En l’activitat d’identificació només es presenta un conjunt d’informació. Per resoldre aquesta activitat s’han de prémer les caselles que acompleixen la condició que s’especifica en el missatge. La informació de les caselles i els missatges poden ser de text, sonores, gràfiques, musicals i d’animació, o una combinació de diferents tipus.
L’encert de la resposta es verifica amb la desaparició del contingut de la casella o bé amb l’aparició d’un contingut alternatiu:
En editar una activitat d’identificació, per poder assenyalar les caselles que reuneixen la condició desitjada s’utilitza la premuda d’aquestes graelles en la pestanya Relacions del Plafó:
Poden haver-hi tantes caselles marcades com es vulgui. Evidentment, hi ha d’haver com a mínim una casella que compleixi la condició, ja que altrament resultaria impossible resoldre l’activitat. L’ús de la pestanya Plafó és el mateix que amb les associacions simples i complexes.
L’objectiu d’aquesta pràctica és muntar una activitat d’identificació sobre imatges d’animació. S’ha d’anar amb cura en l’ús d’imatges d’animació, atès que poden distreure l’usuari en relació a l’objectiu de l’activitat.
També incloureu un contingut alternatiu a algunes caselles, aprofitant els mateixos fitxers d’animació juntament amb el contingut textual.
Recordeu que és imprescindible escriure el missatge inicial, que és el que pauta l’activitat a l’usuari.
Per fer aquesta pràctica necessitareu els fitxers d’animació: terra.gif, saturn.gif, jupiter.gif i pluto.gif, que es troben al fitxer modul5_4.zip]]. Descarregueu-los deseu-los i poseu-los a la Mediateca, tal com heu fet en altres pràctiques. Una vegada introduïts podreu observar que els fitxers terra.gif i pluto.gif
són visibles i els altres dos no. En canvi, si hi feu clic dues vegades
sí que els visualitzeu. Fixeu-vos que els que no es veuen són els que
tenen fons estàtic. De totes formes, són quatre arxius amb contingut
animat.
Des de la pestanya Activitats, i prement , afegiu una Activitat d’identificació i li poseu aquest mateix nom: Activitat d’identificació.
Com que són quatre imatges, dividiu l’únic plafó en 4 caselles (4 x 1, 1 x 4 o 2 x 2).
A cada casella, introduïu una imatge diferent. Seguiu el següent ordre: Júpiter, Saturn, Terra i Plutó.
Feu servir el botó Estil del plafó per donar un color de fons negre i colors clars al text, a la vora i al contingut alternatiu.
Abans de seguir amb el contingut dels plafons, situeu-vos a la pestanya Missatges. Escriviu en el Missatge Inicial:
<html><font color=”#3366CC”>Quins planetes no són
Saturn?</font></html>. Per resoldre correctament
l’activitat caldrà que l’usuari premi les caselles de Júpiter, la Terra
i Plutó. Escriviu el missatge final: <html><font
color=”#3366CC”>Saturn: el planeta dels
anells</font></html>.
A les caselles amb aquests planetes, col·locareu un Contingut Alternatiu (és a dir, el que visualitza l’usuari quan prem la casella amb l’animació i aquesta desapareix):
Torneu a la pestanya Plafó. Activeu l’opció Contingut Alternatiu i premeu el botó ALT:
Les imatges han desaparegut. Les caselles esperen que introduïu el
contingut alternatiu. Aquest botó serveix per passar del contingut
principal al contingut alternatiu.
Feu clic sobre la primera casella, que conté Júpiter. Escriviu el text:
<html><font color=”#3366CC”>Júpiter: el planeta més gran
del Sistema Solar.</font></html> Podeu afegir la mateixa
imatge. Cal activar l’opció Evita la sobreposició imatge/text
i jugar amb l’orientació del bloc de text i de la imatge.
A Plutó, escriviu: <html><font color=”#3366CC”>Plutó: el
planeta més allunyat del Sol.</font></html> I a la Terra:
<html><font color=”#3366CC”>La Terra: el planeta on
vivim.</font></html> El planeta Saturn no té contingut
alternatiu. És la casella que, si es prem, dóna l’incorrecte com a
resposta.
A continuació, col·loqueu-vos a la pestanya Relacions. Feu clic sobre Júpiter, Plutó i la Terra. El fons de la casella es mostra en color invers.
Comproveu el funcionament de l’activitat. A continuació poseu l’estil que més convingui a l’activitat.
Guardeu l’activitat a modul5.jclic.zip**.