Enrera
Mòdul 6
Informàtica i educació musical
  Pràctica
1
2
3
4
Propostes didàctiques
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica consisteix en una primera aproximació al programa freeware, Punto y Tono.

   
Punto y Tono
   

Punto y Tono és un programa que permet interrelacionar música i dibuix: a partir d'una música permet crear un dibuix, o a l'inrevés, a partir d'un dibuix permet crear música.

Els autors d'aquest programa, Manuel Jander i Mario Arenas, proposen com objectiu, aprofitar la representació gràfica de la música per ampliar les possibilitats creatives. També apunten les possibilitats que ofereix el programa per crear espectacles musicals utilitzant l'opció de reproducció en pantalla completa i l'ús d'un projector.

 

   
Pràctica
Instal·lació i funcionament bàsic
   
 

Per instal·lar Punto y Tono, feu doble clic sobre el fitxer setup.exe que trobareu a la carpeta materials/td113/programes/puntoytono del CD-ROM Materials de Formació o que podeu baixar de la web www.geocities.com/puntoytono/.

Seguiu els passos que us demana l'instal·lador.

Un cop acabada la instal·lació podeu executar el programa des del menú Programes del Windows.

  • Feu clic al botó Instrumentos (imatge 1) per obrir la finestra del mateix nom.

 

 
 

Imatge 1

 

 
  • Obriu la finestra Dispositivos MIDI a usar, clicant el botó Dispositivos MIDI de la finestra Instrumentos i seleccioneu els dispositius MIDI que vulgueu utilitzar, tant d'entrada com de sortida. (Imatge 2)

 

 
 

Imatge 2

 

 
  • Tanqueu la finestra Dispositivos MIDI i feu clic al botó per tancar la finestra Instrumentos.
  • Obriu la finestra Herramientas de dibujo, fent clic al botó Herramientas.

Disposeu les finestres de manera que les dues siguin visibles. Feu clic a la barra de control i arrossegueu la finestra per situar-la allà on vulgueu. (Imatge 3)

 

 
 

Imatge 3

 

 
  • Feu clic, amb el botó esquerra del ratolí, al botó per seleccionar l'eina Línea.
  • Traceu algunes línies en la pantalla d'edició de Punto y Tono. (Imatge 4)

Fixeu-vos que al costat del cursor apareix el nom de la nota que s'està reproduint.

  • Escolteu el resultat clicant sobre el botó Reproducir .

 

 
 

Imatge 4

 

Atenció !

Podeu escollir l'amplada i forma de línia. (Imatge 9)

 

 
 

Imatge 9

 

 

Deseu el resultat com arxiu MIDI.

  • Feu clic al menú Archivo | Guardar como MIDI i deseu el fitxer amb el nom m6p4_01.mid. Podeu obrir aquest fitxer amb el Music Time i comprovar el resultat.
  • A continuació cliqueu el botó Borrar todo per esborrar la pantalla d'edició. Us sortirà una finestra on diu: Destrucción total! No us amoïneu, premeu Aceptar.

Podeu experimentar amb les diferents eines de dibuix tenint en compte que:

  • Si voleu dibuixar diverses vegades una mateixa figura, realitzeu el dibuix amb el botó dret del ratolí.
  • Podeu iniciar i aturar la reproducció amb la barra d'espais.
  • Cada color es pot associar a un timbre des de la finestra Instrumentos. Podeu escoltar el timbre del color seleccionat fent clic en la casella que mostra el color. (Imatge 5)

 

 
 

Imatge 5

 

 
  • Podeu canviar la posició del cursor prement, simultàniament, els dos botons del ratolí sobre la finestra d'edició. La posició es mostra amb una línia vertical en la barra gris que hi ha sota la finestra d'edició. (Imatge 6)

 

 
 

Imatge 6

 

 
  • Fent clic amb el botó dret del ratolí, podeu insertar events o veure la llista d'events.
  • Si introduïu informació a través d'un teclat extern, heu d'activar la casella MIDI Echo per a que tota la informació MIDI d'entrada sigui transmesa vers la sortida MIDI.
  • Les funcions de canviar color, que trobem a la finestra Herramientas de dibujo, i estadística actuen sobre tot el dibuix si no hi ha cap àrea seleccionada. Quan hi ha una àrea del dibuix seleccionada, aquestes funcions actuen sobre l'àrea seleccionada.
  • Per configurar els colors amb el mateix canal o amb el mateix dispositiu de sortida, només cal fer doble clic en el control.
  • Per modificar el tamany d'una imatge que es troba en una àrea seleccionada, arrossegueu el marge dret o inferior de la selecció. Si arrossegueu l'angle inferior dret, no es perd la proporció d'altura i amplada. (Imatge 7)

 

 
 

Imatge 7

 

   
Pràctica
Eines de dibuix
   
 

Per a dibuixar quadrats i rectangles

Per a dibuixar cercles i el·lipses

Per a seleccionar si la forma ha d'estar buida o plena

Per a dibuixar ones

Per a dibuixar línies

Llapis

Per a seleccionar traç continu o discontinu

Goma d'esborrar

Per a seleccionar la forma del llapis o de la goma d'esborrar

Spray

Densitat spray.

Diàmetre spray.

Pot de pintura

Per a recollir color

Reprodueix el so al passar el punter del ratolí amb el botó esquerra premut per sobre el dibuix.

Per a seleccionar una àrea.

Color (timbre) aleatori

Brillo (intensitat) aleatòria

 

   
Pràctica
Obrir un fitxer MIDI
   
 

En aquesta part de la pràctica obrirem un fitxer MIDI i, posteriorment el desarem com un fitxer de mapa de bits (dibuix).

  • Obriu el programa Punto y Tono.
  • Aneu al menú Archivo | Abrir Archivo MIDI i obriu el fitxer bach.mid que podeu trobar a la carpeta D113/fitxers.
  • Marqueu la casella, Pantalla Completa. (Imatge 8)
  • Premeu el botó Reproducir per escoltar la peça MIDI i visualitzar la imatge a pantalla completa.
  • Aneu al menú Archivo | Guardar Como Bitmap i deseu el fitxer amb el nom m6p4_02.bmp.

 

 
 
Imatge 8
   
   
 
Amunt