|
Abans de començar els exercicis, recordeu: |
|
|
|
Quan feu els exercicis, se suposa que heu llegit i treballat
les pràctiques amb anterioritat. És en les pràctiques
on trobareu indicacions i exemples que us ajudaran a dur a terme els exercicis.
|
|
|
|
Heu d'enviar els exercicis tal com ho vau fer
en el mòdul 1. Podeu consultar les indicacions
per a la tramesa dels exercicis. |
|
|
|
No oblideu guardar la feina correctament, tant
si l'heu acabada com si l'heu d'acabar més tard, fent servir la icona
de la pestanya
i atenent a les
indicacions de com cal fer-ho segons si treballeu en línia o
amb la versió local de la Wiris. |
|
|
|
Quan acabeu els exercicis, no us oblideu d'enviar
un missatge de correu electrònic al vostre tutor o a la vostra
tutora amb el document html dels exercicis adjuntat, o bé amb l'adreça
web de les pràctiques del curs, si heu optat per aquesta segona possibilitat. |
|
|
|
Sobre els exercicis del mòdul 2 |
|
|
|
Heu de resoldre completament i enviar de la manera indicada
com a mínim 3 exercicis escollits d'entre els 6 que
es proposen seguidament. Tanmateix, us recomanem que treballeu tots els
que pugueu i, d'aquesta manera, els dubtes que plantegeu i la posada en
comú de les respostes permetran conèixer millor la Wiris
i poden ajudar a millorar el desenvolupament del curs D112.
En aquest mòdul hi ha dos tipus d'exercicis: els
que us ajudaran a conèixer millor dos recursos ben importants de
la Wiris (el treball amb llistes i les nocions fonamentals de programació)
i els que tracten els aspectes concrets del treball amb nombres que s'han
presentat en les pràctiques successives.
- El primer i el tercer enunciats demanen la resolució de problemes
d'aritmètica. Segurament el primer és «més
fàcil», però ben interessant com a exercici per practicar
amb les llistes: reprèn el que ja heu vist a la pràctica
2 i només heu de traduir a una llista allò que heu vist
abans amb el llenguatge de programació. Es busquen tres valors
x, y, z, que han de ser xifres de l'1 al 9 (amb
.. en) , de manera que 11 x + 11 y + 11 z sigui igual
(recordeu l'igual llarg) a 100 x + 10 y + z (on).
- En el segon enunciat es demana l'elaboració d'una activitat
didàctica amb la idea de pregunta/resposta numèrica/comprovació
que ben segur que us dóna idees per a les vostres classes, adequant,
però, el tipus de preguntes al nivell escolar que us interessi.
Pensem que és l'exercici fonamental d'aquest mòdul.
- Ja sabeu que si feu els tres primers problemes ja n'hi ha prou (i,
de fet, són els que encaixen més amb el currículum
de l'ESO), però segons els continguts matemàtics que us
interessin és convenient que estudieu algun dels altres exercicis.
- L'exercici 4 enllaça el treball amb sistemes de numeració
i la manera de designar els colors en molts entorns informàtics
- L'exercici 5 s'insereix en el tema de les successions i progressions.
Teniu una doble proposta: l'elaboració d'una activitat didàctica
i la resolució d'un problema.
- Finalment, l'exercici 6 és un tema que permet visualitzar
el producte de nombres complexos.
|
|
|
|
Enunciats dels exercicis |
|
|
|
- Amb la icona de l'esquerra podreu obrir la
calculadora Wiris. No us oblideu de guardar la feina!
|
|
- Expliqueu com es pot resoldre, mitjançant la construcció
d'una llista fent servir els recursos ...amb ...
en ... on el problema següent que en la pràctica 2 teniu
fet amb el llenguatge de programació Wiris++.
- Quines són les xifres X,
Y, Z perquè la suma XX + YY + ZZ = XYZ esdevingui
correcta?
- Elaboreu un qüestionari de 5 preguntes relatives
a un dels dos temes que es donen seguidament (o bé a un altre
que us interessi en aquest moment per a les vostres classes) de manera
que imaginem que l'alumna o l'alumne han d'entrar les respostes i farem
que la Wiris compti el nombre d'encerts. Caldrà que a la pantalla
hi hagi un comentari que digui a l'alumne o l'alumna que pot anar canviant
les respostes que dóna fins que totes siguin correctes.
