![]() |
|
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
||||||||||||||
Criteris visuals en la creació d'aplicacions informàtiques | |||||||||
Conèixer els criteris d'accesibilitat per als alumnes que tenen resta visual per poder accedir a les activitats realitzades a través de l'ordinador. Els alumnes amb resta visual, tant si utilitzen magnificador de pantalla com no, podrien treballar millor si es poguessin acomplir alguns del requisits visuals que a continució presentarem. Ens referim a qualsevol programa o aplicació que els alumnes poden utilitzar. |
|||||||||
|
|||||||||
Lletres | |||||||||
![]() |
Colors lletres/fons |
||||||||
A continuació es mostren una sèrie de combinacions de colors de text i fons que presenten un alt contrast el que facilita la seva lectura per part d'una persona amb deficiència visual. Hem de puntualitzar que això només és una mostra de totes les combinacions que es poden utilitzar, i que no totes elles són adequades per a tots els tipus de deficiència visual que ens podem trobar. Aquests són uns exemples realitzats amb combinacions de colors bàsics, també poden realitzar-se altres combinacions tenint en compte diferents escales de les aquí exposades. En el moment d'elegir els colors a usar cal tenir en compte el contrast més educat pel que fa als colors circumdants diferenciant el seu tractament quan es tracti d'objectes, de textos i/o d'espais. |
|||||||||
|
|||||||||
Exemples dels millors contrastos de colors de lletra
i colors de fons
|
|||||||||
Tipus i tamany de lletra |
|||||||||
S'ha de tenir en conta buscar tipus de lletra que siguin el màxim de nítides, que no estiguin les lletres lligades, o amb formes rebuscades. Així com tamanys de lletra suficientment grans. Comparem les següents opcions:
|
|||||||||
|
|||||||||
Exemples en word de diversos tamanys i estils de lletra |
|||||||||
També podeu observar la necessitat per a tamanys de lletra més grans en varies aplicacions. En la següent imatge, podem veure en l'activitat clic "lecturainfantil" en la que apareixen dues tasques, la primera desenvolupada amb un tipus de lletra petita, i l'altre amb un tamany més gran. Observeu les diferencies i com en el segon cas és molt més fàcil la lectura de les paraules que apareixen.
|
|||||||||
|
|||||||||
Activitat clic amb tipus de lletra tamany petit
|
|||||||||
Ara observeu la mateixa activitat però realitzada amb uns canvis en el tipus de lletra i tamany. Com en el segon cas l'activitat serà realitzada de formà més eficient per l'alumne amb deficiència visual.
|
|||||||||
|
|||||||||
Mateixa activitat clic que anterior pero amb tamany de lletra més gran
|
|||||||||
![]() |
Podeu estudiar la totalitat de l'activitat clic si us baixeu tot el paquet de la xarxa. | ||||||||
Objectes/Imatges | |||||||||
![]() |
Tamany dels objectes |
||||||||
No només és important el tamany de lletra, sino els dels objectes que volem que apareguin en les activitats que farem amb l'ordinador. Fer clic Presentació Animals on veure-ho exemples d'imatges de gran tamany on es poden observar certs detalls. És també un exemple de nitidesa de les imatges. |
|||||||||
Nitidesa |
|||||||||
Les imatges i els objectes tot i que com ja hem dit han de ser grans, no han de perdre nitidesa. Observeu la nitidesa de les fotografies en la presentació a la que us remetem en el tamany dels objectes.
|
|||||||||
Contrast objete-imatge/fons |
|||||||||
Observeu en aquestes dues activitats del mateix clic, que el fons de la primera la repetició d'unes tisores, visualment mareja, i en canvi establir un fons de pantalla sense objectes, només amb un fons de color, facilita la realització de l'ejecució per part de l'alumne amb deficiència visual. |
|||||||||
![]() |
Podeu veure una selecció d'imatges clicant a Presentació Imatges, on apareixen exemples diversos de contrastos fons/objectes. |
||||||||
![]() |
Baixar la Presentació2 de powerpoint i feu els canvis necesssaris per que acompleixin els requisits exposats en aquesta pràctica: Diapositives 1-2 són un exemple fet. Els canvis han estat:
Diapositiva 3: realitzeu els següents canvis
Diapositva 4:
Diapositva 5:
|
||||||||
![]() |
Podeu baixar una presentació de powerpoint on es visualitzen exemples de llàmines adaptades per a alumnes amb resta visual i que segueixen els criteris que hem esmentat. |
||||||||
![]() |
|||||||||