Enrera
Mòdul 1
Curs de full de càlcul avançat
  Exercicis

E11: Canvi de divises

L'objectiu és crear un full de càlcul que doni el valor en euros per a la compra de divises corresponent a unes quantitats determinades. El canvi està actualitzat a 22 de juliol de 2004.

El resultat podria ser similar a:

Nota: recordeu que a una columna numèrica se li pot donar, si convé, el format del tipus moneda, i fixar alhora el nombre de decimals. Cal veure les diferents opcions Format | Cel·les | Nombres. Per tal que surti correctament el símbol de l'euro, cal que, a l'entorn Windows, sigui aquesta la moneda triada per defecte.

E12: Evolució de la població

L'objectiu és construir un full de càlcul que permeti determinar els índexs de la població d'Espanya i de Catalunya, segons la taula de poblacions següent:

Tingueu en compte que es pren com a referència d'índex base igual a 100, la població espanyola o catalana de l'any 1900. Conseqüentment, per determinar l'índex de població d'un any determinat es divideix la població de l'any en qüestió per la població de l'any de referència i es multiplica per 100.

Us recordem que per entrar les dades de la taula anterior podeu fer-ho seleccionant amb el ratolí totes aquestes dades; tot seguit les copieu al porta-papers teclejant CONTROL+C i, a continuació, activeu el full de càlcul, situeu el cursor on convingui i enganxeu les dades teclejant CONTROL+V o amb l'opció Edita | Enganxa.

Una possible solució podria ser:

E13: Resolució d'un problema verbal per tempteig

L'objectiu és poder resoldre un problema verbal pel mètode del tempteig. Suposem que és el següent:

En un institut hi ha 645 persones entre el professorat, l'alumnat i el personal no docent. Per cada professor o professora hi ha 15 alumnes i per cada 8 professors o professores hi ha una persona del personal no docent. Quants alumnes, professors o professores i personal no docent treballen en aquest institut?

Aquest full, no resolt encara, podria ser semblant a:

E14: El petit accionista

L'objectiu és fer un full de càlcul que ajudi un petit accionista a gestionar les accions que va comprar el 15/01/2002, per un valor de 1000 €, sabent els preus de compra i la variació d'aquests preus el 15/01/2003 i el 15/01/2004. També interessa poder determinar els guanys o les pèrdues des de la compra de les accions (revalorització percentual).

Les dades a tenir en compte són:

Us recordem aquí també que per entrar les dades de la taula anterior podeu fer-ho seleccionant amb el ratolí totes aquestes dades; tot seguit les copieu al porta-papers teclejant CONTROL+C i, a continuació, activeu el full de càlcul, situeu el cursor on convingui i enganxeu les dades teclejant CONTROL+V o amb l'opció Edita | Enganxa.

Tingueu en compte que la revalorització ve determinada per la diferència que hi ha entre el capital actual (preu actual de les accions) i el capital invertit (preu de compra de les accions), dividint aquesta diferència pel capital invertit. Expresseu aquest resultat amb el format de cel·la de percentatge.

Una possible solució podria ser:

E15: L'amo de la granja

L'objectiu és fer un full de càlcul que ajudi l'amo d'una granja, que fa menjars casolans, a determinar el preu de venda d'un d'aquests menjars. Concretament, el preu de venda d'una unitat de flam, amb la qual vol tenir un guany del 20%. Les dades que es disposen són les següents:

Per a la elaboració de 8 unitats de flam cal 1 litre de llet (0,75€, el litre), 6 ous (1,4 €, una dotzena), 250 gr. de sucre (0'90 €, el kg) i altres elements, com ara la pell de llimona, la canyella, la cocció, etc., valorats tots ells en 0,30 €.

Un possible full podria ser:

E16: La nòmina de la professora

Una professora de secundària, amb destinació definitiva, que abans havia estat mestra, vol elaborar un full de càlcul que contrasti la liquidació de la seva nòmina. Les seves dades a tenir en compte són:

Té, a part del sou (1048,64 €), 6 triennis com a mestra (triennis del grup B a 32,23 €), 2 triennis com a professora (triennis del grup A a 40,29 €). A més, per la seva antiguitat té consolidats 4 estadis (1r estadi a 96,51 €, 2n estadi a 101,49, 3r estadi a 115,09, 4t estadi a 124,62 i el 5è estadi a 73,46 €). També té uns complements salarials, com ara el de destinació (554,07 €), l'específic general (512,35 €) i un específic singular corresponent a la tutoria (70,04 €). La retenció per IRPF és del 20%, i també té diverses retencions per un total de 130,14 €.

Un possible full podria ser:

E17: El pla de jubilació

L'objectiu és construir un full de càlcul, que obtingui el capital acumulat en un pla de jubilació a 10 anys, en el qual es realitza una imposició de 1.440 euros al començament de cada any. L'objectiu és calcular el capital disponible al final del desè any. El resultat ha de ser similar a:

Amunt