![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
Xoc elàstic i inelàstic | |
![]() |
En aquesta pràctica farem diversos xocs elàstics i inelàstics (parcialment i total), en una dimensió (xoc frontal ) i en dues dimensions. Aprofitarem la pràctica per aprendre a adherir imatges als cossos creats en Interactive i per últim introduirem textos en la simulació. |
Dibuix dels objectes que xoquen | |
|
|
Començarem per preparar un xoc frontal. Obriu l'Interactive Physics, prepareu l'espai de treball i guardeu l'arxiu amb el nom m1p5.ip.
Recordeu de guardar la simulació de tant en tant; algunes vegades el programa genera errors i cal reiniciar-lo. Ara fareu un xoc no frontal; només cal desplaçar un dels
objectes de forma que la coordenada Y del CDM no sigui la mateixa.
Canvieu les posicions de les dues boles, de manera que generin diferents
xocs no frontals; en cadascun canvieu les propietats i observeu la simulació.
Recordeu que seleccionant els dos cossos es poden veure les direccions
dels vector velocitat de tots dos alhora. |
|
Adherir una imatge | |
|
|
La continuació de la pràctica consisteix a aprendre a adherir
una imatge que queda superposada al cos. Per exemple, si volem representar
un cotxe, dibuixarem un rectangle i adherirem una imatge d'un cotxe. En
principi es pot adherir una imatge en qualsevol format BMP, JPG, GIF,
TIF, PSP, etc. Ara bé, quan s'insereix una imatge en IP, també
s'enganxa el fons d'aquesta imatge i si no es fa el fons transparent,
es mourà per l'espai de treball la imatge i el fons que l'acompanya
com un tot. El primer pas és obrir la imatge que volem adherir amb un programa
de dibuix, pot ser el Paint, el Paint Shop Pro, l'Adobe Photoshop, etc.
Utilitzareu el Paint Shop Pro, en el seu defecte el Paint, que es troba
en tots els ordinadors. Obriu el Paint Shop Pro i en el menú Archivo
| Abrir busqueu en la carpeta c:\Archivos de Programa\IP2000\ PictureLibrary\SportsObjects
l'arxiu Seleccioneu la pilota de voleibol (va junta amb el cercle blau) i en
el menú Objeto|Desprender Imagen separeu cercle blau i imatge
de la pilota. Situeu els dos objectes (imatge pilota i cercle blau) superposats
i redimensioneu amb el ratolí la imatge de la pilota fins que ocupi
el mateix espai que el cercle vermell. Torneu a adherir la imatge i torneu
a provar la simulació; ara el xoc ja es veu per contacte. Perquè el fons sigui transparent, les imatges han d'estar en format BMP i el fons de la imatge ha de ser cyan, que correspon a la següent combinació de roig, verd i blau que s'observa a la figura: Roig = 0, Verd = 255, Blau =255. |
|
Inserir text | |
Dins de la simulació es pot inserir text. Per crear
i editar text, s'ha de seleccionar l'eina text
Per desplaçar-se dins el text, es pot utilitzar el ratolí, i si aquesta opció no funciona, el cursor es col·loca sempre al començament del text i amb combinació de tecles podem fer el següent:
Per seleccionar un text, s'arrossega el ratolí a sobre; si no funciona d'aquesta manera, la combinació de tecles és la següent:
Per suprimir un tros de text, se selecciona i s'elimina amb la tecla Supr o en el menú amb Edició|Suprimir. Per inserir un nou text en el mateix objecte de text, es fa doble clic sobre l'objecte de text, i es col·loca el cursor en la posició on es vulgui inserir més text. Per desplaçar l'objecte de text, com amb qualsevol objecte, amb l'eina fletxa del menú seleccionada us situeu a sobre del bloc de text i arrossegueu-lo a la posició desitjada. Per dimensionar l'objecte de text, cal seleccionar-lo i després arrossegar el ratolí de qualsevol dels quatre punts que hi ha a les cantonades. Si es vol canviar font, mida i estil del text, cal saber
que les modificacions s'apliquen a tot l'objecte de text i no únicament
a un tros de l'objecte, encara que estigui seleccionat. Canviareu el text
anterior a Arial, negreta i 14 punts. Entreu dins l'objecte de text, cal
fer doble clic a sobre, i en el menú Objeto|Fuente canvieu
els estils en el quadre que apareix. Poseu també color vermell
al text. Quedarà més o menys com a la figura:
Guardeu la simulació m1p5.ip en la vostra carpeta IP. |
|
![]() |
|
![]() |
|