|
||||||||||||||||
| Pràctica |
|
Exercicis
|
||||||||||||||
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és familiaritzar-se amb l'edició de seqüències i en l'ús de les finestres Lista de Eventos i Matrix. |
|
| Edició de seqüències i events | |
|
En aquesta pràctica obrirem el fitxer que heu modificat en la pràctica anterior i l'heu desat amb el nom m5p1_01.lso i editarem algunes de les seqüències que el formen.
|
|
|
|
Edició de seqüències |
|
|
|
|
En la finestra Arrange
es poden desplaçar seqüències
a altres pistes o a altres posicions utilitzant l'eina punter
|
|
Ara inserirem una part B abans de la secció groove.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 1
|
|
|
|
Recordeu que si us equivoqueu podeu desfer el darrer pas de l'edició anant al menú Edición | Deshacer. Podeu tenir seleccionada una eina diferent per a cada botó del ratolí. L'únic que heu de fer és clicar sobre l'eina que vulgueu amb el botó del ratolí que desitgeu.
|
|
A continuació haureu de copiar la secció "tema B" a l'àrea que ha quedat buida al moure la secció "groove".
A continuació, dividirem en dues parts la seqüència que acabem de copiar i transportarem un to la segona meitat.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 2
|
|
Fixeu-vos en el paràmetre Transponer en la caja de parámetros de secuencia. Si hi ha un asterisc vol dir que les seqüències seleccionades ja contenen valors de transposició però, com els paràmetres de seqüència sempre funcionen relativament, les diferències en la transposició es mantindran intactes.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 3
|
|
|
|
|
|
|
|
Imatge 4
|
|
|
El baix de la selecció que heu fet no ha estat transportat ja que és un loop i per tant no és una seqüència real. Si el voleu transportar l'heu de substituir per una còpia de la seqüència original.
|
|
|
|
La "Lista de eventos" |
|
A la llista d'events es poden veure tots els elements MIDI de la seqüència seleccionada en forma de llistat alfanumèric.
A la part superior de la finestra podeu veure el nom de les diferents columnes. La columna estatus informa de quin tipus d'event es tracta. Fixeu-vos que, a més a més de notes, hi ha d'altres tipus d'events. A l'esquerra de la finestra es troba un grup de botons que permeten filtrar la visualització dels diferents tipus d'events.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 5
|
|
|
|
Si torneu a clicar sobre cada un dels botons, reapareixeran, a la llista, els events corresponents a cada un dels botons activats.
|
|
A continuació inserirem dos canvis de programa, és a dir, canviarem d'instrument, per a poder passar d'un so de flauta en la primera meitat de la seqüència a un de sintetitzador per a la segona meitat.
|
|
![]() |
|
|
Imatge 6
|
|
|
|
![]() |
|
|
Imatge 7
|
|
|
Ara inserirem un segon canvi de programa:
|
|
![]() |
|
|
Imatge 8
|
|
|
|
|
|
L'editor "Matrix" |
|
L'editor Matrix s'utilitza per editar events de nota de forma gràfica. Les notes estan representades per unes barres. Aquest editor pot proporcionar una visió més precisa de la longitud, posició i velocitat de les notes.
|
|
|
|
El teclat, del marge esquerra de la finestra Matrix, ens permet conèixer l'altura de les notes.
|
|
La seqüència que heu seleccionat està formada per vuit acords que, cada un està representat per un conjunt de barres simultànies. Si us fixeu, podreu comprovar fàcilment que les longituds de nota del segon acord són desiguals i que hi ha una nota errònia en el quart acord.
|
|
|
|
Si cliqueu sobre el requadre que hi ha a la dreta del regle de compassos (imatge 9) i feu lliscar amunt o avall el ratolí mentre manteniu el botó premut, podeu reduir l'amplada mínima dels blocs per editar amb més precisió els events.
|
![]() |
|
|
Imatge 9
|
|
A continuació heu d'eliminar
la nota errònia.
|
|