![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
Rodar i lliscar per un pla inclinat | |
![]() |
En aquesta pràctica aprendreu a crear figures poligonals, com un pla inclinat. Coneixereu com modificar aquestes figures directament amb el ratolí o a través de la finestra Geometria. Modificareu a la finestra de propietats dels cossos els dos tipus de fregaments de manera que un cos pugui lliscar o rodar. D'altra banda, aprendreu a inserir text dins de la simulació i a canviar les dimensions de l'espai de treball. Per aprendre aquestes opcions del programa, desenvolupareu una simulació que correspon a un moviment de rodadura o de lliscament per un pla inclinat. |
Dibuixar un pla inclinat, modificar la geometria | |
|
|
En primer lloc, com sempre, cal preparar l'espai de treball i els nombres i unitats. Recordeu que en el menú Vista | Espacio de trabajo heu de marcar totes les opcions menys Simple. En el menú Vista|Números y unidades seleccioneu el SI (radians) i marqueu Punto fijo i 2 dígits (vol dir 2 decimals). Guardeu aquesta simulació en el directori IP amb el nom m1p4.ip. Ara dibuixareu un pla inclinat d'aproximadament 10º d'inclinació
que ocupi tota l'amplada de l'espai de treball (pot ser 14 m, 2,5 m la
mesura dels dos catets). Seleccioneu en la barra d'eines un polígon
Hi ha una altra manera de modificar la geometria d'un cos, mitjançant
la finestra geometria. Seleccioneu el pla inclinat i en el menú
activeu l'opció Ventanas|Geometría. Apareix una finestra
com la de la figura. Aquesta finestra tindrà un aspecte diferent
per cada cos (polígon, quadrat, cercle o rectangle). Copiar/Pegar. Es poden copiar els valors dels vèrtexs en
un full de càlcul o en un editor text i també enganxar taules
de valors procedents d'un full de càlcul o un editor de text. Insertar/Suprimir. Permet inserir o suprimir una fila, de manera que es genera un nou vèrtex. Inseriu una fila i introduïu dos valors pel vèrtex. Observeu les modificacions en el pla inclinat. Posteriorment, esborreu aquesta fila. En la taula de valors X, Y es pot modificar la geometria
del polígon. Canvieu els valors dels vèrtexs del nostre
pla inclinat. Retorneu als valors originals. Encara que en aquesta simulació no sigui necessari
afegir més cantonades al pla inclinat, sí que forma part
de la pràctica el canvi de la geometria d'un objecte. Guardeu la
simulació anterior i obriu-ne una de nova. Es tracta de dibuixar
un pendent corb a partir de petites rectes. Prepareu l'espai de treball.
Seleccioneu en la barra d'einesPolígono |
|
Rodar o relliscar Situar un cilindre o esfera sobre el pla inclinat. Modificar la vista. Canviar el fregament |
|
Primer de tot, ancoreu el pla inclinat. Després, dibuixareu un
cercle a sobre del pla inclinat. En la barra d'eines, seleccioneu la icona
següent,
Abans d'arrancar la simulació, canvieu el color del cilindre a
blau clar. Poseu un color blau al cercle. Arranqueu la simulació.
Observareu que el cilindre roda i no rellisca. Això es pot observar
sense afinar molt, perquè la línia que mostra l'orientació
del cercle gira. Si voleu continuar fent diverses proves amb els coeficients de fregament, convé recordar algunes qüestions:
|
|
![]() Guardeu l'arxiu m1p4.ip. |
|
![]() |
|