Enrera
Mòdul 7
Informàtica i educació musical
  Pràctica
1
2
3
4
Propostes didàctiques
   
Exercicis
Exercicis
 
 
   
Propostes didàctiques
   
Orientacions metodològiques
   
Informació

Cal tenir present que l'ús de l'ordinador no s'ha de contemplar com darrera finalitat sinó com una eina de treball més que pot complementar i millorar els recursos emprats actualment en l'educació musical. D'aquí la importància de planejar i dissenyar adequadament les diferents estratègies d'ensenyament-aprenentatge per treure el màxim profit d'aquestes tecnologies.

Al llarg del curs s'han esmentat diverses propostes d'aplicació didàctica de les diferents possibilitats que l'ordinador ofereix a l'educació musical: com a suport interactiu per a la realització d'exercicis, com a eina d'experimentació, creació i expressió, com a suport a l'audició i l'anàlisi, com a font d'informació, com a eina de comunicació i intercanvi...

Cal destacar que l'ús de l'ordinador en l'educació musical facilita, en gran mesura, l'atenció a la diversitat de l'alumnat ja que permet dissenyar i realitzar una mateixa activitat amb diferents graus de complexitat.

Com s'ha pogut comprovar, la informàtica ofereix unes noves possibilitats que ajuden a assolir els objectius de l'educació musical. L'ordinador, a més a més de ser un element motivador i que estimula l'autoaprenentatge, esdevé una magnífica eina d'anàlisi permetent aïllar, manipular i destacar els diferents elements que formen l'estructura d'una obra o d'un fragment musical. També, al mateix temps que s'escolta la peça musical, permet visualitzar i seguir la partitura o un esquema formal de la mateixa.

Pel que fa a la interpretació, l'ordinador pot ajudar a millorar el control de la pulsació i el tempo o, senzillament, es pot utilitzar com si es tractés d'un instrument més.

A partir de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació la creació musical es situa a l'abast del principiant. L'alumne, encara que no tingui coneixements de composició, pot arribar a crear música al mateix temps que experimenta.

   
  L'espai
   
Informació

Les diferents activitats d'aprenentatge musical es poden dissenyar en funció a dos espais bàsics: l'aula d'informàtica i l'aula de música.

L'aula d'informàtica permetrà realitzar les activitats amb ordinadors de tot un grup-classe.

Si es disposa d'un ordinador instal·lat a l'aula de música es pot utilitzar com a recurs que complementi la classe: audició i anàlisi de fragments musicals, audició i anàlisi d'una peça en conjunt i de les diferents veus per separat, audició i anàlisi de la instrumentació d'una obra, suport a l'aprenentatge d'una cançó (karaoke), acompanyament a la interpretació vocal o instrumental, exemplificació i il·lustració (visual i auditiva) de les explicacions del docent (música aleatòria, organologia, etc.)... o com una eina de treball utilitzada per un màxim de dos o tres alumnes durant la classe, al mateix temps que es realitzen altres activitats simultànies.

És recomanable la utilització d'auriculars sempre que es desenvolupin activitats simultànies a l'aula de música o s'utilitzin diversos ordinadors a l'hora, a l'aula d'informàtica.

   
   
 
Amunt