DEI1: Estratègies TIC per a l'Educació Infantil

Mòdul 2: La imatge

Pràctica 2

El dibuix digital

Els programes de dibuix a la seva interfície presenten unes eines que al ser escollides ensenyen uns paràmetres a modificar. Per tant, tenen una part en comú que no heu de reaprendre cada vegada que n’utilitzeu un. Però, presenten unes característiques que afavoreixen un cert tipus de dibuix, que va des de més creatiu a més tancat. Veureu un programa de dibuix artístic, un de dibuix amb simetries, exemples d’ús de plantilles i un amb dibuixos predissenyats.

1. El dibuix digital a l’aula

Dibuixar és una pràctica habitual a les aules. Amb les TIC també donem diferents opcions de dibuix, tant si treballem en una aula d’informàtica, com si ho fem en el racó de l’ordinador de l’aula ordinària. Les aplicacions que veureu són de fàcil instal·lació, utilització i no necessiten màquines gaire potents per a que funcionin correctament. Us permetran fer treballs multimèdia, incorporant-hi fotografia, música i vídeo.

La habilitat en la utilització dels programes per part dels alumnes depèn dels seus coneixements previs, que estiguin acostumats a usar eines semblants i de les indicacions que els donem. Serà convenient combinar els programes i les activitats de diferents maneres amb els objectius adequats a l’edat i el treball de diferents tipus de dibuix. Hem de garantir que tinguin temps i espais de llibertat i intimitat per a manipular els recursos que tenen a l’abast. Per aprofundir en activitats Educació Artística del CNICE accediu a la web de Eucación artística

Una de les possibilitats que ofereixen és la de realitzar un dibuix entre tots, on cadascú en faci una part o que el dibuix sigui la suma barrejada de totes les intervencions. És una oportunitat per a tenir una obra de tot el grup perquè tothom ha participat en la seva elaboració. És molt recomanable donar, sempre que sigui possible, identitat i importància a les obres, per exemple, guardant-les amb un nom que les faci úniques i especials.

2. Dibuix artístic: el Tuxpaint

El Tuxpaint és un programa de dibuix de lliure còpia i distribució pensat per als més petits. El podeu descarregar des de l’apartat CDWEB http://jasper.xtec.cat:7451/cdweb/CDpaquet.GeneralServlet de la XTEC.

cdweb.jpg

Cliqueu l’apartat Formació i després Materials de Formació - actualitzat - i entreu a l’apartat Eines.

xtux_2.jpg

Busqueu i cliqueu el TuxPaint. Cliqueu el fitxer que està a la part central de la pàgina i l’executeu.

xtux_3.jpg

En la instal·lació trieu idioma Català, accepteu la llicència d’ús i seguiu la instal·lació normalment.

xtux_4.jpg

Escolliu l’opció drecera a l’escriptori i feu doble clic per engegar el programa.

tuxx.jpg

Les seves eines (a la part esquerra) que fan variar les icones de la dreta són:

I van acompanyades de les accions:

Veieu en els exemples, dibuixos fets per alumnes de P3 del CEIP Pere Vila, on es relacionen figures geomètriques i el número de costats que tenen.

imagen6.jpg imagen1.jpg

3. Dibuix amb simetries: el Calidoscopi

El Calidoscopi és un programa de dibuix creat per Bernat Orellana (porellan@xtec.cat) de lliure ús dins el sistema educatiu de Catalunya en activitats sense ànim de lucre. S’ha aplicat també en la formació d’adults i educació especial. Motiva a investigar les formes. El podeu descarregar clicant el disquet des de http://www.xtec.es/cgi/programari_educatiu quan busqueu la paraula Calidoscopi.

calidos.jpg

Per instal·lar-lo cliqueu el fitxer que s’ha baixat, calidosc, indiqueu Continuar a la primera finestra que apareix i D’acord quan ja ha fet la instal·lació.

xcalid.jpg

Per defecte, crea un accés directe que podeu enviar a l’escriptori amb el botó dret del ratolí per executar el programa.

Permet la creació de dibuixos a partir de diferents eixos de simetria que coincideixen en un punt central. En un primer moment, és molt bo per a que els nens agafin confiança en l’ús del ratolí. Quan s’adonen que la pantalla dóna forma i color als seus moviments se senten reforçats, més encara quan a l’adult li agrada el dibuix. També el podeu utilitzar per a crear mandales i pintar-los a mà una vegada impresos.

303.jpg

Eines de dibuix de la part esquerra:

Eines de la dreta:

El menú arxius inclou:

En un nivell més avançat podeu jugar a dibuixar emocions i estats d’ànim. Els resultats són sorprenents.

monica10.jpg samir.jpg optimisme.jpg

4. Dibuix amb l’ús de plantilles

Quan voleu facilitar el treball o busqueu un resultat molt concret podeu utilitzar una plantilla, que seria un dibuix començat o sense pintar que han d’acabar els alumnes. Els podeu treballar amb qualsevol dels programes de dibuix que teniu a l’abast, com el Paint, Gimp, Kidpix o PaintShopPro. Les plantilles les podeu fer vosaltres o utilitzar-ne de ja creades. Les podeu fer servir a qualsevol edat.

Podeu veure exemples a pàgines com Dibujos para pintar. Consulteu, però, les condicions d’ús de la mateixa pàgina.

