Enrera
Introducció al full de càlcul
  Pràctica

Exercicis

En aquesta pràctica tornareu a treballar amb gràfics de barres verticals, però amb algunes novetats:

• Diferències en la representació gràfica per files i per columnes.
  • Inclusió de rètols de dades en els gràfics.
L'exemple que ens servirà per analitzar aquestes novetats és una representació gràfica dels resultats acadèmics obtinguts per un determinat nivell en un centre d'ensenyament, en quant al nombre d'àrees suspeses (o no superades satisfactòriament) corresponent a tres avaluacions.

Representareu les mateixes dades de dues maneres diferents i comprovareu la utilitat de cada representació. Una de les representacions serà:

Pràctica

Construcció del full de càlcul

• Seleccioneu un nou full del llibre MODUL2. Anomeneu-lo Avaluacions.
  • Entreu els rètols de les files 2 i 3 i de la columna B. Modifiqueu-los per tal que tinguin l'aspecte que es veu a la figura.
  • Modifiqueu les mides de files i columnes de la manera habitual.
  • Entreu les dades numèriques del rang C4:E7.
  • Entreu a C9 la fórmula  =SUMA(C4:C7). Copieu-la sobre D9:H9
  • Seleccioneu el rang F4:H9 i doneu-li el format numèric de percentatge amb un decimal (vegeu la pràctica 3 del mòdul 1).
  • Entreu la fórmula =C4/C$9 per obtenir el percentatge d'alumnes que no han suspès cap matèria en la primera avaluació. Copieu aquesta fórmula a la resta del rang F4:H7.
  • Doneu un color verd clar al fons i traieu la quadrícula del full, si és visible,, com havíeu fet a les pràctiques 6 i 7 del mòdul 1.
  • Introduïu la quadrícula que es veu a la figura (vegeu pràctica 7 del mòdul 1).
  • Deseu el llibre.

Construcció del  primer gràfic

• Seleccioneu el rang B3:E7 i accediu a l'assistent per a gràfics de la manera habitual. La figura anterior us indica on ha de situar-se la finestra gràfica.
  • A la primera finestra de l'assistent, han d'estar activades les opcions Primera fila como etiqueta i Primera columna como etiqueta. Premeu Siguiente.
  • A la segona finestra seleccioneu el tipus de diagrama Columnas (tercer de la primera fila). Activeu l'opció Representación de texto en previsualización. A l'apartat Datos en proveu d'activar Filas o Columnas alternativament i observeu la diferència entre els gràfics que surten. En aquest cas us interessa que quedi activada l'opció Filas perquè les diferents avaluacions surten a l'eix horitzontal. Premeu Avanzar.
  • A la tercera finestra trieu el primer subtipus de gràfic (Normal) i desactiveu l'opció Eje Y. No necessitem tenir cap línea de quadrícula. Premeu Avanzar.
  • A la quarta finestra entreu el títol Àrees suspeses com a títol del diagrama, Alumnes com a títol de l'eix Y i Avaluacions com a títol de l'eix X. Deixeu activada la llegenda. Premeu Crear.

El gràfic obtingut s'assembla força al de la figura inicial. A continuació acabareu d'introduir-hi els elements que falten. En primer lloc hi incloureu els rètols de dades:

• Feu que la finestra gràfica estigui seleccionada amb vora grisa i accediu al menú Insertar | Etiqueta datos. Activeu l'opció Indicar valor i como número. Accepteu.

A continuació podeu acabar alguns detalls finals:

• Sense modificar la selecció, podeu canviar el format dels títols. Accediu al menú Formato. En aquest menú trobareu les opcions Título, Leyenda i Eje on podeu canviar la mida i la font dels diferents rètols. Comproveu-ho.
  • Encara amb la mateixa selecció podeu dibuixar una vora per a la finestra gràfica. Accediu a Formato | Superficie del diagrama | Bordes i trieu un estil i un color.
  • Si voleu canviar la mida dels rètols de dades, cliqueu sobre una de les barres. Hauran quedades seleccionades totes les del mateix color. Amb el botó dret del ratolí accediu a Propiedades del objeto | Caracteres i trieu la mida. Repetiu aquest procés per a les altres barres.

Aquest gràfic ja està acabat. Observeu com per a cada avaluació ens compara el nombre d'alumnes que ha suspès un nombre determinat d'àrees. Si ens fixem en els colors de les barres, podem observar la seva evolució a través de les tres avaluacions.

• Deseu el llibre

Construcció del segon gràfic

A continuació us proposem la construcció d'un segon gràfic de barres a partir de les mateixes dades anteriors, però que tindrà un aspecte diferent. El resultat ha de ser semblant a:

Fixeu-vos en les diferències dels dos gràfics. Per arribar-hi cal que repetiu to el procés anterior amb els canvis següents:

• A la segona finestra de l'assistent, cal mantenir activada l'opció Columnas.
    • Els rètols del títol del gràfic i de l'eix horitzontal són diferents.
  • Situeu el gràfic nou al costat del primer i observeu-ne les diferències.
  • Canvieu algunes dades del rang C4:E7 i fixeu-vos com varien automàticament els dos gràfics.
  • Deseu el llibre.