Enrera
Mòdul 3
Desenvolupament d'aplicacions amb la tauleta sensible
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  Confecció d'una aplicació amb pàgines en un entorn gràfic
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és dissenyar i compondre una aplicació de dibuix amb accés a tres pàgines diferents i elaborar la làmina de l'aplicació. El resultat ha de ser aproximadament el següent:

Les primeres zones superiors remeten a tres pàgines, cadascuna de les quals presenta un escenari diferent: l'un és la platja amb una nena i un nen, el següent no té el suport de la platja però sí el dels nens, i en el darrer no hi ha cap imatge.

Al principi de l'aplicació l'infant haurà d'escollir entre les tres possibilitats, que se li indiquen en el fitxer inicial.

Els dibuixos estan extrets de l'activitat Anem... que podeu trobar dins de l'apartat Educació Infantil de l'edu365 (http://www.edu365.com), o bé al CD-ROM Recursos per a l'edu365.com, distribuït des de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, del Departament d'Ensenyament.

Per fer aquesta aplicació, utilitzeu aquest fitxer comprimit, on trobareu tant els escenaris com les imatges: vestir.zip.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Descomprimiu el fitxer de manera que tingueu una carpeta anomenada \vestir\ dins de \tauleta\ (C:\tauleta\vestir). Des de l'Explorador del Windows observeu-ne el contingut:

dibuixos de peces de roba i complements
dibuixos de personatges
escenaris
bany1.gif faldilla.gif pala.gif nen.gif platja.gif
bany2.gif flotador.gif samarreta.gif nena.gif nenanen.gif
bany3.gif galleda.gif banyador.gif res.gif
bany4.gif gorra.gif vestit.gif
camisa.gif pacurts.gif pllargs.gif
   
  Disseny de l'aplicació
   
 

Activeu el Tswin. El primer que heu de fer és la selecció de les zones.

Per a la zona dels pinzells: creeu una zona amb que abarqui una àrea com la següent:

Des del menú Àrea | Subdividir, seleccioneu 6 columnes i 3 files (una columna la modificareu perquè només hi ha dos personatges). Activeu la casella del mig de la columna de més a la dreta i amb el botó s'eliminarà. També es pot fer aquesta acció pel menú: Àrea | Eliminar. Situeu-vos en la casella superior d'aquesta columna i amb les barres de desplaçament de les coordenades, l'amplieu cap avall. Amb la casella inferior feu el mateix, però ampliant-la cap amunt fins que toqui la casella superior.

Feu una zona a la part superior de la tauleta i la dividiu en 4 parts (Àrea | Subdividir: 4 columnes i 1 fila). Teniu ja les zones de la tauleta a les quals heu de donar contingut. Guardeu el disseny d'aquest aplicació (Fitxers | Desar làmina). Doneu-li el nom de vestir. Recordeu que es guarda en format BMP, per després canviar a format GIF des del Paint Shop Pro.

   
  Dades inicials de l'aplicació
   
 

Obriu Programació | Dades inicials. Treballeu des del Directori C:\tauleta\vestir. Cerqueu aquest directori obrint Carpeta i seleccioneu-lo.

Trieu el Paint com a programa que s'obrirà en engegar l'aplicació. El fitxer inicial no està dissenyat; ho fareu més endavant.

A Tecles a enviar, heu d'escriure la macro que desactiva el fons dels pinzells, com a l'aplicació de Blocs.

  • Per al Paint en català: %I{|Espera 1}.
  • Per al Paint en castellà: %I{|Espera 1}D.

Recordeu que {|Espera 1} s'entra a través del menú Programació | Ordres | retard.

A Caràtula introduireu el nom de la làmina, un cop dissenyada amb les imatges.

   
  Contingut de les zones
   
 

Les ordres de les 15 zones dels pinzells (peces de roba i complements) que el Tswin ha d'interpretar s'entren des del menú Programació | Ordres | Enganxar un dibuix. Es tria a cada zona un fitxer gràfic diferent. Heu de tenir en compte la distribució d'aquests fitxers per quan dissenyeu la làmina amb el Paint Shop Pro. A les àrees dels personatges, inseriu també la mateixa ordre amb els fitxers gràfics corresponents.

Tres zones superiors fan referència a tres fitxers gràfics que inclouen escenaris diferents per poder actuar amb diferents objectius didàctics sobre l'aplicació: platja.gif, nenanen.gif i res.gif.

Cada zona portarà a una pàgina diferent. Tal com s'ha explicat a l'anterior pràctica, deseu la pàgina actual (Pàgina | Desar). Escriviu el nom vestir. El format és TSP.

Des de Pàgina | Afegir, seleccioneu vestir.tsp. Des d'aquesta segona pàgina, incloïu-ne una tercera, seguint les mateixes instruccions. A les tres pàgines els pinzells tenen les mateixes ordres. Comproveu-ho.

El que varia a cada pàgina són les àrees dels escenaris. Feu clic damunt de la primera zona de la pàgina 1. Des del teclat auxiliar, introduïu l'ordre . Afegiu el fitxer gràfic que s'associa a aquesta zona (platja.gif). Repetiu aquesta acció en la mateixa zona de les tres pàgines.

La segona zona (nenanen.gif) remet a la segona pàgina. Després d'introduir l'ordre des del teclat auxiliar, canvieu el número de pàgina pel que li correspongui. Feu el mateix a la tercera pàgina (res.gif).

Deseu l'aplicació (Fitxers | Desar), amb el nom vestir.tsw. Activeu l'aplicació, tenint en compte que a l'iniciar-se el Paint no hi ha cap fitxer inicial i, per tant, us pot tornar un missatge emergent per engrandir el mapa de bits.

   
   
   
 
Amunt