- Comprovacions de les propietats de les potències
amb nombres naturals.
- Definicions d'arrels, potències i logaritmes
de nombres reals.
- Un altre tema.
- Resoleu el problema següent amb la calculadora Wiris. Podeu fer-ho
aprofitant al màxim els recursos de l'elaboració de llistes
o bé per programació.
- Busqueu nombres de 6 xifres acabats en 4 que
compleixin la propietat que, si es multipliquen per 4, llavors el
resultat també té 6 xifres, comença per 4 i les
altres 5 xifres són les mateixes que les 5 primeres del nombre
inicial i en el mateix ordre.
- La manera més general de donar els colors, en comandes gràfiques,
a la calculadora Wiris és donar una llista de tres nombres enters del
0 al 255. Aquest és el sistema anomenat RGB (red, green, blue;
vermell, verd, blau) que també es fa servir per indicar els colors en
les pàgines web, amb una diferència: aquí s'han d'expressar els nombres
en base 16 amb les unitats al final i s'escriuen sis signes seguits
(corresponents als nombres en base 16 que indiquen quant de vermell,
quant de verd i quant de blau hi ha. Així, per exemple, el color vermell
pur és {255,0,0} o bé ff0000; el color cian, dit de vegades "blau-verd"
és {0, 255, 255} o bé 00ffff. El color {32,32,32} és el 202020.
- Elaboreu una pantalla de la Wiris que
permeti passar d'una manera d'indicar els colors RGB a l'altra i viceversa.
- Teniu dues propostes opcionals relacionades amb la pràctica
5. La primera és l'esbós d'una activitat didàctica
que més endavant si us interessa podreu ampliar i completar;
la segona és un problema que us demanem que resolgueu amb la
Wiris.
- Per explicar i treballar el concepte de convergència
definiu una successió i feu que en el tauler gràfic
es dibuixin els 10 primers termes (haureu d'ajustar, si cal, el
tauler perquè es vegin), s'escrigui el valors del terme 100è
i del terme 1000è de la succesió i es doni el valor
del límit de la successió; tot això acompanyat
de text explicatiu si ho creieu convenient. És clar que la
idea és que es pugui anar canviant la successió inicial
i es visualitzin els resultats.
- L'Albert i la Laia tenen moltes peces
quadrades; les de l'Albert són blaves i les de la Laia vermelles.
Primer l'Albert en posa 4 formant un quadrat i tot seguit la Laia
en posa unes altres envoltant les de l'Albert per formar un quadrat
més gran. Després, l'Albert envolta les de la Laia,
i així successivament.

B1. La Laia diu a l'Albert: "Mira, jo tinc exactament 100 peces
menys que tu i es donarà el cas que en una de les meves tirades
jo acabaré exactament les meves peces i a la tirada següent
a tu et passarà el mateix". Quantes peces té
cadascú? Quina mida tindrà el costat del quadrat que
hauran completat?
B2. Un altre dia fan el mateix joc i és l'Albert qui diu
a la Laia: "Avui jo tinc exactament 200 peces menys que tu
i passarà que jo acabaré exactament les meves peces
i a la tirada següent et passarà justament a tu".
Quantes peces té cadascú aquest dia? Quina mida tindrà
el costat del quadrat que hauran completat aquest segon dia?
- Us proposem una activitat amb representació interactiva en
el tauler gràfic per donar una interpretació geomètrica
de la multiplicació per i. Tot seguit,
us indiquem un posible guió:
- Entreu un punt (que serà el que facilitarà
la interactivitat).
- Definiu el nombre complex que correspon al
punt anterior i feu que es dibuixin en el tauler gràfic el
punt, el segment que l'uneix amb l'origen de coordenades i representeu
també el nombre i.
- Calculeu el producte del nombre complex per
i i feu que es dibuixi.
- Feu que s'escriguin al tauler gràfic
els valors (de mòduls i d'arguments que prèviament
calculareu) o els comentaris que considereu oportuns per centrar
l'atenció en l'objectiu de l'activitat.
I si creieu convenient preparar una activitat gràfica interactiva
per explicar de manera general les propietats del producte de nombres
complexos en forma polar, ànim! I si tot plegat us dóna
idees per al treball de fi de curs, molt millor encara!
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|