![]() |
Mòdul
2
![]() |
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital![]() |
Pràctica ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer els significat dels paràmetres «compressió», «profunditat de color», «resolució», «extensió», «pes», «format» i «dimensions» de les imatges digitals, les seves relacions amb el pes de la imatge i saber modificar-los. | |
Els paràmetres
de definició d'una imatge digital amb el GIMP
Quan es parla d'una imatge digital gran o petita pot ser que faci referència a tres paràmetres diferents: l'espai que ocupa la imatge en la memòria de l'ordinador, o l'espai que ocupa el fitxer en el disc dur (ambdós expressats en KB...), o les dimensions de la imatge (amplada i alçada expressades en píxels, polzades, centímetres...). A partir d'ara, quan es parli de pes, es farà referència a l'espai que ocupa una imatge a la memòria RAM o a l'espai que ocupa el fitxer al disc; i quan es parli de dimensions, es farà referència a l'alçada o a l'amplada d'una imatge. Sovint, haureu de reduir el pes d'una imatge original, per exemple, per publicar-la en web o enviar-la per correu electrònic. Sempre que necessiteu reduir el pes d'una imatge, haureu de renunciar a alguna característica de la imatge original: haureu de prescindir d'algunes dades (compressió amb pèrdua), o desar-la amb menys colors dels que té en realitat (baixar la profunditat de color), o fer que es compongui de menys punts de color que l'original (baixar la resolució), o fer-la més petita (baixar els valors de les dimensions d'amplada i/o alçada). S'utilitzen molts paràmetres per definir les imatges digitals: resolució, pes, dimensions, profunditat de color, algorisme de càlcul o compressió, extensió del fitxer... |
|
![]() |
1. El format propi del GIMP: imatges *.xcf Deseu la imatge rosa.xcf a la vostra carpeta de treball del disc dur. Obriu-la amb el GIMP i poseu el punter del ratolí damunt la imatge. A diferents parts de la finestra, apareixen dades significatives de la imatge: rosa.xcf (nom del fitxer), 400 (píxels d'amplada), 300 (píxels d'alçada), 359, 162 (coordenades de posició actual del cursor), px (unitat de mesura), 100% (escala), 945 KBytes (memòria RAM que necessita la imatge).
Podeu accedir a altres informacions de la imatge al menú Visualitza / Finestra d'informació:
2. Fitxers sense compressió: *.bmp, *.tif Hi ha altres formats d'imatge més universals que el propi del GIMP. Conserven les informacions que permeten reproduir totes les característiques de la imatge original en la major part d'aplicacions i programes; les úniques informacions que no conserven són aquelles pròpies del GIMP. Amb la imatge
rosa.xcf oberta al GIMP, aneu al menú Fitxer / Un
cop desada la imatge, tanqueu-la Obriu una altra vegada la imatge rosa.xfc. Al menú Fitxer / Anomena i desa, trieu ara el tipus de fitxer *.tif. A les opcions de fitxer, seleccioneu Compressió= cap.
Tanqueu el GIMP i cerqueu al vostre ordinador les tres imatges que heu desat: rosa.xcf, rosa.tif i rosa.bmp. Comproveu que el seu pes és molt semblant: en el cas dels fitxers *.tif i *.bmp, idèntic (352 KB); en el cas del fitxer *.xcf, un pèl més baix.
3.
Compressió amb pèrdua: *.jpg
Els fitxers d'imatge sense compressió conserven totes les propietats de la imatge, per la qual cosa el seu pes sol ser molt gran. Sovint, es necessitarà rebaixar aquest pes, la qual cosa comportarà perdre part de la informació de la imatge. Obriu el fitxer
rosa.xcf amb el GIMP. Deseu la imatge en format Tanqueu la imatge
rosa.jpg. Torneu-la a obrir [1 Tanqueu la imatge
rosa.xcf. Cliqueu damunt la imatge rosa.jpg i retorneu-la
a escala 1:1, amb el selector Obriu una altra vegada la imatge rosa.xcf. Deseu-la ara amb el nom rosa2, format *.jpg, amb una qualitat del 15%. Si voleu, us podeu estalviar el pas de seleccionar el tipus de fitxer del desplegable, escrivint directament rosa2.jpg al camp nom del fitxer:
Tanqueu
la imatge rosa2.jpg i torneu-la a obrir [1 Tanqueu el GIMP i cerqueu al vostre ordinador les dues imatges *.jpg que heu desat: rosa.jpg i rosa2.jpg. Comproveu que el pes de rosa.jpg és inferior al de les imatges rosa.tif o rosa.bmp (unes 25 vegades menys pesant) i que la imatge rosa2.jpg, que és la que té menys qualitat, és també la que té menys pes (unes 90 vegades menys pesant).
Podeu fer més proves de qualitat: 100%, 50%...; establiu, de manera intuïtiva, a quin valor hi ha millor relació entre la qualitat de la imatge i el seu pes.
4. Compressió sense pèrdua: *.gif i *.png Una altra opció que teniu per comprimir imatges és utilitzar els formats *.gif o *.png. Aquests formats són més indicats per a gràfics, on les ombres i les trames subtils de colors no siguin gaire significatives. Deseu la imatge flors.xcf a la vostra carpeta de treball amb el GIMP. Obriu-la i observeu les seves propietats amb el menú Visualitza / Finestra d'informació:
Amb el menú
Fitxer / Anomena i desa, deseu la imatge en format Tanqueu la imatge flors.gif. Obriu novament flors.xcf, deseu la imatge en format *.png (flors.png), i accepteu els paràmetres que el GIMP us opfereix per defecte. Quant al nivell de compressió, trieu un nivell 0. Contrasteu, amb el menú Visualitza / Finestra d'informació, que no hi ha diferències significatives respecte a la imatge flors.xcf.
