text de Vincles de colors o blau.
Tant els llibres de l'alumnat com la guia didàctica, es poden descarregar en format PDF al web del SEDEC.
Llibre per a l'alumnatLlibre d'exercicis per a l'alumnat
  Finalment, a la part inferior dreta, hi ha les icones que fan referència al funcionament dels exercicis.
Fixeu-vos que el botó d'accés a les activitats canvia de color segons quina sigui la vostra progressió a la lliçó.
 
Icones  Icones
 

2. Ara torneu a Qui sóc / 1.0. Presentació. Tal com marca la icona de la part superior dreta, feu clic a cadascun dels personatges de la pantalla i us diran els seus noms.
Si cliqueu a la icona inferior dreta, tindreu l'oportunitat de poder tenir el text escrit del que diuen els personatges. Si hi torneu a fer clic, desapareix el text.

3. Vista la presentació, escolliu la lliçó següent, 1.1. Com et dius?, i trieu el primer exercici. Tan bon punt hàgiu fet clic al primer dels exercicis, escoltareu la instrucció de l'activitat.
Hi ha la possibilitat de tenir el text escrit en pantalla, escoltar-lo i enregistrar-lo. També podeu escoltar-lo per fragments si cliqueu sobre el que diu cadascun dels personatges.

 
Com et dius?
 

Si feu clic a la icona Enregistrar, s'obre una finestra on podeu llegir què necessiteu per enregistrar la vostra veu i com fer-ho.

El segon exercici consisteix a escoltar el diàleg que es produeix entre els dos personatges i, llavors, respondre preguntes que hi fan referència, concretament, endevinar què diu cadascú.

 

El tercer exercici fa escoltar el nom de les lletres de l'abecedari i demana que cliqueu al damunt de la lletra escoltada.

Finalment, a l'últim exercici, s'han d'ordenar alfabèticament les paraules arrossegant-les cap a l'espai que tenen assignat a la part dreta de la pantalla.

Joc de l'oca
 

4. La lliçó 1. 2. Quants anys tens? presenta cinc exercicis:

  • Al primer, heu d'escoltar el diàleg i enregistrar-lo.
  • Al segon, heu d'identificar el personatge que ha parlat a la locució.
  • El tercer demana que encerteu la combinació de lletres i xifres que heu escoltat prèviament.
  • El quart també demana que encerteu la combinació de lletres i xifres que heu escoltat prèviament. Si l'encerteu, podeu escoltar el nom de l'objecte que ocupa la intersecció de la taula de l'exercici.
 
Taula
 
  • Finalment, al cinquè, heu de relacionar les paraules i les xifres que s'hi presenten.
 

5. La tercera lliçó, 1.3. D'on ets?, proposa tres exercicis:

  • El primer, exactament igual que a les altres lliçons, proposa escoltar la locució d'un text i, llavors, enregistrar-la vosaltres mateixos.
  • El segon fa escoltar el país de procedència d'uns personatges per demanar que, posteriorment, identifiqueu aquest país amb una samarreta que conté la bandera.
  • Finalment, el tercer mostra una activitat d'associació; s'ha d'arrossegar el nom del país cap al nom del gentilici corresponent.
 
 
6. Els quatre blocs restants (2. Qui són, 3. Què faig normalment, 4. Què tinc i 5. Què m'agrada) presenten una estructura i un funcionament semblants, tot i que la dificultat és creixent a mesura que s'avança en les activitats.
  7. Ara se us convida a visitar, també, Vincles 2 on podreu trobar més activitats.
   
Atenció!

Tant a Vincles 1 com a Vincles 2 trobareu explicada la manera d'enregistrar la veu i guardar-la en local (al vostre ordinador) per poder escoltar-la quan ho considereu oportú.
Recordeu que l'enregistradora de sons ja apareix a totes les instal·lacions del Windows.

Si cliqueu a aquesta icona de Vincles 1 Enregistra, us expliquen els passos que s'han de seguir per enregistrar el so des del vostre ordinador.
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/vincles/vincles1/enregistrar.html

A Vincles 2 també teniu la possibilitat d'enregistrar el so en línia, per fer-ho, cliqueu a la icona següent:   
Tingueu en compte que, si ho feu d'aquesta manera, la veu no queda guardada, i, quan tanqueu l'aplicatiu, no podreu recuperar l'àudio.

 
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia. Les activitats proposades a Vincles 1 i Vincles 2 són majoritàriament individuals, malgrat tot, el professorat pot organitzar les activitats per parelles i, fins i tot, servir de punt de partida d'activitats de grup. També poden servir com a activitats de reforç o d'ampliació.
    Prèviament a l'inici de l'activitat prevista pel mestre/a, cal que cada alumne/a conegui bé les instruccions d'ús de l'interactiu, especialment les que fan referència a la manera de tractar el so per enregistrar, escoltar la gravació feta, esborrar, tornar a gravar, guardar i lliurar la gravació al professor/a.
  • Temporització. El temps que cal invertir en l'elaboració de cadascun dels blocs depèn del grau de competència en llengua catalana de cada alumne/a i de la dinàmica de treball que es decideixi portar a terme.
  • Recursos. Ordinadors connectats a Internet.
  • Material adjunt. L'alumne/a ha de disposar d'una fitxa de treball  fitxa.
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i llengua a secundària