|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
Les làmines | |
La tauleta sensible és un perifèric adreçat sovint als infants que no dominen el codi escrit. En conseqüència, les làmines de les aplicacions esdevenen el sistema de comunicació de l'infant amb l'ordinador. Aquesta comunicació es basa en icones, fotografies, dibuixos..., i es redueix la paraula escrita als casos en què, per raons pedagògiques, sigui bo incorporar-la. Les làmines han de ser el més clares i significatives possibles. L'infant ha d'entendre que prement la zona indicada a la làmina, succeeix alguna cosa a la pantalla de l'ordinador. |
|
Disseny de la làmina | |
La zona activa de la tauleta sensible és 32 x 32 cm. Aquestes mides no es corresponen fàcilment amb cap format normalitzat de paper, fet que dificulta la creació i la reproducció de les làmines amb recursos convencionals, com ara fotocopiadores, plastificadores, etc. Això obliga a crear les làmines de manera artesanal, o bé, a aprendre les tècniques per reproduir-les amb la impressora. El Tswin permet que l'usuari dissenyi les zones de la làmina segons l'aplicació que està creant i aquestes zones, un cop enregistrades (Fitxers | Desar làmina), són la base per a il·lustrar la làmina a mida real, des d'un programa gràfic. |
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és aprendre la tècnica de muntatge d'una làmina de la tauleta sensible. També es donen els criteris més convencionals de distribució i disseny de les icones d'una làmina. | |
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
En aquesta pràctica dissenyereu una part d'una làmina, col·locant algunes de les icones convencionals que utilitzen moltes de les aplicacions de la tauleta sensible. Aquestes icones les podeu dibuixar amb un editor gràfic, o bé copiar les que teniu dins de la carpeta C:\tauleta\icones o bé guardar aquestes en la vostra carpeta de treball: Les mides les podeu modificar des del Paint Shop Pro, segons l'espai que vulgueu que ocupin a la làmina. |
Disseny de la làmina | |
Obriu el Tswin i activeu el botó de seleccionar àrea Activeu el botó de la goma d'esborrar Torneu a crear una zona, més o menys gran. Aneu al Menú Àrea | Subdividir i trieu 2 columnes i 2 files. En la confecció d'una aplicació haurieu de donar contingut a les zones, però en aquesta pràctica no ho fareu ja que l'objectiu és el muntatge de la làmina. Aneu al Menú Fitxers | Desar làmina. S'obre una finestra de diàleg. Guardeu la làmina en la carpeta de treball, posant com a nom lamina. Fixeu-vos que es desa com un arxiu BMP. |
|
Muntatge de la làmina amb un editor gràfic | |
Obriu el programa PaintShopPro. També podeu realitzar aquesta pràctica amb un altre editor gràfic, ja que tots poden treballar amb fitxers BMP. Des d'aquest programa, obriu el fitxer lamina.bmp. El tamany real d'aquest fitxer coincideix amb la grandària de la superfície de la tauleta (en el PSP podeu visualitzar a la barra d'estat el tamany en píxels: 1198x1198). Si bellugueu les barres de desplaçaments vertical i horitzontal, veureu les línies que configuren les 4 àrees que heu realitzat des del gràfic de la tauleta. També hi ha una línia límit pel voltant de l'àrea màxima. Moveu les barres de desplaçament de manera que a la pantalla tingueu una de les zones creades. Com el fitxer està desat, el que fareu a continuació no l'afectarà. Aneu al Menú Archivo | Abrir i busqueu el nom del fitxer de la icona del document nou (si l'heu recuperat d'aquesta pàgina és el fitxer blanc.gif). Amb aquest fitxer seleccionat en pantalla, activeu Seleccionar todas dins del Menú Selecciones. El dibuix queda enmarcat amb la selecció. A continuació el copieu en memòria, mitjançant la icona de copiar o pel Menú Editar | Copiar. Situeu-vos a sobre del fitxer de la làmina. Ho podeu fer de diferents maneres:o bé tanqueu el fixer blanc.gif o bé busqueu a Menú Archivo els darrers fitxers oberts, col·locant-se damunt de lamina.bmp. Aneu a Editar | Pegar | Pegar como nueva selección. La icona del Document Nou queda ja inscrustada a la làmina. Treieu l'opció (Selecciones | No seleccionar). Abans d'inserir una nova icona, guardeu el fitxer de la làmina en format GIF, de manera que no pesi tant. Seguiu les mateixes instruccions per les altres tres icones, tenint present de desar la làmina cada vegada que incrusteu una icona (només en format GIF. El format BMP el podreu esborrar des de l'Explorador de Windows) Un cop acabada la làmina la podeu visualitzar tota amb el Paint Shop Pro, activant l'opció del menú Ver | Alejar | 1:3. Aquesta mida us dóna la visió del que acabeu de realitzar. Tingueu en compte, però, que la línia que limita les zones és tant estreta que en aquest zoom no es veu. És important que ho tingueu present per a les posteriors làmines que confegiu. |
|
![]() |
Distribució de l'espai de la làmina |
Sovint l'espai total de la tauleta sensible està dividit en dues zones:
En distribuir les icones dels menús a les làmines és bo vigilar que:
|
|
Selecció de les icones | |
Les icones o els pictogrames són representacions gràfiques que expressen una idea o un concepte de forma global i, per tant, han de ser de línies simples, clares i entenedores. Una icona està ben dissenyada si l'infant comprèn el seu significat correcte sense necessitat de cap explicació. Això no sempre serà possible ja que les icones tenen un rerafons cultural i ideològic que les pot fer estranyes a persones d'altres cultures. Les icones sempre tenen components abstractes, arbitraris i codificats que cal interpretar correctament, que cal aprendre. El temps d'aprenentatge d'aquest llenguatge simbòlic ha de ser reduit. |
|
![]() |
|