Tanqueu la imatge flors.png, obriu la imatge flors.xcf i deseu-la com a flors2.png, amb un nivell de compressió entre 5 i 9. Tanqueu el GIMP i cerqueu al vostre ordinador les quatre imatges que heu desat: flors.xcf, flors.png, flors2.png i flors.gif. Comproveu que el pes més alt correspon a la primera, el més baix a l'última i els pesos intermitjos als dos fitxers *.png.
5. Profunditat de color El formats
*.gif i *.png aconsegueixen comprimir les imatges rebaixant
el nombre de colors, o sigui, rebaixant la profunditat de color [2 Deseu la imatge flor.xcf a la vostra carpeta de treball del disc dur. Obriu-la amb el GIMP. Deseu-la en format flor.png, amb una compressió igual a 0. Comproveu, amb el menú Visualitza / Finestra d'informació, que el tipus de visualització (informació de color de la imatge) és color RGB (o color real, o milions de colors), i la classe i profunditat visuals (manera com es presenta a la pantalla) és 24 bits (milions de colors).
Obriu el menú Imatge / Mode i trieu l'opció Indexat. A la finestra que us apareixerà, deixeu les opcions per defecte; procureu que el valor del camp Nombre màxim de colors sigui 256. ,
Comproveu, al menú Visualitza / Finestra d'informació, que el tipus de visualització (profunditat de color de la imatge) s'ha reduït, mentre que la presentació en pantalla de la imatge segueix admetent milions de colors (24 bits).
Torneu al menú Imatge / Mode i trieu l'opció RGB. La imatge torna a poder acceptar matisos cromàtics de milions de colors. Torneu al menú Imatge / Mode, trieu l'opció Indexat i, a la pantalla que us apareix tot seguit, canvieu la profunditat de color a 4 colors. Observeu els canvis en els matisos de color de la imatge i en els paràmetres del menú Visualitza/ Finestra d'informació. Deseu la imatge amb format flor2.png, amb una compressió igual a 0.
Feu diferents proves amb diferents nombres de colors utilitzant, també, l'opció Escala de grisos, i deseu les diferents imatges sempre en format florx.png, sense compressió. Quan acabeu, tanqueu el GIMP i cerqueu al vostre ordinador les imatges flor1.png, flor2.png... Comproveu que, malgrat utilitzar la mateixa compressió (0) en totes les imatges, el pes dels diferents fitxers varia en funció del nombre de colors. Una imatge amb una profunditat de color de 24 bits no pressuposa que la imatge contingui milions de colors, simplement pressuposa que pot contenir-los. Habitualment, les imatges solen tenir entre unes desenes i uns pocs milers de colors. Tanqueu les imatges i torneu a obrir flor.xcf. Aneu al menú Capes / Colors / Anàlisi del cub de color. Observeu
les dades que fan referència al nombre de colors: Per
últim, les imatges amb color indexat no poden reproduir totes les
gammes de color. Amb la imatge flor2.png oberta, seleccioneu l'eina
pinzell
6. Resolució d'una imatge, resolució del monitor i resolució de la impressora La resolució
d'una imatge es correspon amb la quantitat de píxels que la descriuen.
Sol mesurar-se en píxels per polzada (ppp o ppi) [3 Deseu les imatges
silvestre.jpg i silvestre2.jpg
a la vostra carpeta de treball del disc dur. Podeu comprovar que la diferència
en el pes dels dos fitxers: 725 i 55 KB, respectivament. Obriu-les amb
el GIMP
i visualitzeu-les a escala
Observeu que la imatge amb més resolució apareix més gran (4,16 vegades més gran, la mateixa proporció que hi ha entre 300 i 72). Això no és degut al fet que sigui més gran en realitat, sinó al fet que la vostra pantalla només pot presentar 72 píxels per polzada, en lloc dels 300 que en realitat caldria representar. El GIMP us presenta en pantalla tots els píxels que conté la imatge. En no poder encabir més de 72 píxels per polzada, ho soluciona fent la imatge més gran. Proveu ara, a la imatge silvestre.jpg, de rebaixar la resolució. Obriu el menú Imatge / Mida d'impressió.
Baixeu la resolució
amb els botons
Configurant la resolució del vostre monitor, podeu veure les imatges més o menys nítides, i més o menys definides. Cada monitor sol tenir unes possibilitats pròpies a l'hora de presentar la informació en pantalla, que van des d'una configuració molt bàsica dels prmeres monitors en color, ara ja obsoleta (640 x 480 píxels i 256 colors) fins a configuracions on els píxels es concentren per donar qualitats molt acceptables (1400 x 1050, 32 bits, per exemple).
7. Dimensions de les imatges Per últim, podeu reduir el pes d'una imatge reduint-ne les dimensions (alçada i/o amplada). Deseu la imatge lila.xcf a la vostra carpeta de treball del disc dur. Obriu-la amb el GIMP i fixeu-vos en els paràmetres Dimensions del píxel i Mida en memòria al menú Visualitza / Finestra d'informació. Reduïu les dimensions de la imatge amb el menú Imatge / Escala la imatge. Escaleu-la a unes dimensions de 100 x 75 píxels.
Deseu la imatge nova com a lila2.xcf. Observeu els canvis al menú Visualitza / Finestra d'informació. Sortiu del GIMP i compareu el pes dels dos fitxers. Observeu que el pes del segon és unes 16 vegades més petit que el de la imatge original, la qual cosa es correspon amb el canvi de dimensions de manera proporcional (4 vegades més petita d'amplada per 4 vegades més petita d'alçada).
|