Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona


![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Introducció | |||||||||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és proporcionar informació al professorat de llengua d'educació primària sobre els recursos i les possibilitats que ofereixen Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea. Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d'informació de tot tipus. Hi ha material a la xarxa que possibilita el treball a l'aula: en tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, Flash, PDF...) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència docent. A través d'Internet, és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear material o, senzillament, disposar d'informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb una qualitat excel·lent. Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d'aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s'hi troba. Per això, cal familiaritzar-se en l'ús dels cercadors i autodisciplina per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre's en navegacions poc productives. Cal tenir en compte que la incorporació a la xarxa de noves eines (blocs, wikis, entorns col·laboratius, fòrums, etc.) permet al professorat fer-ne aplicacions didàctiques on l'intercanvi i la col·laboració condueixen cap a canvis significatius en la forma d'ensenyar i aprendre. Per començar, s'ha d'agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de llengua publicat de forma desinteressada a Internet, la seva generositat i la feina feta: sense ells aquest curs no es podria fer realitat. |
|||||||||||||||||||||
Objectius
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Format
|
|||||||||||||||||||||
Per seguir aquest curs, podeu optar entre:
|
|||||||||||||||||||||
Estructura | |||||||||||||||||||||
El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La seva durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per mòdul i 9 hores per fer el projecte. El disseny d'un curs com aquest plantejava, sobre la seva estructura, el dilema següent:
Si l'opció escollida hagués estat la primera, s'haurien elaborat mòduls que portarien títols com: "Quaderns virtuals", "Blocs", " JClic", etc. Mòduls que, probablement, necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l'oferta formativa del Departament d'Educació. També cal considerar que el propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC. Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria va ser el més adient. A cada mòdul es presenten recursos diversos amb un nexe curricular comú. Per dur a terme els objectius del curs, s'havien d'analitzar els continguts d'Internet i de les TIC que es podien aplicar als diversos àmbits curriculars i concretar-ho de manera diferenciada per als cicles inicial, mitjà i superior. Una vegada presa aquesta opció, quedava decidir si calia oferir dos cursos diferenciats: un per a llengua catalana i un altre per a llengua castellana. Es va optar per oferir-ne un, ja que els continguts, els objectius i les estratègies d'aprenentatge, en molts casos, són comuns, i són les exemplificacions en una o altra llengua les que marquen la diferència, per la qual cosa, a cada mòdul, hi ha exemples en llengua catalana i llengua castellana. Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:
|
|||||||||||||||||||||
Els exercicis que heu de lliurar, perquè us siguin d'utilitat a l'aula, els podeu redactar en la llengua que desitgeu i per al curs que impartiu, d'aquesta manera, disposareu d'un material que serà aplicable directament a la vostra aula. |
|||||||||||||||||||||
Mapa de les pràctiques | |||||||||||||||||||||
Per accedir als continguts del curs, podeu seguir l'ordre dels mòduls. També és possible navegar per les pràctiques a través del recurs utilitzat (XTEC, edu365, etc.) o altres (cicles, etapa, etc.). Vegeu el mapa de les pràctiques. | |||||||||||||||||||||
Requeriments tècnics | |||||||||||||||||||||
Els materials d'aquest curs es poden visualitzar amb les versions actualitzades dels navegadors Mozilla Firefox i Internet Explorer (eines accessibles des del DVD Materials de formació 2007 i a l'aplicatiu CDWeb). | |||||||||||||||||||||
Per fer aquest curs, es requereixen unes
destreses i uns coneixements bàsics en el domini de l'entorn
Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb
operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar,
instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu
electrònic...
Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb un recopilatori de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||||||||
Les icones utilitzades són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Tutoria | |||||||||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o una tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i les preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu educampus Formació (http://edu365.cat/educampus ). Per a aquest mitjà, podeu demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis. | |||||||||||||||||||||
Lliurament d'exercicis | |||||||||||||||||||||
En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els
exercicis de cada mòdul, comprimits en format ZIP perquè
ocupin el mínim espai possible, amb el nom d'usuari/ària
i el número de l'exercici, sempre des de la plataforma educampus Formació. |
|||||||||||||||||||||
Projecte | |||||||||||||||||||||
El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per superar el curs. Es pot lliurar en qualsevol format informàtic: document de text en format OpenOffice, PDF..., conjunt de documents HTML, presentació en PowerPoint o en OpenOffice, etc. Podeu escollir una de les dues opcions següents: A. El projecte consisteix realitzar un treball amb els vostres alumnes per tal que creïn entrades a la Viquipèdia (Mòdul 1, pràctica 5). Caldrà fer arribar al vostre tutor/a una programació (un full és suficient) de l'activitat on constarà:
B. El projecte consisteix en crear un llibre a La Prestatgeria
(Mòdul 3, pràctica 5). El llibre haurà de tenir
l'índex i, com a mínim, quatre capítols, cadascun
amb vàries pàgines que incloguin text i imatges. Recordeu que, per crear un llibre:
Caldrà fer arribar al vostre tutor/a una programació (un full és suficient) de l'activitat on constarà:
|
|||||||||||||||||||||
Calendari | |||||||||||||||||||||
Vegeu el calendari de l'activitat. | |||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||