Enrera
Mòdul 3
Desenvolupament d'aplicacions amb la tauleta sensible
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  L'aplicació Blocs
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és explorar en la configuració d'una aplicació que utilitza el Paint com a entorn gràfic i la tauleta sensible per seleccionar diferents dibuixos.

L'Aplicació Blocs consta d'una col·lecció de pinzells que simulen blocs de construcció, com els de plàstic o fusta, i que normalment s'utilitzen per fer edificacions, paisatges, pobles, o qualsevol objecte fruit de la creativitat dels infants.

Modificant els dibuixos (pinzells) es poden fer tot tipus de combinacions amb objectes gràfics d'un mateix camp semàntic: els vestits, els vehicles, els animals salvatges, el carrer..., que serà l'objectiu de la pràctica 2 d'aquest mòdul.

Per a la utilització de l'aplicació es necessita el programa Paint del Windows, la tauleta sensible per escollir i prémer els elements, i el ratolí per arrossegar-los per la pantalla. El Paint s'activa en l'idioma del Windows. Per fer aquestes pràctiques es parteix del Paint en català. Per tant, les macros faran referència a la configuració de l'editor gràfic en aquest idioma. S'afegiran, si s'escau, les macros per al Paint en castellà.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Copieu el fitxer comprimit blocs.zip en la vostra carpeta de treball. Descomprimiu-lo dins d'una carpeta anomenada \blocs\, que a la vegada heu de tenir dins de la carpeta de treball \tauleta\. Penseu que les aplicacions que estan sota un entorn gràfic tenen molts fitxers i que cal organitzar-se per no barrejar-los amb fitxers d'altres aplicacions.

Visualitzeu des de l'Explorador del Windows els fitxers que hi ha dins la nova carpeta. Fixeu-vos que hi ha:

  • un fitxer blocs.tsw, que és l'aplicació
  • un altre blocs.doc, en el qual trobareu la làmina partida en 4 trossos i que podeu imprimir i muntar
  • molts fitxers en format BMP que són els pinzells que serviran per enganxar en el Paint
   
  Manipulació de l'aplicació Blocs
   
 

Des del Tswin obriu el fitxer blocs.tsw. En fer-ho, s'activa el Paint del Windows. Escolliu una mida que us permeti veure l'aplicació i alhora la finestra del Tswin o, en la manca de tauleta, la tauleta virtual.

Premeu una peça de construcció. Queda el dibuix d'aquesta peça seleccionada com un pinzell del Paint en el marge superior esquerre del programa fins que amb l'ajuda del ratolí la situeu en un lloc de la pantalla. Quan feu una altra acció, la peça queda inserida en la pantalla. Seleccioneu diferents peces i les distribuïu per la pantalla.

El funcionament és senzill: a la zona de menús hi ha unes opcions de la Barra de Menús del Paint. Les eines de l'editor gràfic estan actives, per la qual cosa podeu acabar de confegir el dibuix amb aquestes eines (llapis, pinzell, esprai, línies, paleta de colors...).

   
Per fer aquesta pràctica no afecta l'idioma del Paint, ja que la macro remet a una ordre de la mateixa configuració del Tswin, tal com es veurà més endavant.
   
Pràctica
Dades inicials de l'aplicació Blocs
   
 

Observeu quina estructura inicial té aquesta aplicació: Programació | Dades inicials:

  • El directori de treball és C:\tauleta\blocs.
  • El camí de l'executable MSPAINT.EXE.
  • Un fitxer inicial (logics.bmp). Quan s'ha activat l'aplicació, la pantalla ha aparegut blanca i és que aquest fitxer no conté res. Quan el Paint s'obre, la dimensió de l'àrea no és mai igual. Per això, és important que en obrir-se el Paint carregui un fitxer, encara que no contingui res. L'important d'aquest fitxer és que té unes dimensions que permeten el bon funcionament de l'aplicació de la tauleta sensible.
  • A la línia de Tecles a enviar, hi ha una macro que conté la seqüència de tecles que fa que els pinzells apareguin amb fons transparent (és a dir, desactiven l'opció de dibuixar figures opaques que el Paint sempre té activada quan s'inicia). Quan s'han creat els diferents dibuixos que serveixen de pinzells, s'han guardat seleccionant el fons transparent. D'aquesta manera es poden sobreposar l'un sobre l'altre sense que es vegi el fons blanc.
   
Trobareu en algunes aplicacions un fitxer inicial amb la plantilla de la làmina que s'ha d'utilitzar en l'aplicació. És important tenir en compte que d'aquesta manera els alumnes poden iniciar l'aplicació i comprovar que la làmina és la que correspon. Seguidament, cal prémer la zona que envia a Document nou i iniciar l'activitat.
   
 
Amunt