Experiència: un exemple del treball amb plantilles és ArtiGenere, web feta per alumnes des de P3 d’Educació infantil fins a 6è d’Educació primària i els seus mestres del CEIP Floresta. Intenteu fer una reflexió sobre com afrontar les desigualtats de gènere i les relacions humanes a través de dibuixos pintats pels i les alumnes; les cites i les obres dels artistes de diferents èpoques i estils.

5. Dibuix i text: el Petit Escriptor

Moltes aplicacions gràfiques donen l’opció d’incloure un text i els editors de textos permeten inserir imatges. El significat de la imatge pot canviar quan es modifica el seu context. Sovint el text ajuda a entendre les imatges, com els peus de foto a les pàgines dels diaris; altres vegades, però, són les imatges les que ens ajuden a entendre el text. La relació entre text i imatge és complementària i asimètrica.

El Petit Escriptor, l’Storybook Weaver, és un programa dissenyat per a escriure, però inclou un bon grapat de dibuixos i escenaris que permeten infinites combinacions. Serveix per a treballar la concordança i coherència entre text descriptiu i imatge. També permet crear petites seqüències narratives inventades o reals, en les quals podem identificar l’espai, el temps, personatges, el receptor...

En el primer contacte és bo que l’alumne experimenti i provi tot allò que el programa li permet fer. Més endavant, podeu demanar que busquin un text adequat a un dibuix i a l’inversa, que a partir d’un dibuix escriguin el text que creguin apropiat. I ens permet avaluar els objectius treballats.

Podeu aprofitar aquest programa per a desenvolupar i il·lustrar els aprenentatges de les diferents àrees de coneixement. Permet fer composicions conjuntes de tota la classe, bé passant per un ordinador un a un, o bé amb l’ajuda del projector. Per exemple, entre tots els companys de la classe podeu escriure un conte, explicar algun fet significatiu de la vida de l’escola o de l’aula, o el que creieu oportú.

Per a executar el programa podeu copiar el CD (de dotació del Departament) sencer a la unitat C:\ del disc dur o a la unitat S:\ de la xarxa i cridar l’arxiu Sbw.exe. Si us surt un avís sobre els colors heu de clicar D’Acord.

epeidioma.jpg

Per canviar l’idioma heu d’anar a l’opció preferències, Preferences al menú arxius, Files, una vegada el programa ja està instal·lat. Per a que funcioni el canvi, cal tancar i tornar a entrar al programa.

epe.jpg

A la primera pantalla gràfica presenta la porta per sortir, la impressora per imprimir i el llibre en blanc per a escriure. Si cliqueu aquest últim podeu escollir entre:

Si cliqueu Nuevo, accediu a la Portada del conte. Podeu modificar les opcions amb les icones de la part esquerra: Títol, Autor, Comentari, Vora-Marc, Música i Colors. Per passar pàgina, cliqueu sobre les fletxes de la part inferior de la pàgina. La primera pàgina i totes les que vénen després tenen el mateix format.

epe2.jpg

Seguint l’ordre de les pàgines podeu elaborar un conte o una història tan llarg com vulgueu. En les primeres experiències us podeu adaptar a l’esquema bàsic: portada amb títol, autor i centre, introducció (pàgina 1), nus (pàgina2) i desenllaç (pàgina 3). Amb el temps buscareu estructures més complexes si ho creieu necessari.

e4.jpg

e1.jpg

6. El dibuix amb un projecte de centre

Amb un projecte de centre podem utilitzar diferents tipus de programes de dibuix digital i combinacions amb diferents tipus de text aprofitant un tema o eix comú.

A P3 i P4 han treballat el joc simbòlic perquè afavoreix la relació amb els companys. A P3 els han escanejat per poder-los pintar. A P4 els han dibuixat directament a l’ordinador amb el Paint igual que els de P5, que han fet jocs d’expressió corporal. Al cicle inicial han treballat cantarelles, endevinalles i jocs de pati. Després de jugar a l’aula i al pati, han dibuixat a l’aula d’informàtica amb El Petit Escriptor i amb el KidPix, mentre que el text l’han fet amb l’editor de textos.

A cicle mitjà han fet una investigació sobre els jocs que les les seves mares, pares, avis i àvies jugaven quan eren petits. Els ha sorprès saber que també fruïen jugant al carrer i a l’escola, i han constatat que els jocs d’abans eren més socials i menys individualistes. Han utilitzat els programes Paint, Dpaint, El Petit Escriptor i el KidPix per a fer els dibuixos. Al cicle superior han considerat el joc com una eina formativa, que comporta respectar unes normes, saber perdre i on l’important és participar. A cinquè han treballat els jocs esportius i a sisè els jocs de taula. Els dibuixos els podien buscar per Internet, a l’enciclopèdia Corell Gallery (distribuïda en CDs a les escoles públiques) o fer-los ells mateixos.

El treball dut a terme és interdisciplinar perquè han introduït les competències bàsiques en les TIC, però també han treballat la llengua catalana (expressió oral i escrita), la plàstica (tractament d’imatges amb diferents tècniques), el coneixement del medi (entorn social i cultural), l’educació musical (ritme, cantarelles i cançons), l’educació física (psicomotricitat, coordinació i percepció), les matemàtiques (càlcul mental, comprensió de situacions, estratègies, lògica, anticipació i atzar), i l’educació en valors (respecte a les normes, saber compartir, valorar les aportacions dels altres, saber guanyar i perdre, respecte a les eleccions de la majoria i valorar el treball en equip).

Pràctica: Feu dibuixos amb algun dels programes explicats. Comproveu que cal una mica de domini del ratolí per a ser precís en el traç. Amb la pràctica es va assolint i els resultats són més gratificants.