![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
Propostes didàctiques | |
Orientacions metodològiques | |
![]() |
Cal tenir present que l'ús de l'ordinador no s'ha de contemplar com darrera finalitat sinó com una eina de treball més que pot complementar i millorar els recursos emprats actualment en l'educació musical. D'aquí la importància de planejar i dissenyar adequadament les diferents estratègies d'ensenyament-aprenentatge per treure el màxim profit d'aquestes tecnologies. Al llarg del curs s'han esmentat diverses propostes d'aplicació didàctica de les diferents possibilitats que l'ordinador ofereix a l'educació musical: com a suport interactiu per a la realització d'exercicis, com a eina d'experimentació, creació i expressió, com a suport a l'audició i l'anàlisi, com a font d'informació, com a eina de comunicació i intercanvi... Cal destacar que l'ús de l'ordinador en l'educació musical facilita, en gran mesura, l'atenció a la diversitat de l'alumnat ja que permet dissenyar i realitzar una mateixa activitat amb diferents graus de complexitat. Com s'ha pogut comprovar, la informàtica ofereix unes noves possibilitats que ajuden a assolir els objectius de l'educació musical. L'ordinador, a més a més de ser un element motivador i que estimula l'autoaprenentatge, esdevé una magnífica eina d'anàlisi permetent aïllar, manipular i destacar els diferents elements que formen l'estructura d'una obra o d'un fragment musical. També, al mateix temps que s'escolta la peça musical, permet visualitzar i seguir la partitura o un esquema formal de la mateixa. Pel que fa a la interpretació, l'ordinador pot ajudar a millorar el control de la pulsació i el tempo o, senzillament, es pot utilitzar com si es tractés d'un instrument més. A partir de l'ús de les tecnologies de la informació
i la comunicació la creació musical es situa a l'abast del
principiant. L'alumne, encara que no tingui coneixements de composició,
pot arribar a crear música al mateix temps que experimenta. |
L'espai | |
![]() |
Les diferents activitats d'aprenentatge musical es poden dissenyar en funció a dos espais bàsics: l'aula d'informàtica i l'aula de música. L'aula d'informàtica permetrà realitzar les activitats amb ordinadors de tot un grup-classe. Si es disposa d'un ordinador instal·lat a l'aula de música es pot utilitzar com a recurs que complementi la classe: audició i anàlisi de fragments musicals, audició i anàlisi d'una peça en conjunt i de les diferents veus per separat, audició i anàlisi de la instrumentació d'una obra, suport a l'aprenentatge d'una cançó (karaoke), acompanyament a la interpretació vocal o instrumental, exemplificació i il·lustració (visual i auditiva) de les explicacions del docent (música aleatòria, organologia, etc.)... o com una eina de treball utilitzada per un màxim de dos o tres alumnes durant la classe, al mateix temps que es realitzen altres activitats simultànies. És recomanable la utilització d'auriculars sempre que es desenvolupin activitats simultànies a l'aula de música o s'utilitzin diversos ordinadors a l'hora, a l'aula d'informàtica. |
![]() |
|